ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: روایت مسجد جامعی از باغ‌کشی در تهران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
رئیس شورای شهر تهران عوامل اصلی باغ‌کشی در پایتخت را تشریح کرد.


احمد مسجد جامعی در گفت‌و‌گو با مهر تاکید کرد: اجرای بسیاری از پروژه‌های شهری موجب از بین رفتن آب چاه‌ها و قنات‌هایی شده است که بسیاری از باغ‌های شهر به واسطه وجود آنها سیراب می‌شدند، اما به دلیل اجرای پروژه‌هایی  مانند مترو یا مسیر این آب‌ها عوض شده است یا خشک شده‌اند که برای چنین آسیب‌هایی باید چاره‌اندیشی کرد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: حساسیت‌هایی که شورای شهر تهران نسبت به تخریب باغ‌ها داشته است منجر به تدوین و تصویب قوانین بسیار خوبی در این زمینه شده است. همین حساسیت‌ها و پیگیری‌ها موجب شده تا همه در زمینه جلوگیری از تخریب باغ‌ها به یک تشریک مساعی برسند.

مسجدجامعی حفظ و گسترش فضاهای سبز شهری را مساله دیگری عنوان کرد که شورا به دنبال آن است  و افزود: اولویت گسترش و حفظ فضای سبز با حفظ باغ‌های موجود است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 100 هکتار فضای مشجر در سطح شهر داریم که برخی از آنها درکنار یکدیگرند، باغ‌های کن از این دسته‌اند. رئیس شورای شهر  تهران تصریح کرد: چنین فضاهایی باید به فضای عمومی تبدیل شوند تا از تخریب‌شان جلوگیری شود. اما فضاهای سبز دیگری وجود دارند که اتفاقا صاحبانشان تعلق خاطر برای حفظ این فضاها دارند که باید به آنها کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: باید پایه‌گذار قوانین و مقرراتی برای واگذاری، حفظ و نگهداری بوستان‌های شهری به مردم و شهروندان باشیم. مسجد جامعی یادآور شد: ارزش مادی زمین بایر بیش از زمین مشجر است. چون منابع اقتصادی که در ساخت‌وساز  حاصل می‌شود، توجیه بیشتری دارد، در عین حال طبیعی است که  ساخت‌و‌ساز در زمینی که مانع طبیعی و غیرطبیعی ندارد راحت‌تر و سودآورتر است