ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: بررسی سبکها ، شیوه های زندگی و ارتباط آن با معماری داخلی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بررسی سبک¬ها ، شیوه های زندگی

تهيه كننده: ياسين دروديان
هیچ اتاقی بدون نور پردازی کافی و مناسب بزرگ به نظر نمي رسد
نور طبیعی زیبا، چشم نواز و برای سلامتی بدن مفید مي باشد، ترکیبی از رنگها، ملایم و پویاست، جهت مقدار و کیفیت آن پیوسته درطول روزتغييرمي كند و همچنين درطول سال متغير و گند¬زدامي باشد، استفاده از آن باعث صرفه جویی در مصرف انرژیی می شود، تنها نقص آن خاصیت رنگبری و فساد اشیا است.
[تصویر:  0d.jpg]
شیوه زندگی یاهمان فرهنگ و سنت رایج جامعه، عبارتی است که ماهمه جا آن رامی¬شنویم و با آن سر وکار داریم. بانفوذ و دخالت همه جانبه و هرروزه رسانه¬های عمده، همچون روزنامه¬ها، مجلات، تلویزیون و فیلم¬های سینمایی و مستند، نمونه¬های عادت های عامه و گرایش های غالب جامعه به طور 24 ساعته دردسترس هستند و چه بخواهید، چه نخواهید، شماراتحت تأثیرخودقرارمی¬دهند. به عبارت دیگراین تبلیغات به طورناخودآگاه عادتها و معیارهای بصری شماراشکل می¬دهند.
رنگ های طبیعی که ترکیبی از رنگ های غنی خاکستری یا قهوه¬ای باشند، سادگی لذت بخشی دارند و آرامش بخش هستند. شما می¬توانید از این رنگ¬ها به عنوان پس زمینه استفاده كرده و سپس الحاقات، لوازم و سایر مبلمان منزل را در رنگی متفاوت یا متضاد با آن کنار دیوار بگذارید. به عنوان مثال اگر به رنگ¬های ارغوانی، زرشکی یا جگری علاقمند باشید و بخواهید تمامی اتاق را به آن رنگ درآورید و حشتناک خواهد شد. بنابراین می¬تواند از این رنگ روی تعدادی از بالش¬ها، یک تکه پارچه و یا ظروف و گلدانها استفاده کنید که آن را روی یک پس زمینه¬ی خنثی و یا در کنار اشیاء سفید استفاده می-کنید. حس بینایی به لحاظ حسی و ظاهری مهمترین حس است که هر دوی زیبایی و بزرگی فضا در آن اهمیت دارند. فرم ها، بافت بصری، رنگ، تیرگی و روشنی، پرس پکتیو و مواردی از این دست ارزش بصری یک کار را معلوم می¬کنند. انسانها از طریق لمس سطح و بافت رویه¬ی مواد نیز با محیط خود ارتباط برقرار می¬کنند و آنها را حس می¬کنند. بنابراین آن بعد از معماری داخلی را که در تصاویر نمی¬توان دید و درک کرد نیز مهم است که همان نحوه¬ی تماس و برخورد با اشیائي است كه درمجاورت هستند. ایجاد یک ترکیب مناسب از بافتها، مثلاً کنار هم قراردادن بافت هایی که با هم تضاد دارند، همچون سنگ و شیشه، یا فلز و حریر، می¬تواند شور آور باشد. می¬توانید برای اتاقتان از نقاشی یکدست و سطوح صاف و هموار برروی دیوارها استفاده کنید تا درکنار بافت مبلمان به عنوان یک پس زمینه محسوب شونديا یک روکش مجلل از جنس ساتن را روی مبلمان و سایر اثاثیه در کنار یک میزقهوه¬خوری بتنی با حس سرد کار کنید و در عین حال از کلیه¬ی سطوح خارجی دیوار در اتاقها استفاده کنید. سطوح صاف، صیقلی و بدون بافت را با سطح زبر و خشن ترکیب كرده و رویه های براق و ساب خورده را در کنار رویه¬های مات، ناصاف و دانه دار قراردهید. نو، کهنه، مدرن و سنتی را هنرمندانه با هم درآمیزید و با ایجاد این تضادها تک تک عناصر موجود در طرح