ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: طراحی اتاق خواب *****هر آنچه باید بدانیم*****
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
طراحی اتاق خواب *****هر آنچه باید بدانیم*****

اتاق خواب یکی از مهم ترین فضاها در منازل مسکونی بشمار می آید. زیرا به طور متوسط ۳/۱ عمر انسان در اتاق خواب می گذرد و مکانی است که انسان بعد از یک تلاش روزانه آن را برای استراحت و آرامش خود انتخاب می کند. این بخش از خانه امکانات لازم برای زندگی شخصی را در اختیار افراد قرار می دهد. پس در طراحی ان باید دقّت کافی داشت. در اینجا به بررسی اجمالی مواردی که باید در طراحی اتاق خواب رعایت شود می پردازیم:

۱. محل استقرار؛ اولین موردی که در طراحی اتاق خواب باید به آن توجه شود، محل قرار گیری اتاق است. عرصه ی خواب شامل اتاق خواب بچه ها٬ اتاق خواب اصلی٬ اتاق مطالعه و گاه شامل اتاق خواب مهمان می شود. این بخش از خانه به عنوان خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه٬ ضمن نزدیکی به فضاهای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه معمولاً به صورت مستقل و دور از فضای پذیرایی مهمان طراحی می شود. بخش خواب باید در قسمت ساکت خانه و دور از صدای مزاحم طراحی شود و به حمام و سرویس دسترسی نزدیکی داشته باشد. اتاق های خواب بهتر است به بالکن و حیاط دسترسی داشته٬ آفتابگیر بوده و از دید و منظر خوبی برخوردار باشند و این که به خوبی تهویه شوند.
۲. اندازه ی اتاق خواب؛ اندازه ی اتاق خواب به وسیله ی ابعاد تخت خواب تعیین می شود. طراحی اتاق خواب باید به گونه ای باشد که حداقل ۶۰ سانتی متر و یا در حالت بهتر ۷۵ سانتی متر در اطراف تخت خواب فضای باز وجود داشته باشد. این مساله بسیار مهمّ است که به راحتی بتوان تخت خواب را مرتب نمود.

۳. چیدمان اتاق خواب؛ تختخواب ترجیحاً موازی با پنجره (برای خواندن و دیدن بیرون) باشد. همیشه باید یک پاتختی در سمت چپ و یکی در سمت راست تخت دو نفره وجود داشته باشد. البته وجود یک قسمت بلند در بالای سر که روی آن بتوان برای مطالعه چراغ دیواری نصب کرد مفید است. لازم به یاداوری است که برای افزایش نورکلی باید چراغ هایی پیش بینی شود. برای هر نفر باید حدوداً یک متر کمد در نظر گرفت. اگر فضای کافی در اتاق خواب وجود نداشته باشد این فضا می تواند در راهرو قرار بگیرد. محل تختخواب در یک اتاق می تواند یک اثر روانی در احساس راحتی شخص داشته باشد. یک شخص نترس در هر جایی از اتاق که بخوابد راحت است در حالی که یک شخص ترسو ترجیح می دهد که نزدیک دیوار بخوابد. چیدمان تخت خواب ها بر حسب آن که افراد دوست٬ برادر٬ خواهر یا مهمانند متفاوت و دارای اهمیّت است.
رنگ اتاق خواب


