ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: پر كردن و آب بندی درزهای انبساطی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
همیشه در زمان طراحی سازه ها یا بناهای عظیم به منظور کنترل حرکتهای ناشی از رفتارهای انبساطی و انقباضی سازه که باعث بروز ترک خوردگی یا صدمات دیگری می شوند درزهای انبساطی با ابعاد مختلف پیش بینی شده و در زمان اجراء نیز لحاظ می گردند . این مقاطع با توجه به اهمیت بسزائی که در عملکرد صحیح سازه دارند می بایست با مواد انعطاف پذیر و با قدرت چسبندگی مناسب و دوام بالا مطابق با طول عمر سازه پر شوند تا بتوانند تنش های کششی و فشاری وارده را به خوبی تحمل نماید .
ضمناً در سازه های آبی که درزهای انبساطی در معرض مواد شیمیایی مخرب قرار می گیرند ، لزوم داشتن استحکام شیمیائی کافی این ماده را در کنار سازگاری آن با آب آشامیدنی دو چندان می گردد .
پیشتر در این گونه موارد از ماستیک ها و پر کننده های قیری استفاده می گردید که به دلیل معایب آنها و با رشد صنعت پلیمر و بهینه شدن کیفیت و قیمت الاستومرهای پلیمری ، مصرف مواد قیری رو به زوال است .
ذیلا"معایب ماستیکهای قیری و مزیت های ماستیک پلی یورتان و خواص فنی آنها به طور مشروح آورده شده است .
معایب ماستیک های قیری
1) چسبندگی کمتر به سطوح بتنی
در صورت جدا شدن قسمتی از ماستیک های قیری از بتن و بروز نشت در محل درز ، جداشدگی قسمتهای بعدی به سرعت صورت خواهد پذیرفت .
2 ) عدم ماندگاری برابر با طول عمر سازه
در اینصورت در دوره های3 الی 5 ساله نیاز به خارج نمودن سازه از مدار بهره برداری و انجام ترمیم های لازم می باشد .
3 ) ضعف کیفیت در برابر یونهای مخرب نظیر سولفات ، کلر و ....
تماس ماستیک های قیری با این یونها به مرور زمان سبب تغییر رنگ این گونه ماستیک ها از مشکی به قهوه ای روشن و خشک و شکننده شدن آنها می گردد که این عامل خود سبب تسریع جدا شدن ماستیک از بتن می گردد .
4 ) خطر بروز شره در دمای بالا
در اثر حرارت و تابش مستقیم نور خورشید ماستیک های قیری از حالت فیزیکی جامد به حالت روان تغییر شکل خواهند داد و امکان شره کردن از درز وجود دارد .
در این راستا مشارکت آبادگران – بتن ساختمان با اتکاء به سوابق تولید و تخصص آب بندی و با بهره گیری از مرکز تحقیقات این مجموعه و همکاری نزدیک با کمپانی های معتبر خارجی ، الاستومر ماستیک پلی یورتان را جهت استفاده در درزهای انبساطی عرضه می نماید .
ماستیک پلی یورتان CONFLEX – LM
این ماستیک که بر پایه رزین پلی یورتان و به صورت تک جزئی طراحی و تولید شده از نسل جدید الاستومرهای ترموست پرکننده درز انبساطی می باشد ، که پس از اجرا در محل درزهای انبساطی و ژوئن ها ، به لحاظ مجاورت با هوا به وضعیت جامد انعطاف پذیر با خاصیت کشسانی بسیار زیاد تبدیل شده و باعث ماندگاری و ثبات کیفی آن با طول عمر سازه بتنی خواهد شد .
این ماده درزگیر ترموست علاوه بر اینکه از استحکام بسیار زیادی در برابر مواد شیمیائی مخرب برخوردار است ، سمی نبوده و دارای تائیدیه آب آشامیدنی می باشد که با نشریه 123 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطابقت دارد .
ضمنا" این گونه الاستومرها بسیار آسان اجرا می گردند ، زیرا :
1) شره ندارد .
2) چسبندگی زیاد به انواع مصالح مخصوصاً بتن دارند .
3) نیاز به گرمایش پیش از اجراء نخواهند داشت .
4) برای اجرا در درزهای عمودی نیاز به قالب بندی ندارند .
مشخصات فنی
شره و انقباض : ندارد C ASTM C 639 – AS 1526/TT-S-00230
آلودگی : ندارد C ASTM C 510 – AS 1526/TT-S-00230
سختی :SHORE A 36-32 ASTM D 2240-AS 1526
درصد ازدیاد طول : 96N/Cm2 ASTM D 412
مقاومت کششی : 124N/Cm2 ASTM D 412
درصد ازدیاد طول : 950% ASTM D 412
بازگشت به حالت اولیه : 97% AS 1529/TT-S-00230 C
چسبندگی به بتن بیشتر از90N/Cm2 ASTM C 794 – AS 1526/TT-S-00230 C کاهش وزن : 7% AS 1526/TT-S-00230
مقاومت در برابر اشعه uv : ASTM C 793-75
قابلیت حرکت درز : 30% ± TT-S-00230C و ASTM C 719
مقاومت در برابر دما : 40- الی 80 درجه سانتیگراد
تغییر رنگ : ندارد AS 1526/TT-S-00230C و ASTM C 510
رنگ : سفید ، خاکستری
بسته بندی : پک های 600 میلی لیتر
وزن مخصوص : 2/1
سایر مقاطع قابل کاربرد و روش کار :
همیشه محل اتصال لوله های فلزی با بتن به دلیل تفاوت ضریب انبساطی فلز با بتن در جهت عرضی ترکهائی رخ می دهد که عرض این ترکها به واسطه بیشتر شدن قطر لوله نیز بیشتر خواهد شد و در سازه های آبی نشت از همین نقاط رخ می دهد .
لذا در این شرایط بتن دور لوله ها را به عمق و عرض 2سانتیمتر به روش مکانیکی جدا نموده و مقطع v شکل باز شده را با استفاده از CONFLEX-LM پر می نمائیم در این شرایط مقطع مذکور به واسطه انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالای ماستیک پلی یورتان به طور دائم نفوذناپذیر بوده و ترک نخواهد خورد .