را برجسته سازید. به دنبال راههایی باشيد که به آن وسیله به خانه¬ی خود، سرزندگی وجان دوباره ببخشید و با کمترین صرف وقت و هزینه کاری کنید که انگار همه به تازگی خریداری شده و سراسر خانه متحول شده است. درپایان جزئیات رافراموش نکنید، همان ریزه¬کاری¬های تمام کننده که شکل نهایی و عمده ی کار را تعیین می¬کنند و به عنوان سطح رویه و محل تلاقی انسان و شی، استفاده کننده و استفاده شونده محسوب می¬شوند. در واقع این همان بعد حسی ادراکی کار است. این جزئیات تا حد زیادی تعیین کننده¬ی سبک کار نیز هستند. در شیوه¬های نمایشگر فن آوری، زیبایی سبک به طرز ساخت، فن¬آوری هوشمندانه، مهندسی و تکنیک کارمي باشد و علاوه بر هدف، حس، کاربرد نهایی، شیوه¬ی رسیدن و بدست آوردن آن نیز مهم است. هدف نشان دادن زیبایی ها و ظرافت¬های عملکردی، قدرت تکنیک و شعبده بازی های ماشین است که قبلاً هر کدام معماهای دشواری بوده اند و هم اکنون با مهارت و استادی حل شده اند. این صورت مسأله¬ی حل شده اکنون روبروی ما است و هرچه عریانتر و قطعات آن پیداتر باشند با ما در نحوه¬ی ساخت و ترکیب خود صادقترند. این سبک شاید برای افرادي زیباست که تزئینات ظاهری، آنها را تحت تأثیر قرار نمی¬دهد. اين افراد به دنبال استحکام، دوام، عملکرد صحیح، دقیق و زیبایی¬های فن¬آوری همچون روش ساخت هوشمندانه، سبک بودن، ساده بودن، راحتی، انعطاف پذیری، چند منظوره بودن، امکان تنظیم شدن و انطباق با شرایط و وضعیت های گوناگون همچنين استقرار در وضعیت بهینه، اقتصادی بودن، قابلیت تعویض کردن سریع قطعات، تعمیر آسان ، سریع، جنس خوب، راحت و موارد دیگری از این دست هستند.
بنابراین گفته، در این سبک اتصالات و سازه کار رومی¬آیند، روکشها به حداقل می¬رسند و کلیه¬ی اجزاء و قطعات به صورت منفصل و جداگانه خودنمایی می¬کنند. همه¬ی جزئیات به قدری زیبا و زبردستانه ساخته شده که نیازی به استفاده از روکش¬های زیبا و ظاهر سازی¬های چشمگیر نیست. اين سبک در مقابل شیوه¬های پیشین است و همه چیز در میان لفافه و روکش پیچیده می¬شود. اتصالات، اجزا و قطعات، اسکلت و به طور کلی نحوه¬ی ساخت شیءدر ظاهرمعلوم نیست و رویه ها خبر از داخل خود نمی¬دهند، همه چیز پشت پرده رفته است. اجزاء زیر یک روکش یکپارچه، به صورت یکدست و در قالب یک شیء واحد در آمده¬اند و در زیر دست ها، آویزها و تزئین ها گم شده اند. در واقع در روش دوم فرمی تحمیلی و ساختگی به وجود آمده که به نحوه¬ی ساخت خود بی ار¬تباط است و حاکی از آن نیست یا به بیانی از آن بی خبر است. بر خلاف روش اول که فرم حاصل و نتیجه ی شیوه¬ی ساخت تابعی از آن است در مرحله دوم مورد قضاوت قرار می¬گیرد، در شیوه¬ی سوم، این فرم و حاصل نهایی کار است که ارزش درجه اول را دارد و کسی از شما نمی¬پرسد چگونه به این هدف رسیده¬اید. در این روش فرم تحمیلی و ساختگی بوده و همه چیز در مسیر تحصیل آن به خدمت گرفته شده است و بيش از هر چيزي شکل کلی کار مورد توجه و اهمیت است. رنگ و شکل هنرمندانه اي که به محصول داده شده خارج از نحوه¬ی ساخت آن بررسی و داوری می¬شود و در واقع ارزش آن تا حد یک تصویر سه بعدی پایین می¬آید. مثلاً یک صندلی را در نظر بگیرید که تماماً از یک میله¬ی