ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: چند توصیه برای دکوراسیون اتاق خواب
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چند توصیه برای دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب جایی است برای آسودن و کسب آرامش و انرژی مجدد برای یک روز کاری دیگر. انتخاب لوازم اتاق خواب و همچنین نوع چیدمان آن کمک زیادی به کسب این آرامش و استراحت واقعی میکند.
یکی از اصول اولیه چیدمان در اتاق خواب میگوید محل تخت باید به گونهای انتخاب شود که پنجره نورگیر حتما در سمت راست آن قرار گیرد.
استفاده از کوسنهای فراوان بر روی تختهایی که لبه بالایی بلندی دارند، بر زیبایی تخت میافزاید. در سبکهای کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند.
به هماهنگی موجود در بین اشیا و مبلمان بیشتردقت کنید. بافتهای روتختی و والانهای پرده بهتراست از یک نوع، از یک طرح و از یک طیف رنگی انتخاب شودو حتی رولبوردهای (نوارهای تزیینی دیواری) در قسمت بالایی دیوارها نیز از همان طیف رنگی باشد.
هماهنگی میان بافتها یک سبک کلاسیک به محیط اتاق میدهد. البته اگر در میان این هماهنگی، گاهی یکی از بافتها و رنگها، کاملا متضاد و مکمل دیگر بافتها باشد، بر تنوع دکور اتاق افزوده شده و آن را از یکنواختی در میآورد.
توجه داشته باشید استفاده از روتختیهای زیبا تنها ملاک زیبایی و راحتی اتاق نیست بلکه باید به نرمی و لطافت آن هم توجه کنید. همه این موارد منجر به افزایش حس آسایش و راحتی در اتاق خواب میشود.
فرض کنید:رنگ زمینه اتاق، کرم شکلاتی و گلبهی است. استفاده از دکورهای چوبی تیره و متمایل به زرشکی، مکمل رنگ فضای زمینه است. استفاده از روتختی براق، مانند هر بافت براق دیگر، علاوه بر اینکه نوعی حس تجملگرایی را به ببیننده القا میکند، با قرار گرفتن در کنار دکور چوبی تیره باعث میشود زیبایی این نوع چیدمان جلوهای چند برابر بیابد. رنگ و طرح بافتهای پارچهای نیز مابین رنگ زمینه اتاق و دکور چوبی آن است.
همین امر سبب شده است تا در محیط، تعادل برقرار شود. یادتان باشد که یکی از ویژگیهای سبک کلاسیک، استفاده از بافتهای براق در کنار دکور چوبی تیره است.
هر چه پهنای قاب تابلوها بیشتر باشد آن تابلو با دکور اتاق، هماهنگتر شده و هر چه پهنای قاب کمتر باشد، تنها نقاشی یا سایر آثار داخل قاب جلوه بیشتری خواهد داشت.
همچنین، استفاده از تکمبل کمک می کندتا فضایی صمیمی و دلنشین در قسمتی از اتاق فراهم آید. برای تفکیک این فضا در کنار تکمبل می توان از نور موضعی (آباژور) استفاده کرد. بهترین آباژورها درکنار تک مبلها، آباژورهایی هستند که نورشان به سمت پایین باشد.
به این ترتیب فضایی مناسب برای مطالعه واستراحت در شب پدید میآید. هر چه تعداد نورهای موضعی در داخل اتاق بیشتر باشد، تفکیک فضاهای داخلی بیشتر شده و به نظر میرسد که رعایت این نکته برای اتاق خواب، مناسب است.
استفاده از چراغهای آباژور کوتاه بر روی پاتختیها، میتواندفضایی رومانتیک به وجود آورد و ضمنا این امکان را به وجود میآورد تا بتوانید قبل از خواب به مطالعه بپردازید.
استفاده از فضای سبز (گلدان، فلاور باکس و . . .)، قابعکسهای شخصی و تابلوهای خط یا نقاشی مورد علاقهتان در اتاق خواب باعث افزایش نشاط و روحیهتان شده و روبهرو شدن با این عناصر به ویژه در آغاز هر روز میتواند انگیزه شروع یک روز کاری را دو چندان کند.
بهتراست قاب عکس و تابلو نیز مطابق با دکورچوبی اتاق،چوبی انتخاب شود و همین امر باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین اجزای داخلی اتاق می شود. استفاده از قابهای فلزی متعدد در اتاقهایی که دکور فلزی و فرفورژه دارند کاملا مناسب است و توصیه میشود. معمولا برای زیباتر شدن جایگاه تختهای دو نفره در اتاق خواب بهتر است از تابلوهای نقاشی بر روی دیوار بالایی تخت استفاده کنید.
اگر دوست دارید که با یک تابلو و یا تنها یک قاب عکس، دیوار بالایی تخت را تزیین کنید ترجیحا آن تابلو را پهن و به اندازه عرض بالای تخت انتخاب کنید. ولی اگر میخواهید از تعداد تابلوهای بیشتری برای تزیین دیوار استفاده کنید، مناسبتر این است که از تابلوهای طولی یعنی تابلوهایی با عرض کم و طول زیاد استفاده کنید.