از آنجا كه اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دكوراسیون و انتخاب رنگ آن باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دكوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی كه هر یك از خانوادههای رنگی بر روی روح و روان ما به جا میگذارد، غافل شد.
ضمن مدنظر داشتن سلیقهی صاحب اتاق خواب باید كاربرد یك اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یك اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد كه مكانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد.
هنگام طراحی رنگ یك اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیز كنیم. چرا كه ممكن است هنگام استراحت این رنگها آزاردهنده به نظر برسند؛ اما چنانچه رنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه های مختلف رنگ آجری در كنار كرمهای غنی و سیاه میتواند انتخابی مناسب باشد.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندكی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به كار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است.
رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهای پرمایه و آجری های به كار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشكوه و گرم در یك دكوراسیون هستند. علاوه بر به كارگیری این رنگها در فضای اتاق استفاده از پارچه های ابریشمی و كتان طرحدار، تابلوها و مجسمه های زینتی شرقی، پارچه های سوزن دوزی و قلمكار غنا جذابیت این دكوراسیون را دوچندان می كند. برای نیل به موفقیت در تركیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دكوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند كه رنگ ساده و روشن روی دیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا كند.
همچنین آویزهای پارچهای در قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیك و خاص به اتاق می بخشد و می تواند تختخواب را بیش از پیش به كانون توجه در اتاق تبدیل كند. در مقابل دكوراسیون های سنتی دكوراسیونهای تك رنگ قرار گرفته اند كه با به كارگیری تنالیته های مختلف یك رنگ فضایی آرام و یكنواخت را پدید می آورند. رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند.
تركیب رنگهای زرد و سبز از آنجا كه سبز یكی از رنگهای مشتق شده از زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود. اما باید به خاطر داشته باشیم كه غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یك اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید، اما در یك اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگی و آرامشی كه لازمه یك اتاق خواب است به آن می بخشد؛ حال آن كه غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی میبخشد.
انتخاب رنگ در اتاق كودكان خود از قواعدی جداگانه برخوردار است. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم و پاستلی آرایش كنیم. اتاق خواب كودكان خردسال و نوجوانان را نیز میتوانیم با رنگهای شاد و پرانرژیتر زینت دهیم.
استفاده از تركیب رنگهای هارمونیك كه در چرخه رنگ در كنار یكدیگر قرار گرفته اند نیز در دكوراسیون یك اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در كنار یك رنگ روشن متضاد مانند كرم فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دكوراسیون یك اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است كه نه تنها انتخاب مجموعه های از رنگها بلكه میزان به كارگیری آنها و سطوحی كه اشغال می كنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یك قاب عكس، حاشیه های كاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تكرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یك جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش میتواند به دكوراسیون یك اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد

نورپردازی مناسب
شاید تشخیص این موضوع که آیا در اتاق خوابتان نورپردازی درست و اصولی وجود دارد یا نه، در وهله اول، کار چندان راحتی نباشد اما بهراحتی از تبعات آن میتوان به این مطلب پی برد. اگر صبحها با سردرد از خواب بیدار میشوید، چشمهایتان میسوزد،هالهای قرمزرنگ اطراف مردمک چشمهایتان دیده میشود یا اگر از همان اولین ساعات شروع روز، عادت به بدخلقی و پرخاشگری دارید، همه و همه نشانگر جای خالی نورپردازی مناسب در اتاقتان است؛ چرا که نورپردازی خوب موجب میشود در خانه خود احساس آرامش و امنیت داشته باشید.
راه حل تمامی این مشکلات، ایجاد یک شمای انعطافپذیر نوری است به نحوی که برای تمامی ساعات روز مناسب باشد و به اتاقهای شما در هر لحظه از شبانهروز، حالتی خوشایند ببخشد. نورپردازی باید به گونهای طراحی شده باشد که با فشاردادن یک کلید ساده، بهراحتی بتوانید نور اتاق را زیاد یا کم کنید و مثلاً اتاق خود را از یک اتاق نورانی، به یک اتاق آرام با نوری رمانتیک که برای خوردن یک شام دونفره با همسرتان مناسب است، تبدیل کنید.


نور طبیعی
نور طبیعی، یکی از ویژگیهای مثبتی است که یک خانه میتواند داشته باشد اما کیفیت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگی به جهت اتاقها دارد. شاید بد نباشد نگاهی به نحوه نور اتاقها با توجه به جهت قرارگرفتنشان در عرض و طول جغرافیایی بیندازیم.
اتاقهای رو به شمال: این اتاقها سرد هستند، نور زنندهای دارند و نور مستقیم خورشید به آنها نمیتابد. هنرمندان نقاش معمولاً اتاق کار خود را رو به شمال انتخاب میکنند تا در نور آن، بهتر بتوانند رنگها و طیفهای مختلف را تشخیص بدهند.
اتاقهای رو به شرق: اولین اتاقهایی که با طلوع خورشید روشن میشوند، اتاقهای رو به شرق هستند اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایهای بلند و طولانیمدت بر این اتاقها سایه میافکند و طی روز دیگر خبری از نور خورشید در این اتاقها نیست. بهتر است برای تعدیل نور شدید و خیرهکننده آفتاب در زمان طلوع، در این اتاقها از نور مصنوعی استفاده شود. با این کار میتوان در اواسط روز نیز تا حد ممکن، نور طبیعی روز را به نوعی در این اتاقها ایجاد کرد. این تمهید برای اتاقهای رو به شمال هم کارآیی دارد.
اتاقهای رو به جنوب: نور و گرمای خورشید در تمام مدت روز در این اتاقها وجود دارد؛ البته ممکن است طی روز و در فصلهای مختلف، کیفیت و میزان آن اندکی تغییر کند. بهتر است آشپزخانه، اتاق نشیمن و هر جایی که معمولا مدت زمان زیادی را طی روز در آنجا میگذرانید، رو به جنوب باشد.
اتاقهای رو به غرب: در گرمترین ساعات روز، نور خورشید به این اتاقها میتابد و زمانی که نور شدید است، چشم را آزار میدهد. بعدازظهرها در این اتاقها سایه میافتد و نور خورشید، ملایمتر میشود.