فلزی خم شده ساخته شده است. زیبایی این صندلی به تکنیک ساخت آن است و هرگونه روکش کردن، اضافه کردن و تزئین، آن را زشت¬ترمی¬کند. درمقابل مبلی بزرگ و راحتی راتصورکنیدکه هنرمندش از ابتدا آن را با این قصد و نیت طراحی کرده که شبیه یک خرس پشمالو خوابیده به نظر برسد و هدف فقط آن است که خیلی نرم وراحت باشد. در چنین کاري عریان کردن داخل کار درست نيست. اولی متناسب با يك زندگي اقتصادی¬تر، جمع و جور تر، شهری و مدرن است و دومی پرتجمل، راحت و تا حدی ییلاقی است. برای انتخاب نحوه¬ی کار دو هر فضا باید متناسب با همان جا عمل کنید. از گلدانها، چراغها، بالش و پشتی، نقاشی¬ها و صنایع دستی برای فضای نشیمن، و از ظروف، سرویس قاشق و چنگال و بلورجات برای تزئین ناهار خوری استفاده کنید، لوازم شستشو و بهداشتی را برای حمام و پارچه ها و منسوجات، کمد، میز توالت و قفسه های کتاب را برای اتاق خواب در نظر بگیرید. این دکورها و تزئینات باید به نحوی انتخاب شوند که با کلیت کار همخوانی داشته و باعث بهبود وضعیت معماری داخلی خانه شوند، نه آن که مایه اغتشاش بصری را فراهم کنند. علیرغم گستره¬ی طراحی¬های حیرت انگیزی که برای این جزئیات در دسترسند، هیچکدام از دست ساخته¬های انسان نمی¬توانند مانند محصولات طبیعت شوند و نسخه¬ی دومی برای آن به وجود بیاورند. اشیاء طبیعی رنگ و جلوه و حس ظاهری خود را پیوسته و با گذر زمان تغییر می¬دهند و به بیان دیگر دائماً پیرتر، کهنسالتر و در پی آن پخته¬تر و بالغ¬تر می¬شوند. از این نظر اشیاء طبیعی چشم نوازترند و تنوع طلبی دیدگان را ارضاء می¬کنند. هیچ چیز افسون کننده تر از زیبایی ساده¬ی اشکال طبیعی و حیات مند نیست. جلای رنگارنگ و رنگی کمان طیف گونه یک صدف، ردپای موج های خفیف و ملایم دریای روی شن¬ها، ناصافی¬های روی سنگ ها که زیر نور مایل با زاویه مناسب، با سایه روشن های خود تشدید می¬شوند و یا یک¬کندوی زنبور عسل. بنابراین تا می¬توانید با این دکورها منزلتان را تزئین کنید. استفاده از مرجانها، اسفنج¬ها، جانوران و گیاهان دریایی، استخوان خشک شده جانوران، پوست حیوانات، بوته¬ها و شاخه¬های خشک شده¬ی گیاهان و گلها در صورتی که با حفظ محیط زیست بدست آمده به حیات جانوران آسیبی نرساند، بسیار موثر و زیباست. شما هر وضعیتی که داشته باشید، خواه به تازگی خانه¬ای را خریداری کرده¬اید و در وضعیت فعلی پول زیادی برای هزینه کردن روی دکور ندارید و یا در یک خانه¬ی اجاره¬ای زندگی می¬کنید كه در تغییر دادن خانه و کار روی آن با محدودیت مواجهید، يا در آستانه ساخت وسازعمده و ايجادتغيير و تحول اساسي در خانه تان هستيد، باز هم این نوشته برایتان الهامها و دلگرمی¬های زیادی خواهد داشت تا به شما نشان دهد، چگونه می¬توانیدآنچه را می خواهید بیان و پیاده کنید و آنچه بدان نیاز دارید را بدست آورید. خانه¬ی شما باید تصویر و انعکاسي ازاحساس شما باشد، نه ادایی از شیوه¬های تحمیل شده از زندگی دیگران. باید آنچه را می¬خواهید از میان تنوع گسترده¬ی محصولات موجود انتخاب کنید و یا در غیر این صورت سفارش دهید تا آن را منحصراً برای شما بسازند. جرأت آن را داشته تا از اشیاء عادی و معمولی زندگیتان کارهایی پر از ارزش خلق کنید.