ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: موزه هنرهای معاصر شنبه واگذار می شود/ موزه خواری در روز روشن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
طی روزهای پایانی سال، معماری نیوز خبری با عنوان: «موزه هنرهای معاصر تهران هم واگذار می شود!» منتشر کرد که در آن از اقدام معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که قصد واگذاری این موزه به بنیاد رودکی که یک بنیاد غیردولتی محسوب می‌شود، پرده برداشت.


این درحالی است که موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه ملی کشور محسوب شده و واگذاری آن به یک بنیاد خصوصی و غیردولتی که نه سابقه چندان روشنی دارد و نه توان لازم اداره چنین گنجینه‌ای، جای تامل دارد.

بنیاد رودکی بنیادی غیر دولتی است که اعضای هیأت امنای آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دو نفر از صاحب‌نظران منتخب وزیر در امور فرهنگی و هنری تشکیل می دهند ؛ اماشخصیت حقوقی و امور مالی مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد دارد!

این در حالی است که با وجود غیرقانونی بودن و مخالفت‌های اهالی هنری کشور، برخی از نمایندگان شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی واگذاری موزه هنرهای معاصر در آستانه اجرایی شدن قرار دارد.

تناقض گویی های ملانوروزی/ بنیاد رودکی ناگهان موجه شد!

به گزارش معماری نیوز ملانورزی روز 24 اسفند در مصاحبه با ایسنا و در واکنش به خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی گفته بود: «ما خوشحال می‌شویم که به این موضوعات پرداخته شود و اداره موزه هنرهای معاصر را نقد کنند، ولی به نظر من، به‌عنوان کسی که 30 سال است در حوزه هنرهای تجسمی فعال هستم، این موزه با وجود داشتن یک وجاهت بین‌المللی، شایسته و منطقی نیست که زیر نظر بنیاد رودکی اداره شود».

این تناقض گویی ها چند روز بیشتر دوام نیاورد. ملانوروزی در مصاحبه اخیر خود با ایلنا گفت: «بنیاد رودکی یکی از موسسات وابسته به وزارت ارشاد است و اصلا بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر به این بنیاد به معنای واگذاری آن به بخش‌خصوصی نیست بلکه تا الان موزه زیر نظر معاونت هنری وزارت ارشاد بوده و از این پس قرار است توسط یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت ارشاد اداره شود».

در پی این تناقضگویی و در برخی موارد دروغگویی ها، چند سوال مطرح می شود که لازم است مسئولین امر به آن پاسخ دهند:

1- وضعیت بنیاد رودکی یک بار برای همیشه باید مشخص شود. اگر این بنیاد وابسته به دولت است كه تمام  فعاليت حقوقی و مالی آن  جای سوال دارد، اگر بنياد رودکی خصوصي نيست چطور شخصیت حقوقی و امور مالی مستقل دارد؟

2- آیا همين بلا تكليفي بنياد بین بخش دولتي و خصوصي، بدترين حالت براي در اختيار گرفتن موزه نیست؟
در صورت مبهم بودن شخصیت حقوقی این بنیاد دیگر معلوم نیست چه اتفاقی برای آثار ارزشمند آن خواهد افتاد. مشخص نیست سراغ این آثار را باید از چه کسی گرفت و این که آیا همه آثار در بهترین شکل خود حفظ و نگهداری می شود و آیا همه آن‌ها در جای خود باقی خواهند ماند؟

3- چرا این موضوع تا کنون از مردم و رسانه‌ها مخفی نگاه داشته شده است و مسئولان از ارائه اطلاعات دقیق طفره می‌روند؟ به هر حال واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی اگر بلااشکال است چرا این کار به صورت مخفی و کاملاً پنهانی و با سکوت نهادهای ذی‌ربط در جریان است؟

4- علاوه بر نحوه واگذاری، مدت‌ها است که جامعه فرهنگی و هنری کشور خواستار اعلام موجودی گنجینه ارزشمند موزه و تهیه صورت کاملی از این سرمایه ملی و ارائه آن به جامعه است. در عصر اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان با مخفی‌کاری و برگزاری جلسات پشت درهای بسته خودسر برای سرمایه ملی کشور تصمیم گرفت.

5- آیا آقایان ملانوروزی و بهرام جمالی، مدیر عامل بنیاد رودکی در جلسات متعدد تصمیم‌گیری در این رابطه حضور نداشته اند؟

6- آقای جمالی در رابطه با این واگذاری چه موضعی دارد؟ سوال افکار عمومی و جامعه فرهنگی و هنری کشور این است که چه کسانی خواستار چنین اتفاقی هستند و آن را هدایت می‌کنند؟
 
7- نقش مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد در این ماجرا چیست؟ این شایعه که وی صحنه گردان اصلی این واگذاری است از کجا آمده است؟

8- هر تصميمي در مورد واگذاري اين موزه نه تنها بايد به اطلاع عموم مردم برسد، بلكه نيازمند طي كردن مراحل قانوني و در صدر آنها تصويب مجلس شوراي اسلامي است و نمی‌توان با نامه‌نگاری و برگزاری جلسات مخفی و اظهار بی اطلاعی  با گنجینه ملی بازی کرد.

اگر به هر دلیلی اعم از جنگ تحمیلی و یا فشارهای اقتصادی تحریم ها و... طی سالهای بعد از انقلاب نتوانستیم مجموعه های در حد و اندازه موزه هنرهای معاصر بساریم؛ حداقل می توانیم این آثار ارزشمند را نابود نکرده و یا به یغما نبریم.