ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: طراحی مفهومی نیروگاه حرارتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
امروزه نیروگاه های حرارتی، به عنوان زیرساخت انرژی، نقش عمده ای در تولید انرژی الکتریکی به عهده دارند. در حالی که آنها مقادیر بسیار زیادی از تقاضای انرژی را تولید می کنند، با مشکلات متعددی سروکار دارند. بسیار واضح است که این ابرساختارها معضلات بسیاری مانند بهره وری بسیار پایین هم به لحاظ انرژی و هم از جنبه کالبدی، آسیب به بوم پیرامون خود، تشدید پدیده گرمایش زمین بواسطه انتشار مقادیر بالای CO2 و بخار آب به جَو زمین، جداره و چشم انداز نامطلوب را با خود به همراه دارند. در واقع نیروگاه ها فقط برای یک منظور یعنی تولید الکتریسته ساخته شده اند.


آیا ممکن است تمامی مشکلاتی که در بالا گفته شد را به فرصتی تبدیل کرد؟ پاسخ آری است. بنابراین هدف طرح پیشنهادی، یک بازنگری کلی در ساخت و بهبود نیروگاه ها جهت تبدیل مشکلات و کاستی ها به عنوان فرصت هایی برای ایجاد ابرساختاری اقتصادی، دوستدار محیط-زیست و انسان محور است که از سوختهای سبز استفاده می کند. مهمترین ایده های شکل دهنده این طرح پیشنهادی به قرار زیر است. 


[تصویر:  06-1.jpg]

از آنجا که فرم برج های خنک کننده (هلر) پتانسیل مناسبی برای دربر گرفتن کاربری های مختلف شهری مانند مسکونی، سلامت، تجاری و فضای سبز شهری را دارد، تبدیل برج های خنک کننده به برج های چند منظوره اقتصادی خواهد بود. بنابراین هزینه ساخت و بهره برداری از شهر و نیروگاه بواسطه قرار دادن عناصر شهری بر روی جداره بیرونی نیروگاه یکپارچه و توأم خواهد شد. در نتیجه فاصله مابین بخش مسکونی و محیط کار بسیار کاهش خواهد یافت. با کاهش فاصله مکانی و زمانی، مصرف سوخت و آلودگی ناشی از آن کاهش می بابد. از طرف دیگر، با طراحی فضاهای متنوع با کاربری متنوع و با الگوی معماری پلکانی مناطق کوهپایه ای کردستان کشور ایران فرصت برقراری تعاملات اجتماعی افزایش خواهد یافت.

به منظور کاهش مقدار گرما و انرژی تلف شونده از نیروگاه این انرژی حرارتی می تواند در خانه و یا سایر بخش ها دوباره یازیابی گردد. به عبارت دیگر در این طرح پیشنهادی گرمایی که از دودکش ها و بخش کندانسور برج خنک کننده قرار است به محیط پیرامون انتقال یابد توسط لوله هایی به بخش مسکونی و توریستی برای مصارف روزانه، فضاهای عمومی مانند پارک ها و همچنین تسهیلات صنعت گردشگری منتقل و استفاده مجدد می شود. در نتیجه یکپارچه کردن دو روند منفصل تولید حرارت، گرمای کمتری به جو زمین وارد خواهد شد. علاوه بر آن، الکتریسیته تولید شده با توجه به حداقل رسیدن مسافت میان تولید تا مصرف، کمترین اتلاف را خواهد داشت. 

تمام بخش های غیر ضروری نیروگاه بمنظور حذف آلودگی صوتی و چشم انداز نامطلوب به زیر یک تپه سبز منتقل می شوند. در عوض یک منظر سبز عمودی برج های خنک کننده را دربر می گیرد به گونه ای که هر هر زاویه به طرح پیشنهادی نگاه شود چشم انداز سبز عمودی یکپارچه شده ای با سایت پلان مشاهده می گردد. 


[تصویر:  06-2.jpg]

این طرح متشکل از دو مرحله است. مرحله اول کالبدهای شهری یکپارچه شده با برج های خنک کننده است. این بخش فضاهای متنوعی را برای زندگی و تعاملات اجتماعی فراهم می کند. دومین مرحله شامل بخش های تولید حرارت و انرژی از جمله توربین ها، بویلرها، دودکش ها، تسهیلات توریستی، شبکه فتوولتایک و غیره است. جریان خروجی بویلرها توسط دودکش ها به بالای تپه هدایت می شود و در آنجا توسط انبوه درختان تصفیه می گردد و فضای هایپربولیک 360 درجه میان شبکه فتوولتاییک و تپه جریان دائمی مکش را بوجود می آورد. به طور کلی، طرح پیشنهادی می تواند به عنوان یک مجموعه مستقل، پایدار، جاذبه توریستی و سبز در پیرامون و یا دور از شهرها برپا گردد.