نور اتاق خواب بزرگسالان
نور خوب در اتاق خواب، به شما این امکان را میدهد کــه بعد از یــک روز سخــت کاری، خوابـــی راحــت داشته باشید. البته این را فراموش نکنید که منظورمان این نیست که اتاق خواب باید تاریک باشد تا خوب بخوابید، چون در این صورت، صبح روز بعد برای پوشیدن لباس مشکل پیدا میکنید و ممکن است با جورابهای لنگه به لنگه سر کار بروید!
بهترین نور برای اتاق خواب، نور کنار تختخواب است که برای مطالعه و حتی دیدن تلویزیون خوب است و حتی اگر هماتاقی شما بخواهد بخوابد، چشمانش را آزار نمیدهد. میتوانید برای نور کنار تختخوابتان از آباژورهای کنار تختی استفاده کنید یا نوری را در قسمت بالایی تخت خود تعبیه کنید یا روشناییهای دیوارکوب در اتاق خود نصب کنید.


مهمترین مسئله در فضایاتاق خواب ، گرد آوری امکانات برای ایجاد آرامش است .در ضمن باید بدانیم که عملکردهای دیگری غیر از خوابیدن مانند مطالعه ، نشستن و گفتگو نیز در این فضا صورت می گیرد. بهتر است هر یک از اعضای خانواده دارای اتاق خواب جداگانه ای باشند .


اتاق خواب



مهمترین مسئله در فضایاتاق خواب ، گرد آوری امکانات برای ایجاد آرامش است .در ضمن باید بدانیم که عملکردهای دیگری غیر از خوابیدن مانند مطالعه ، نشستن و گفتگو نیز در این فضا صورت می گیرد. بهتر است هر یک از اعضای خانواده دارای اتاق خواب جداگانه ای باشند .



ارتباط اتاق خواب باید با فضاهای دیگر خانه به خصوص حمام،نزدیک وراحت باشد.



نور در اتاق خواب



تابش مستقیم خورشید و وجود نور کافی در این فضا اهمیت فراوانی دارد . بهتر است اتاق خواب به دلیل رعایت مسائل بهداشتی در نمای جنوبی ساختمان احداث شود . معمولاً پنجره اتاق خواب دارای دو پرده است :



پرده توری:زمانی که فضا از نور خورشید برخوردار نیست از آن استفاده می شود.

پرده ضخیم : که مانع عبور نور شدید می شود و لذا باعث ایجاد آرامش در این فضا می شود.


تخت خواب



به دلیل رعایت مسائل پزشکی در سلامت بدن، بهتر است سطح تختخواب محکم باشد و از تخت خواب نرم کمتر استفاده شود.همچنین بهتراست ابعاد تختخواب دو نفره، 2ײ متر وابعاد تختخواب یک نفره 1ײ مترباشد .نوع فلزی تختخواب استقاوت بیشتری نسبت به نوع چوبی آن دارد . ملحفه ها و بالش هامحفاظ خوبی برای پوشاندن بدنه تختخواب هستند . جنس این وسایل بهتر است عمدتاً از مواد اولیه طبیعی باشد نه مواد مصنوعی .


دراور



وجود میز آرایش و آینه تقریباً بزرگ در اتاق خواب بسیار ضروری است . بهتر است وسایل مورد استفاده در اتاق خواب از وسایلی باشند که به راحتی قابل تعویض هستند.



کمد




کمد از وسایل وملزومات دیگر اتاق خواب است که باید فضای لازم جهت نگهداری البسه ، کیف ، کفش و غیره را داشته باشد .