ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: غرفه ای مهربان با محیط زیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
گزارشی که در دست داریم درباره ی اولین غرفه ساخته شده در فستیوال سالیانه ی معماری، مربوط به سال 2012 است که اینبار شرکت معماری «وارنر و ونگ دیزاین» از میان چندین شرکت معتبر برای ساخت این غرفه برگزیده شده و به خوبی از پس این کار بر آمده است.


[تصویر:  n00022792-b.jpg]
از نگاه طراحانه، این شرکت سنگاپوری کار دشواری را بر عهده داشته چرا که باید نهایت دقت خود را در ساخت مکانی با ظاهری دو جانبه خرج می کرده، به طوریکه در عین آرامی جنبه ی افسانه ای و پر رمز خود را حفظ کند.

قرار گرفتن این سازه در نزدیکی اسکله ی کلارک که یکی از پر جنب و جوش ترین مکان های شهر است عده ی بسیاری را به سمت این غرفه ی مدرن کشانده است.



[تصویر:  %D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C%20%D8%BA%...%20(1).jpg]


از ویژگی های منحصر بفرد ساختاری این غرفه نمی توان چشم پوشی کرد .طرح ارائه شده توسط این شرکت معماری، با حفظ قلمرو نسبتا وسیع خود و داشتن دیوارهایی با روکش فلزی که با اینکه از زوایای خاصی یکپارچه به نظر میرسند، دارای منافذ زیادی هستند و طرح مویر[sup]1[/sup] را ایجاد می کنند،  توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.

نکته ی قابل توجه درباره ی این غرفه پیاده کردن استراتژی کاهش زباله یا همانZero  Waste است. 
این راهکار جهانی نوعی تلاش برای طراحی مجدد چرخه ی زندگی منابع است به گونه ای که زباله های گسترده ی انسانی با عبور از مراحلی دوباره قابل استفاده قرار گیرند.

شاید این برنامه راه نجاتی برای کوره های زباله سوز و گورستان زباله ها باشد. روی هم رفته این غرفه مخصوص در مدت کوتاهی ساخته و راه اندازی شد. برخی قسمت های آن نیز قابل استفاده ی مجدد هستند و می توان از آنها در سازه های آینده بهره برد.

[sup]1[/sup] طرح مویر: هنگامی که دو مجموعه خطوط و یا اشکال همسان را روی هم قرار داده و حدود 5 درجه بچرخانیم شکل حاصل را مویر یا موهر می نامند.