ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: موزه نیشــر، دالاس - ایالات متحده
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
هنگامی که ساخت یک موزه رو باز از موسس تگزاس،Raymond Nasher خواسته شد، معماران او و مشاورانشان کاری منحصر به فرد تحویل دادند. Nasher Sculpture Center ، که در سال 2003 در مرکز شهر دالاس تاسیس شد، ترکیبی است زیبا بین طبیعت و ساختمان: یک باغ مجسمه سازی و یک ساختمان با سقفی باز رو به آسمان.


به دلیل اینکه موزه جدید منحصرا برای نمایش مجسمه در نظر گرفته شده همین امر محدودیت هایی را در نحوه نور پردازی به همراه داشته است. همچنان که در مورد تابلوهای نقاشی حساس در برابر نور نیز چنین است.

رنزو پیانو، برنده جایزه پریتزکر، یک سری غرفه های موازی، با دیوارهای سنگی طراحی کرد، مهندسان Arup ، سقف آلومینیومی وسیعی را بدون هیچ بخش متحرک طراحی کردند – دارای هندسه ای خاص – که بر فضاهای داخلی سایه می افکند و معمار لند اسکیپ ، Peter Walker ، باغ مجسمهای را طراحی نموده است که با وسعتی معادل دو اکر ( 0.8 هکتار ) به عنوان مرغزاری در میان آسمان خراشها خود نمایی می کند.موزه 5000 متر مربعی، دارای دو تراز است. طبقه همکف شامل سه گالری، دفاتر، یک اتاق جلسه و یک کارگاه می باشد و طبقه پایین تر، شامل یک گالری برای کارهای حساس در برابر نور و یک تالار کنفرانس است.تراسهای باغ در قسمت پایین تالار کنفرانس ، یک تاتر رو باز خلق می کنند .


هندسه سایه بان
Alistair Guthrie، مسئول Arup می گوید: طراحی سقف برای Nasher Gallery رقابتی برای تمام تیم بود.
" پروژه، سالها در حال طراحی بوده است و این سایه بان از نظر فرم و قرارگیری در سایت بی نظیر است. "
طرح سایه بان در کامپیوتر برنامه ریزی شده بود و شامل یک چهار گوش عمودی با گوشه هایی رو به چهار جهت اصلی است.مهندسان فرمی ابتدایی را واقع در یک منحنی سینوسی بنا نهادند. این فرم به گونه ای است که تمام نور تابیده شده از جنوب شرقی و غربی محور را مسدود می کند و نتیجتا در تابستان، نور تابیده شده در روز و ازسمت شمال نمی تواند توسط این سایه بان منفرد به طور کامل مسدود شود .


مهندسان Arup فرم همان سایه بانی را که در جنوب بکار می رفت، به همان صورت در قسمت شمال نیز مورد استفاده قرار دادند .دلیل بکار گیری این هندسه، المانی صدف مانند در سقف است که بیش از یک میلیون دفعه تکرار شده بود. سقف مستقیما در قالبی آلیمینیومی از طریق داده های اصلی کامپیوتر طراحی شد ( " طرحی اولیه " ، مطابق نظرات Guthrie).در قسمت زیرین صدف ها، برای رسیدن به حد اکثر شفافیت، پوسته ای نازک از پانلهای شیشه ای منحنی شکل با ترکیبی آهنی وجود دارد. تاثیر سازه این سقف بدین صورت می باشد که اجازه نفوذ تابش مستقیم خورشید را به داخل ساختمان نمی دهد، بخصوص برای تامین سایه مناسب در فضای داخلی گالریها در زمان تابش نور شدید شمال.


مجموعه Raymond و Patsy Nasher شامل بیش از 300 مجسمه است، از جمله کارهای Calder، de kooning، Giacometti، Picaso و Rodin به همراه آثاری از هنرمندان معاصر مانند James Turrell ، Tony Cragg و Magdalena Abakanowicz در این موزه به نمایش گذاشته شده است .