ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: دانلود معرفی استان گیلان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دانلود معرفی استان گیلان

 
استان گیلان یکی از استان‌های ساحلی شمال ایران به مرکزیت کلان شهر رشت و با مساحت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع می‌باشد.
 
این استان بین دامنه‌های شمالی رشته‌کوه البرز و سواحل جنوبی دریا خزر واقع شده‌است. طبیعت این استان سرسبز و پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.
 
گیلان، در ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداء (گرینویچ) قرار گرفته‌است. طول آن، از شمال باختری به جنوب خاوری (از چابکسر تا آستارا)، ۲۷۰ کیلومتر است و پهنای آن، تا ۱۰۵ کیلومتر تغییر می‌کند. در قاسم آباد، فاصله دریا با کوه، به کمترین حد خود می‌رسد.
 
این استان، از شمال با دریای خزر و کشورهای مستقل قفقاز، از غرب با استان اردبیل، از جنوب با استانهای زنجان و قزوین و از شرق با استان مازندران هم‌جوار است. رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، این استان را از استان مازندران جدا می‌کند.
 
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ایران (تا پایان شهریور ۱۳۸۳ خورشیدی)، استان گیلان دارای ۱۶ شهرستان، ۴۸ شهر و ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان و ۲۸۹۲ آبادی (۲۶۹۰ آبادی دارای سکنه و ۲۰۲ آبادی خالی از سکنه) می‌باشد. جمعیت این استان، طبق آخرین سرشماری، در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، حدود ۲٬۶۰۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است و مساحت آن ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع است که حدود ۱٪ خاک ایران را شامل می‌شود. تراکم جمعیت در گیلان، ۱۷۲ نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد.


قالب فایل: word
تعداد صفحه: 25
حجم فایل: 944 KB

قیمت: 400تومان
#1384

کاربر مهمان نمی‌تواند مطالب قیمت‌گذاری شده را خریداری کند. برای خرید مطالب قیمت‌گذاری شده، وارد شوید یا ثبت نام کنید .