ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: کابینت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[attachment=1252]در آشپزخانه هاي قديمي كه مانند آشپزخانه هاي امروزي داراي كابينت هاي ثابت و جاسازي شده و محل مشخصي براي اجاق گاز، يخچال و ديگر وسايل آشپزخانه نبودند ؛ نورپردازي اغلب به وسيله يك چراغ آويز سقفي كه در مركز سقف آشپزخانه نصب مي شد انجام مي گرفت چرا كه بيشتر فعاليت هاي صورت گرفته شده در آشپزخانه ( مانند آماده سازي مواد غذايي ) بر روي ميز وسط آشپزخانه انجام مي شد.
اما آشپزخانه هاي امروزي با رديفي از كابينت ها ، اجاق گاز و يخچال جاسازي شده به موازات و در كنار ديوارهاي آشپزخانه نيازمند شيوه ديگري از نورپردازي هستند. در آشپزخانه هاي امروزي بر خلاف گذشته قسمت اعظم كار بر روي سطح كابينت ها و در كنار اجاق گاز ، شير آب و سينك ظرفشويي انجام مي شود كه در اكثر آشپزخانه ها همگي در كنار ديوار قرار دارند اما هنوز چراغ هاي سقفي از وسط سقف آشپزخانه آويزان هستند و اين امر موجب مي شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زير سايه خود مشغول به كار هستند و هنگام كار از نور كافي برخوردار نباشند ؛ با توجه به تغييرات ساختار آشپزخانه هاي امروزي نسبت به گذشته ، ما در بخش هايي از آشپزخانه كه محل انجام امورات آماده سازي و پخت و پز محسوب مي شوند به نور كافي نياز داريم مانند سطح روي اجاق گاز، سينك ظرفشويي و سطوح روي كابينت ها كه براي آماده سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند. علاوه بر نياز آشكار به روشنايي مناسب در اين قسمتها ، فضاي كلي آشپزخانه نيز بايد از نور كافي برخوردار باشد. همچنين در بسياري از آشپزخانه ها تعدادي از كابينت ها به صورت ويترين ساخته شده اند و از آنها براي به نمايش گذاشتن ظروف زيبا و تزئيني استفاده شود ، اين كابينت ها نيز نياز به نورپردازي داخلي دارند.
ا اين توضيحات ما نياز به يك مجموعه منابع نوري داريم كه هريك به صورت جداگانه قابل كنترل باشند. نور كافي براي سطح روي اجاق گاز در آشپزخانه هايي كه داراي يك هواكش يا هود در بالاي اجاق گاز هستند توسط چراغ هواكش تأمين مي شود. اگر بالاي اجاق گاز، هواكش مجهز به چراغ وجود ندارد بايد يك چراغ قابل تنظيم در بالاي اجاق گاز نصب شود.
براي بالاي سينك ظرفشويي نيز به يك چراغ نياز است تا هنگام شب و تاريكي هوا نور كافي براي شست و شوي ظروف و مواد غذايي را براي ما فراهم كند. ترجيحاً هر يك از اين چراغ ها بايد داراي كليد كنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرند. نكته جالب اينكه به تازگي شيرهايي براي استفاده بر روي سينك ظرفشويي ساخته شده اند كه در محل خروج آب داراي چراغ بوده و سطح ظرف مورد شستشو را روشن مي نمايند. استفاده از اين شيرآلات نيز در اين مورد بسيار مفيد است. براي تأمين نور كافي در سطح روي كابينت ها نيز از آنجا كه اغلب اين سطوح در زير كابينت هاي ديواري قرار دارند به راحتي مي توان از چراغ هاي مهتابي كه در زير كابينت ها نصب مي شوند بهره گرفت. به اين ترتيب چراغ هاي نصب شده در زير كابينت هاي ديواري بي آنكه ديده شوند و يا موجب آزار چشم باشند نور كافي را بر سطح روي كابينت ها مي تابانند.
چنانچه كابينت هاي زميني عميق باشند و نور محيط به اندازه كافي درون آنها را روشن نكند براي دسترسي راحت به وسايل داخل اين نوع كابينت ها مي توان چراغ هاي كوچكي در آنها نصب كرد كه با كليدهاي اتوماتيك كنترل شوند و با باز و بسته شدن در كابينت ها روشن و خاموش شوند. اگر در آشپزخانه شما محلي براي صرف غذا هست استفاده از چراغ هاي سقفي كه ارتفاعشان قابل تنظيم است دقيقا در بالاي ميز غذاخوري ايده خوبي است. اين چراغ ها مي توانند هنگام صرف غذا روي ميز را به خوبي روشن كنند و در مواقعي كه از ميز استفاده نمي شود فضاي كلي آشپزخانه را روشنايي ببخشند.
