ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: معماری تگزاس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
معماری تگزاس برگرفته از ریشه‌های فرهنگی است که این ایالت پهناور را در تاریخ تحت تاثیر قرار داده‌است.[۲]

بطور سنتی، و بخصوص در شهرهای مناطق جنوب و غرب ایالت، معماری شهرها متاثر از فرهنگ‌های اسپانیایی زبانان بوده‌است. این را میتوان در آثار تاریخی مثل قلعه آلامو و یا کاخ فرماندار اسپانیایی مشاهده کرد.

اما نفوذ اقوام مهاجر دیگر را نیز می‌توان در میراث معماری تگزاس دید. بطور نمونه، تاثیر فرانسویان حتی امروزه در معماری تگزاس دیده می‌شود. بطور مثال، منزل فرانسوا گیلبو (به فرانسوی: Francois Guilbeau) که توسط ژول پونسارد (به فرانسوی: Jules Poinsard) در ۱۸۴۷ در سن آنتونیو ساخته گردید، خواص مشهودی از معماری نئوکلاسیک اوایل قرن ۱۹ فرانسه را به نمایش می‌گذارد.

معماران

از معماران مهم این وادی میتوان در تاریخ به افرادی همچون نیکولاس جی. کلیتون، جیمز رایلی گوردن (که بناهای بسیاری را در تگزاس ساخت) و اونیل فورد (پردیس دانشگاه ترینیتی و بناهای زیادی در سن آنتونیو) را نام برد.[۳]

در میان شرکت‌های امروزی نیز اربن دیزاین گروپ، گروه بک، و اچ‌ک‌اس اینک. (سازنده بزرگترین ورزشگاه سرپوشیده جهان) نیز شهرت ملی دارند.

بناهای مذهبی

کلیسای سن فرناندو از کهن‌ترین کلیساهای کشور است که هنوز در حال استفاده می‌باشد. باسیلیکای عبادتگاه ملی گل کوچک نیز نمونه‌ای دیگر از بناهای تاریخی-مذهبی تگزاس است.

میسیون کنسپسیون، میسیون سن خوزه، میسیون سن خوان، و میسیون اسپادا امروزه از بناهای میراث ملی آمریکا محسوب میگردند.

بناهای دولتی
هر شهرستانی در تگزاس در قرون ۱۹ و ۲۰ تلاش در ساخت یک بنای شهرداری و یا عمارت دادگستری داشتند که معماری منحصر بفردی را از خود به نمایش میگذاشت. ده‌ها بنا اینگونه ساخته شدند. در این میان می‌توان به مواردی همچون زیر اشاره کرد:

* ساختمان دادگستری شهرستان الیس
* عمارت دادگستری شهرستان مدینه
* ساختمان دادگستری شهرستان وایز
* عمارت دادگستری شهرستان بیر

بناهای دانشگاهی
عمارت اشبل اسمیت و ساختمان مرکزی دانشگاه تگزاس در آستین دارای اهمیت ویژه در معماری مراکز دانشگاهی تگزاس دارند.

معمول است که دانشگاه‌ها در تگزاس پردیس خود را با یک شیوه معماری منسجم بسازند. در میان پردیس‌های دانشگاهی مشهور تگزاس است.