ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: قوه قضاییه به نفع ثبت جهانی دماوند رای داد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
درحالی که چشم‌ها در راه ثبت جهانی شدن دماوند هستند اما فعالیت معادن واقع در ارتفاع بالای ۲۲۰۰ متری قله دماوند مانع این امر شده‌بود که در نهایت امر رییس قوه قضاییه با دستوری که به رییس کل دادگستری استان مازندران مبنی بر ممانعت از فعالیت این معادن داد، رای مثبت خود درخصوص ثبت جهانی دماوند را اعلام کرد.چندی پیش خبرهایی از وجود مشکلاتی درخصوص جهانی شدن کوه دماوند منتشر شد. چنانکه گزارشات کارگروه کوهستان از خطری خبر داد که دماوند را تهدید می‌کند و آن فعالیت معادن پوکه در منطقه است. معادنی که ادامه کارشان، مانع از ثبت جهانی کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی یونسکو می‌شود.

در این میان پس از اطلاع رسانی‌های فراوان و تاکیداتی که در این خصوص وجود داشت، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه دستور داد، رییس کل دادگستری استان مازندران از فعالیت و بهره‌برداری غیرمجاز از تمامی معادن واقع در ارتفاع بالای 2200 متری قله دماوند جلوگیری کند.

در پی وصول گزارش‌هایی مبنی بر برداشت و بهره‌برداری غیرمجاز از معادن واقع در ارتفاع بالای 2200 متری قله دماوند، آیت‌الله آملی لاریجانی به رئیس کل دادگستری استان مازندران دستور داد شرایط و نحوه فعالیت این معادن هر چه سریعتر بررسی شوند.

پس از انجام بررسی‌های لازم و استماع سخنان مسئولان مربوط و بهره‌برداران معادن، دستور توقف فعالیت تمامی معادن واقع در ارتفاع بالای 2200 متری صادر و از فرماندهی انتظامی استان خواسته شد از تردد هر گونه کامیون و وسایل باربری به سمت معادن جلوگیری شود.

همچنین اقدام لازم به منظور رسیدگی نهایی به پرونده این معادن، از طریق مبادی قانونی در حال انجام است.

«محمدعلی فیاضی» دبیر کمیته ملی طبیعتگردی نیز در این خصوص به CHN‌گفت: «کوه دماوند دارای 20 گونه «اَندُمیک» است و تنها یک اثر طبیعی نیست بلکه از نظر زمین شناسی نیز بسیار اهمیت دارد. در این میان دماوند قابلیت ثبت جهانی را داراست که به دلیل مسائل موجود تاکنون امکان پذیر نبوده‌است. اما با توجه به دستور اخیر رییس قوه قضاییه می‌توان با عملیاتی شدن این دستور به ثبت جهانی دماوند امیدوار شد.»

او خاطرنشان کرد: «در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات موجود در سر راه ثبت جهانی دماوند فعالیت این معادن است. برای آنکه ثبت جهانی صورت گیرد باید ساماندهی جدی در این خصوص انجام شود تا سرعت بخش انجام کار پرونده ثبت جهانی دماوند شود. مهمترین نکته برای ثبت جهانی دماوند آن است که باید مشکلات پیرامون این اثر طبیعی از جمله معادن مرتفع شوند.»

فیاضی با تاکید برآنکه به زودی بازدیدی با حضور مسئولان سه دستگاه حاضر در کمیته ملی طبیعتگردی از دماوند انجام خواهد شد گفت: «با تعطیلی معادن فعال در ارتفاع بالای 2200 متری، به زودی پرونده ثبت جهانی دماوند بررسی و برای تکمیل به معاونت میراث فرهنگی ارسال خواد شد.»