طبقات داخل كابينت هاي در شيشه اي را نيز مي توان با استفاده از روش هاي گوناگون روشنايي بخشيد. يكي از بهترين راه ها نصب چراغ هاي كوچك در قسمت بالا و يا پايين كابينت است.
نقطه ي شروع کار براي هر آشپزخانه اي ، کابينت هاي آن است ؛ چرا که نماي ظاهر آشپزخانه ارتباط تنگاتنگي با شكل و نماي کابينت ها دارد ضمن آنكه کابينت هاي آشپزخانه بايد به صورتي طراحي شوند که نيازهاي افراد را به سهولت برآورده کنند بنابراين نخستين نکته درانتخاب کابينت اين است که چه نوع کابينتي بهترين کارآيي را براي شما بعمل مي آورد؟
از اين رو کابينت ها را مي توان از حيث سفارشي بودن و قيمت به 3 دسته طبقه بندي کرد:
معمولي : اندازه و شکل اين کابينت ها مطابق استانداردهاي متداول است و تقريبا بصورت پيش ساخته وجود دارند. معمولا اگر سفارشي از اين نوع به کارگاهي برسد همان روز و يا حداکثر ظرف چند روز نصاب مي تواند آن را براي مشتري نصب کند. ابعاد و اندازه ها و همچنين شکل و حالت اين نوع کابينت کاملا محدود است ولي نكته قوت اين نوع کابينت ها در قيمت رقابتي آنهاست که براي همه مناسب است.
نيمه سفارشي : در اين نوع کابينت ها، مشتري مي تواند از بين دو گزينه ي اندازه و شکل، يکي را با توجه به بودجه و موقعيت آشپزخانه اش انتخاب کند. معمولا اين نوع کابينت را پس از آن که سفارش به کارگاه رسيده باشد مي سازند از اين رو زمان آماده سازي اين نوع کابينت بيشتر از کابينت هاي معمولي خواهد بود. در اين نوع کابينت ها وجود دو گزينه انتخابي شکل و اندازه باعث مي شود مشتريان امکان انتخاب بيشتري داشته باشند ولي از سوي ديگر به دليل اعمال نظر مشتريان در انتخاب شکل و اندازه ي دلخواه قيمت تمام شده آنها نسبت به كابينتهاي معمولي بالاتر مي باشد.
سفارشي : اين نوع کابينت ها دست ساز بوده و تقريبا به هر شکل و حالتي که مشتري مايل باشد آماده مي شوند. کابينت سازاني كه بصورت سفارشي كار مي كنند مي توانند تقريبا با هر شکل و حالتي كار كرده و خواستهاي شما را برآورده سازند. از طرف ديگر بايد گفت که اين نوع کابينت ها نسبت به انواع ديگر( معمولي و نيمه سفارشي ) گران تر نيز مي باشند و قيمت نهايي آنها با توجه به اندازه ، مواد مصرفي و گزينه هاي انتخابي متغير خواهد بود. زمان ارسال و نصب سفارش نيز با توجه به برنامه ي کاري کابينت ساز متفاوت خواهد بود.
ملحقات و لوازم جانبي : در کابينت هاي سفارشي و نيمه سفارشي شما مي توانيد از انواع ملحقات و لوازم جانبي براي كار آرايي بيشتر استفاده كنيد ولي اين بدان معنا نيست که کابينت هاي معمولي هيچگونه لوازم جانبي ندارند، كار آرايي اين دسته از كابينتها را نيز مي توان با نصب انواع قفسه، سيني، کشو و ساير ملحقات تا حد زيادي افزايش داد.
يراق آلات : استفاده از يراق آلات زيبا همانند استفاده از طلا و جواهرآلات مي باشد كه براي تكميل ، تزئين و گيرايي كابينتها امري ضروري مي باشد. ساده ترين کابينت ها نيز با استفاده از قفل و دستگيره هاي زيبا و جالب توجه، نماي زيبايي پيدا مي کنند. بايد يادآوري كرد كه يراق آلات در ابتدا انجام وظيفه محوله را بر عهده داشته و در درجه بعد به عنوان عنصر زيبايي بخش به کابينت محسوب مي شوند . از سوي ديگر بايد توجه داشته باشيد که يک دستگيره بسيار زيبا اگر در عمل فاقد كار آرايي مورد نظر باشد به هيچ کار نمي آيد زيرا که نمي تواند وظيفه ي اصلي خود را كه همان باز کردن درب قفسه يا كشيدن کشوهاي کابينت است را انجام دهد.
طراحي ساخت واجراي شيکترين سيستمهاي اشپزخانه روز

كابينت آشپزخانه ام دي اف
كابينت آشپزخانه پروفيل
كابينت آشپزخانه پي وي سي
كابينت آشپزخانه کاپاک
دكوراسيون داخلي پيشرفته دکوراسيون منزل - کابينت آشپزخانه
طراحي آشپزخانه
طراحي داخلي