ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ارزیابی میزان تحقق‌پذیری طرح هادی شهر دهاقان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نام مقاله :
ارزیابی میزان تحقق‌پذیری طرح هادی شهر دهاقان

پدیدآورندگان :
زهرا ناطقی ، حمید وارثی ، شهریار رضاییان

چکیده :
با توجه به تهیه‌ی طرح‌های هادی در ایران به‌مدت پنج دهه، انتظار می‌رود این‌گونه کوشش‌ها در شهرهای کم‌جمعیتِ کشورمان به برنامه‌ریزی دقیق که پیشرفت شهرهای میانی ما را تضمین می‌کند، بینجامد. طرح جامع شهری بیش‌تر به‌منظور ترویج ضوابط شهرسازی، کنترل توسعه‌ی شهرها، هماهنگ‌سازی بخش‌های گوناگونِ شهر و شناخت حوزه‌های نفوذ شهر تهیه می‌شود.
در این پژوهش، تلاش بر آن است تا با مقایسه‌ی تطبیقی طرح‌های هادی و جامع شهر دهاقان، میزان تحقق‌پذیریِ آن در وجوه جمعیتی، کالبدی و انواع کاربری‌ها بررسی شود. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است، و دستاوردهای بررسی نشان می‌دهد که تحقق‌پذیریِ جمعیتی که زیربنای دیگر کاربری‌هاست،70درصد بوده و نزدیک به 7000 تن از میزان پیشنهادی عقب مانده است.
به‌جز کاربری‌های مسکونی، اداری ـ انتظامی، مذهبی، تجاری، فضای سبز، شبکه‌ی راه و کشاورزی، دیگر کاربری‌ها حتا با محاسبه‌ی درصد تحقق آن‌ها با توجه به جمعیت موجود، محقق نشده‌اند؛ که این نشان‌دهنده‌ی ناتوانی طرح هادی در پیش‌برد توسعه بر اساس برنامه‌ریزیِ موجود است. محاسباتِ انجام‌گرفته طبق روش هلدرن نشان داد که شهر دارای رشد بی رویه و اسپرال است؛ به گونه‌ای که محدوده‌ی شهر تنها تا حدود 28سال آینده زمین لازم را برای جذب جمعیت دارا خواهد بود. از میان رشته عوامل کاهش جمعیت شهر، مهاجرت گسترده‌ی مردم به دلیل نبود فرصت‌های اشتغال، کاهش گرایش مردم به کشاورزی به‌علت خشک‌سالی‌های گسترده و نبود صنعت در شهر را می‌توان نام برد.

کلیدواژه‌ها :
ارزیابی ، تحقق‌پذیری ، دهاقان ، طرح جامع شهری ، طرح هادی.