ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: امیر سویزی-مقاله ارزیابی عملکرد مدیریت شهری بر پایه ی سنجش میزان رضایت شهروندان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چکیده
احساس رضایت شهروندان از کيفيت محيط شهر و خدماتي که شهرداری ارائه مي دهد عامل بسيار مهمي در جهت ایجاد انگیزه در شهروندان به منظور مشارکت در توسعه شهری و بهبود کيفيت محل سكونت خویش مي باشد. هدف اصلي تحقيق حاضر نیز ارزیابي عملكرد مدیریت شهری از دیدگا شهروندان و سنجش سطح رضایت ساکنين نسبت به عملكرد شهرداری، مي باشد. در این پژوهش رضایت به عنوان متغير وابسته و شاخص های عملكرد شهرداری در حوز های 1- خدمات شهری 2- اجتماعی و فرهنگی-3 فني و عمراني، که کيفيت انجام آنها تاثير مستقيم بر کيفيت محيط شهر و از آن طریق بر سطح رشایت شهروندان دارد،بعنوان متغیرهای متغيرهای مستقل در نظر گرفته شد است. پژوهش حاضر از نظر هدف در حيطه پژوهش های کاربردی است اما از نظر ماهيت و روش گردآوری داد ها، به دليل اینكه رویكرد حاکم بر این پژوهش "روش پيمایشي" با استفاد از "پرسشنامه پژوهش توصيفي- پيمایشي به حساب مي آید. در تحقيق حاضر مدلي برای ارزیابی عملكرد مدیریت شهری طراحي شد ، که . برگرفته شد از مدل مایكل واکر- ماتریس رضایت/ اهميت، مي باشد
نتایج این پژوهش نشان مي دهد که درمجموع سطح رضایت عمومي شهروندان ساکن منطقته 10 اصفهان، در رابطه با عملكردمدیریت شهری نسبتا ژایین می باشدبطوریكه نسبت به عملكرد شهرداری در ارتباط با سرویس های خدمات شهری رضایت نسبي درساکنين دید مي شود، اما نسبت به تحق شاخص های اجتماعي- فرهنگي و فني- عمراني رضایت چنداني در شتهروندانبه چشم نمي خورد. از طرفي تحليل های حاصل از نياز سنجي شهروندان، نشان مي دهد که ساکنين منطقه 10 اصفهان، مهمتریناولویت امروز خود را در رابطه با احقاق حقوق خود در زمينه ی شاخص های اجتماعي– فرهنگي مي دانند.