ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: چگونه از خانه مان لذت ببریم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

[font=tahoma]تمایل به تغییر و دگرگونی در زندگی و محل زندگی یکی از ویژگی های ما انسانها است بطوریکه بسیاری از ما مایلیم با پرداخت هزینه های گزاف و چشمگیر این تغییرات را در زندگی مان ایجاد کنیم .
[/font]
مترجم :سلمازخیرخواه
منبع:بی بی سی

همه ما دوست داریم در محیط و فضای زیبا و دلخواه خودمان زندگی کنیم ولی اغلب در این فکر هستیم که شاید تغییر دکوراسیون و ایجاد کردن فضای زیبا برای محل زندگی مان نیاز به بودجه گزافی خواهد داشت و از وسع و توان ما خارج است بطوریکه تا مدت ها ممکن است فکرمان را با این مقولات درگیر کنیم و در نهایت از انجام آن منصرف شویم ولی بطور کل این را باید بدانیم که همه ایده های تغییر دکوراسیون و بازسازی خانه مان مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی نیست ، چنانچه ما برای تغییر دکوراسیون خانه یا آپارتمانمان لزوماّ نیاز به خرید لوازم و وسایل جدید و لوکس و گران قیمت نداریم ، در خیلی از موارد با ایجاد هارمونی جدید و جذاب تر در بین مبلمان و وسایل خانه میتوانیم تغییرات لازمه را انجام دهیم ، نکته ای که اینجا باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد هماهنگی میان اسباب و لوازم منزل و احیاناّ حذف یا اضافه کردن برخی از جزئیات به لوازم موجود است که بکار بردن خلاقییت و سلیقه از ویژگی های این مرحله از کار است.
از آنجا که بخش اعظم وقت ما در فضاهای داخلی بناها سپری می شود، بیشتر تلاش ما نیز در جهت تغییر دادن و طراحی کردن فضای داخلی خانه است بطوریکه همیشه سعی داریم از فضای موجود (( چه کوچک و چه بزرگ)) برای راحت سازی زندگی و استفاده بهینه از فضا بهره ببریم و اینجاست که هنر به میان می آید ولی چیزی که باید در((interior designطراحی داخلی مورد توجه قرار بگیرد این است که ما در کنار طراحی داخلی خانه یا آپارتمان باید به نمای بیرونی یا طراحی خارجی خانه مان نیز توجه داشته باشیم.
شما نیز باید با رعایت نکات کلیدی و کاربردی چند مورد کیفیت فضاهای داخلی و خارجی خانه میتوانید در زیباسازی محیط خانه و بهبود کیفیت فضایی که در آن زندگی می کنید موثر باشید. در ادامه اینکه اگر به دنبال چند ایده برای طراحی دکوراسیون خانه تان برای تغییر دادن نمای خارجی و داخلی آن هستید این موارد می تواند کمکتان کند:
-اگر نمای بیرونی خانه شما از گچ یا سیمان است و یا اینکه بواسطه آب و هوا و عوامل بیرونی طراوت و زیبایی اش را از دست داده است می توانید آن را نقاشی کنید. تمیز کردن نمای بیرونی و ظاهری خانه میتواند چشم انداز ظاهری خانه شما را تغییر دهد.
رنگ کردن یک دیوار بطور تقریبی حدود پنج سطل رنگ نیاز دارد که راه راحت تر و ساده تر برای انجام این کار استفاده از رنگ های اسپرئی است که این رنگ ها علاوه بر کیفیت بالایی که دارند مقرون به صرفه نیز هستند.
تنوع در انتخاب رنگ ها میتواند سلیقه ای باشد که البته رنگهای تیره تر باعث ایجاد کنتراست می شوند و دراز بین بردن بیشتر کثیفی ها و تیرگی ها موثر تر است. باید یادآور شد که بهتر است در هنگام رنگ کردن دیوارها ، برای جلوگیری از رنگ شدن پنجره ها و شیشه ها بهتر است آنها را با روزنامه بپوشانیم تا به آنها آسیب نرسانیم.
-راه دیگر باری زیبا کردن تغییر نمای بیرونی خانه استفاده از جعبه های گل است؛بخاطر زیبایی که گلها و گیاهان دارند از آنها می توانید برای تزئینات داخلی و خارجی خانه تان استفاده کنید.
