ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: بهسازی آزادراه قم – تهران با اجرای عملیات «بازیافت آسفالت گرم»
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 
بهسازی آزادراه قم – تهران با اجرای عملیات «بازیافت آسفالت گرم»

بهسازی آزاد راه قم – تهران در 67 کیلومتر با اجرای عملیات بازیافت آسفالت گرم به صورت درجا صورت می‌گیرد که اجرای این عملیات 40 درصد کاهش هزینه را به دنبال دارد.

[تصویر:  iranshahrsaz.com_13930522000393-PhotoA.jpg]

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، گاهی اوقات برای عبور از برخی جاده‌ها و گذرگاه‌ها باید لباس رزم بپوشی و با دست اندازهایی که در این محورها وجود دارد دست و پنجه نرم کنی، شاید علل آن را بشود در خرابی روکش آسفالت این محورها جست‌وجو کرد.
هرچند شاید این مسئله از نظر شماری از مردم چندان جدی به نظر نیاید ولی هنگامی که ماشین در حال حرکت در دست‌اندازها افتان و خیزان می‌رود متوجه می‌شوی این مسئله چندان هم بی‌اهمیت نیست و زمانی که آمار تصادفات منجر به فوت در همین محورها به دلیل نابسامان بودن سطح جاده را متوجه می‌شوی به نقش مهم و مؤثر روکش آسفالت‌های جاده‌ها پی می‌بری.
برای بهسازی و لکه‌گیری سطوح جاده‌ها راه‌های گوناگونی وجود دارد که بهترین راه آن بازیافت آسفالت گرم است که در حال حاضر آزادراه قم – تهران به همت یک شرکت کانادایی به اجرای این طرح اهتمام دارد.
این روزها در برخی کشورها آسفالت جاده‌ها به روش قدیم انجام نمی‌شود و طرح بازیافت آسفالت گرم اجرایی می‌شود که این طرح کم هزینه و حافظ محیط‌ زیست است و موجب می‌شود بسترهای منابع زیرزمینی آسیب نبیند.
بازیافت آسفالت گرم، پدیده نوینی است که طی عملیاتی آسفالت سطح مورد نظر از روسازی موجود بدون مصالح غیرآسفالتی، با توجه به ضخامت تعیین شده در نقشه‌های اجرائی و مطابق دستورات دستگاه نظارت جدا شده و بعد از شکستن و خرد شدن و دانه‌بندی و اختلاط با مواد قیری و... آسفالت گرم تولید می‌شود.
این آسفالت‌ها بدون مصالح سنگی و یا آسفالت گرم جدید، در یک کارخانه مرکزی آسفالت و یا در محل به طریق گرم و مطابق مشخصات آسفالت گرم و بتن آسفالتی تولید و در سطح راه پخش و کوبیده می‌شوند.
شاید پیش از این شنیده بودیم بسیاری مواد مانند پلاستیک، شیشه، کاغذ و ... قابل بازیافت است ولی بازیافت آسفالت را کمتر دیده و یا شنیده‌ایم ولی بازیافت آسفالت نیز مانند بازیافت بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی امروز بشر نقشی مؤثری ایفا می‌کند.
استفاده مجدد از مصالح و نوسازی موجود برای تهیه آسفالت جدید بهسازی روسازی کهنه و قدیمی اصطلاح عامیانه‌ای است که در این راستا به کار برده می‌شود که این بازیافت نیز به دو روش بازیافت کارخانه‌ای و بازیافت درجا صورت می‌گیرد که در آزاد راه قم – تهران بازیافت درجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنا به گفته محمدامین نصراللهی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، در اجرای طرح بازیافت درجا، عملیات بازیابی گرم به صورت درجا (در محل مصرف) انجام شده و در سطح راه پخش و کوبیده می‌شود.
