ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: چالش هاي كليدي توسعه جهانگردي نوين در دوران تحول اقتصادي
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

چالش هاي كليدي توسعه جهانگردي نوين در دوران تحول اقتصادي


نويسنده: دكتر حميد ضرغام بروجني

چكيده

چالش اساسي تصميمگيران همه صنعت ها ايجاد توازن بين نيازهاي معيشتي، رفاه اجتماعي و بهسازي سطح رفاه اقتصادي مردم ضمن حفظ هويت، ارزشهاي مذهبي- فرهنگي، جامعه، خانه و خانواده است. سفر و گردشگري توان لازم و كافي براي ايجاد تعادل بين اين نيروها را داراست. گردشگري نه تنها تأمين كننده معيشت جوامع روستايي و شهري است بلكه در صورت برنامه ريزي اصولي توسعه و مديريت مناسب، عامل بسيار مهم و قابل اتكايي براي بهسازي روابط اجتماعي مردم، توسعه وفاق ملي، ايجاد فضاي تفاهم متقابل و صلح بين مليت ها بشمار م يرود. بازار جهانگردي، از طريق ايجاد ثروت، انتخاب و گزينش، كارآفريني و كشمكش رقابتي، پتانسيل بهسازي سطح زندگي در قالبي پايدار را دارد. وجود اين چهار عنصر در صنعت جهانگردي، از آن يك نيروي پوياي بازار براي پايداري آينده ساخته است.
در اين مقاله كوشش شده است با الهام از ديدگاههاي صاحبنظران بخش گردشگري و همپيوندسازي آنها با شرايط كشور، زيربناي مناسبي جهت شناخت گردشگري و طراحي تصميم هاي اصولي براي برون رفت از تنگناهاي احتمالي، در اختيار اقتصاددانان و تصميم سازان قرار گيرد.
واژگان كليدي: جهانگردي نوين، بخش بندي، تركيب مورب، توسعه.