گلها چه از نوع طبیعی باشند و یا از نوع مصنوعی، می توانید حال و هوایی تازه و نشاط آوری را به منزل یا ساختمان شما بدهند. شما میتوانید آنها را در بسته بندی های چوبی یا پلاستیکی تهیه کنید و با متصل کردن و یا آویزان کردن این جعبه ها به نمای بیرونی پنجره ها از زیبایی آنها بهره بگیرید.
انتخاب نوع رنگ این گلها بستگی به سلیقه شما و رنگ دیوارهای شما دارد که بهتر است رنگ آنها با رنگ ساختمان تان هماهنگی لازمه را داشته باشد.
-علاوه بر گلها، تخته سنگها نیز از لوازم و موارد مناسبی برای تزئین و تغییر دکوراسیون منزل شما هستند به این صورت که شما میتوانید با جمع آوری سنگ های بزرگ که دارای اشکال و رنگهای متفاوتی هستند از آنها در جهت زیبا کردن منزلتان استفاده کنید.
مثلاّ از آنها در گوشه و کنار حیاط و یا فضای خارجی منزلتان استفاده کنید.
از نمای خارجی و بیرونی خانه که بگذزیم به نمای داخلی و طراحی داخلی می رسیم که عموماّ برای بسیاری از افراد حائظ اهمیت است.
-یکی از نکات بسیار مهم در طراحی داخلی رنگ دیوارها بطوریکه نقاشی فضای داخلی خانه است که بطور وسیعی در تغییر دکوراسیون منزل موثر است. شما می توانید بنا به سلیقه و خواست خودتان از رنگ های مختلفی برای رنگ کردن دیوارهای خانتان استفاده کنید. اگر فضای شما کوچک و محدود است بهتر است از رنگ ها روشن تر بهره بگیرید چون رنگ های سفید، خنثی یا کم مایه نور را به بهترین وجه منعکس می کنند و از لحاظ بصری دیوارها رابه عقب میرانند و فضا را بزرگتر نشان می دهند. بهترین حالت، استفاده از رنگ روشن بطور غالب در کنار سایر رنگهای تیره است تا با ایجاد تضاد،فضا را ازیکنواختی خارج کند.
-همچنین شما میتوانید یکی ار دیوارهای مهم خانتان را با رنگ متفاوت تری از بقیه دیوارها رنگ کنید، سعی کنید در این مورد از رنگی استفاده کنید که با رنگ اسباب واثاثیه منزل شما همانگ باشد این خود باعث میشود تا فضا خانه شما بزرگتر جلوه کند.
-از رنگ های روغن برای درها و پنجره هایتان استفاده کنید. سعی کنید از رنگهای روشن برای درها استفاده کنید تا فضای شما را بزرگتر نشان دهد.
-نوع چینش اسباب و اثاثیه و مبلمان خانه را تغییر دهید.
-از گل و گیاه برای تزئینات داخلی خانه استفاده کنید؛ شما میتوانید از انواع گلها و درختچه ها برای زیبا کردن فضای داخلی خانه استفاده کنید، به این صورت که با نصب کردن و یا آویزان کردن آنها می توانید به فضای خانتان حال و هوای تازه و رمانتیک تری بدهید. همچنین می توانید از درختچه های بزرگتر برای گوشه و کنار اتاق نشیمن استفاده کنید.
به جای انتخاب رومبلی های یک رنگ با طرح های درشت از پارچه های مورد علاقه خود کوسن های کوچک و رنگی تهیه کنید تا هم به فضا رنگ ببخشد و هم جای زیادی را اشغال نکنند.
-استفاده از طرحها و رنگهای شلوغ و غالب در اتاقهای کوچک باید با احتیاط صورت گیرد.
لامپ و لوسترها از عوامل نور پردازی خانه هستند نوع و سبک آنها در چیدمان خانه بسیار موثر است. شما میتوانید به دلخواه خودتان از نورهای موضعی و یا کلی در فضای خانه تان استفاده کنید.
هنگام نصب و آویزان کردن آنها علاوه بر اینکه به سبک آویزان کردن آنها باید دقت کرد ، توجه داشته باشید که آنها از هر قسمت از خانه قابل مشاهده و گیرا باشند.
[/size][/font]
منبع: نشریه مسکن
سپاسگذارم