ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: عملکرد یا فرهنگ؟ دو رویکرد در خلق منظر شبانه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
این مقاله در مجله منظر به چاپ رسیده و در رابطه با نورپردازی شبانه است و مقاله خوبیه که توسط خانمها سمانه ضامنی و فرزانه حاجی قاسمی که هر دو کارشناس ارشد معماری منظر هستن در دانشگاه تهران تهیه شده...امیدوارم به دردتون بخوره....
چکیده:
توجه گروه طراحی West8 به منظر و زندگی شبانه از ویژگی های متمایز کننده پروژه های این شرکت در میان سایر شرکت های معماری منظر به شمار می رود.در این میان وجه تمایز ، طراحی ویژه جزئیات و تجهیزات نورپردازی در مقیاس میانه و خرد منظر است . اتخاذ دو رویکرد متفاوت هویتی و عملکردی در ان دو طیف مختلف تجهیزات نورپردازی را درمجموعه پروژه های این شرکت داده است .
نخستین گروه از پروژه ها براساس زمینه گرایی و استفاده از نماد و نشانه ها با موضوعی ویؤه در بستری خاص طراحی شده است ؛ اینگونه مناظر که با نام «طبیعت دوم» شناخته می شوند با طرح نورپردازی منظرین در پایین ترین حالت ، به عنوان یک نماد هویت بخش در کنار دیگر مولفه های کمی در ساخت منظر مشارکت دارد و در بالاترین حالت ممکن به عنوان تنها عنصر هویت بخش و بدون حضور دیگر مولفه های کمی ، در جایگاه ایده اصلی طرح استفاده شده است .
بخش دیگری از پروژه ها ، طراحی موضوعی جزئیات نورپردازی با هدف تولید و استفاده انبوه در مکان های مختلف است.در این پروژه ها رویکردعملکردی در درجه اول اهمیت و به ترتیب دو رویکرد زیبا شناسی و هویتی در درجات بعدی قرار گرفته و تعلق طرح به مکان مورد نظر مطرح نیست. این نوشتار با تحلیل رویکرد گروه طراحی West8 در زمینه طراحی نورپردازی در دو مقیاس میانه و خرد ، به تحلیل نحوه تاثیر رویکرد منظرین این گروه در طراحی ابزارهای نورپردازی شهری می پردازد.
واژگان کلیدی: منظر شبانه ، رویکرد زمینه گرا، جزئیات نور پردازی ،رویکرد هویتی ، رویکرد عملکردی ، طراحی چراغ.