وی با بیان اینکه آسفالت‌های جاده‌ای قیر خود را از دست نمی‌دهند می‌گوید: این آسفالت‌ها فقط روغن و صمغ موجود در خود را به دلیل تردد بالای اتومبیل‌ها و گرم و سرد شدن هوا از دست می‌دهند که این مسئله موجب تخریب می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم می‌افزاید: ماده جوان کننده با آسفالت‌های بازیافتی مخلوط شده و از این ماده با مشخصات معین به منظور اصلاح خصوصیات قیر سخت شده موجود در مصالح بازیافت مصرف می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در ادامه این عملیات آسفالت گرم نهایی که پیش از این بازیافت شده با مصالح روسازی قدیمی و مصالح سنگی جدید و یا آسفالت گرم جدید و در صورت لزوم قیر جدید و یا ماده جوان کننده تهیه می‌شود که این مخلوط برای استفاده در هر یک از لایه‌های روسازی باید در مشخصات تعیین شده برای لایه مورد نظر استفاده شود.
بازیافت گرم آسفالت مزایای فراوانی دارد که در این راستا می‌توان به حفظ منابع طبیعی ناشی از مصرف بخش عمده‌ای از مصالح سنگی و مواد قیری روسازی قدیمی در بازیافت گرم کارخانه‌ای و یا مصالح بازیافت گرم درجا اشاره کرد.
اجرای این عملیات امتیازات دیگری مانند افزایش مقاومت روسازی بدون تغییر و یا تغییر جزیی در ضخامت روسازی، اصلاح آسیب‌دیدگی‌های سطحی شامل قیرزدگی، پدیده جدا شدن سنگ‌دانه‌ها از رویه آسفالت، عدم شیار افتادگی، ناهمواری‌ها و تغییر شکل ظاهری آسفالت را دارد.
اکبر سلیمیان، مدیر راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه طرح بازیافت آسفالت برای حفظ محیط زیست مؤثر است می‌گوید: در روش پیشین که هنوز در برخی از جاده‌های قم در حال اجراست ضایعات آسفالت‌های کنده شده از سطح جاده به حاشیه جاده ریخته می‌شد و براثر تابش آفتاب و بارش باران شیرابه‌ای از آن خارج می‌شد که منابع زیر زمینی را آلوده می‌کرد که روش جدید این مشکل را به همراه ندارد و با توجه به اینکه برای حمل این ضایعات باید هزینه و بودجه صرف می‌شد اکنون این هزینه‌ها نیز کاهش یافته است.
نصراللهی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم استفاده از این روش را مقرون به 40 درصد صرفه جویی در هزینه‌ها و مخاطرات زیست محیطی می‌داند.
با انجام عملیات بازیافت آسفالت گرم به صورت درجا که در آزاد راه قم – تهران مشغول اجرایی شدن است سرعت در انجام کار بالا رفته است که در این راستا حجت‌الاسلام علی بنایی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم می‌گوید: اجرای این طرح نه تنها در سرعت کار مؤثر است بلکه قیمت اجرای طرح بهسازی آسفالت جاده را نیز کاهش می‌دهد به گونه‌ای که به ازای هر یک ساعت، شعاع یک تا 1.5 کیلومتر در هر لاین پیشرفت کاری را شاهد هستیم.
در حال حاضر 4 دستگاه برای انجام عملیات بازیافت آسفالت و بهسازی آزاد راه قم – تهران مشغول به کار هستند که با حرارت دادن سطح مورد نظر، بازیافت با دستگاه‌های گرم کننده مخصوص با دمای 150 - 110 درجه سانتیگراد، آسفالت گرم و نرم شده را شخم می‌زنند و پس از افزودن ماده جوان ساز به مصالح شخم زده برای اصلاح قیر موجود و انطباق آن با مشخصات قیر تعیین شده در سطح مود نظر با غلتک‌های سنگین کوبیده و متراکم می‌شود.
بنا به گفته مدیرکل راه و شهر سازی 67 کیلومتر از آزاد راه قم – تهران با روش بازیافت آسفالت به صورت درجا ترمیم می‌شود که این عملیات از هشتم خرداد ماه سال جاری آغاز شده و 67 کیلومتر از آزادراه قم تهران با این روش در حال بهسازی است. اجرای این عملیات تا کنون حدود 19 درصد پیشرفت کاری داشته است.
با توجه به جایگاه ویژه قم در میان سایر استان‌های کشور و قرار گرفتن در محور مواصلاتی 17 استان و تردد سالانه حدود 30 میلیون نفر، تکنولوژی استفاده از آسفالت بازیافت در این استان به عنوان سومین استان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و نقش موثری در بهسازی محورهای مواصلاتی این استان به دنبال دارد.