ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: محوطه سازی فضا های باز و پارک های عمومی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اکثر شهرها و شهرک ها با مشکل ارزش افزوده زمین و کمبود فضا که مانع از توسعه فضا های باز و پارک های عمومی است رنج میبرند، بنابراین ارتقای کیفیت محوطه فضا های موجود و بالا بردن کمیت ظرفیت پذیرش فضا ها متناسب با رشد جمعیت مناطق اهمیت بسیاری دارد.اجرای محوطه سازی به منظور نوسازی اماکن عممی و تجاری، میتواند ظاهر و ظرفیت پذیرش کمی این گونه اماکن را بهبود بخشیده و محیطی دلنشین و زیبا ایجاد کند. طرح های مقدماتی اولیه غالبا با استفاده از طرح های نخستین، دوم و سوم توسعه می یابند.
  • طرح نخست یا محوطه سازی ساختاری: شکل و طرحی کلی و عمده برای کل محل احداث در نظر گرفته میشود
  • طرح دوم یا محوطه سازی چارچوبی: ایجاد بخش های توسعه یافته در زمین های وسیع تر، که در آن ساختمان ها واقع می شوند.
  • طرح سوم یا محوطه سازی مقیاسی: مقیاس های طرح به ابعاد متناسب با انسان و مجاورت ها و نزدیکی ها به ساختمان ها (ورودی ها، فضا های نشیمن و پارکینگ ها اهمیت دارند)
در طرح های مقدماتی، باید به هزینه های سرمایه گذاری و اجرایی لازم برای نگهداری در نظر گرفته شوند، طرح ریزی دقیق به بررسی زمان بندی فازهای ساختمانی مناسب و فصل کاشت گیاهان نیازمند است.

یک برنامه ریزی مدیریتی با استفاده از فنون جدید میتواند توازن اکولوژیکی مناسبی در کاشت گیاهان را همراه با ممانعت از رشد آفت ها و علف های هرز ایجاد نماید، مشکل رشد زود رس و سریع گیاهان و نگهداری در آینده از گیاهان باید مورد توجه باشد، به گونه ای که بتوان در خصوص هرس، کاشت مجدد، میزان پاکسازی زمین، استفاده مفید از سموم و کود ها و .... تمهیداتی منایب به عمل آورد.