ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: زاویه پارك كردن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
طرز پارك كردن در خیابانها نیز نكته مهمی است . رانندگان بر حسب مورد ،وسیله نقلیه خود را موازی جدول كنار خیابان یا به حالت زاویه دار با آن پارك می كنند . هر كدام از این دو روش مزایا و معایبی دارد . در پارك موازی طولی از جدول یا كناره خیابان كه برای توقف وسیله نقلیه لازم است ،به حداكثر خود می رسد ،در صورتی كه اگر وسیله نقلیه با زاویه ای نسبت به جدول پارك شود این طول اشغال شده كمتر خواهد شد . هرچه زاویه پارك افزایش یابد این طول كمتر می شود و در حالتی كه وسیله با زاویه 90 درجه پارك شود به حداقل خود می رسد . شكل 5-1 سطح لازم برای پارك وسایل نقلیه را با زوایای مختلف نشان می دهد .

برای رانندگان ،پارك كردن به صورت زاویه دار مناسب تر است زیرا ورود و خروج از پارك در این حالت راحت تر از حالت موازی صورت می گیرد . اما در طریقه موازی برای پارك كردن و خروج از پارك چند دفعه جلو و عقب كردن لازم است .

از معایب پارك زاویه ای خطرناك بودن آن در موقع خارج شدن و قطع ترافیك عبوری است . به علاوه در مواقعی كه ارتفاع جدول كم است ، امكان اشغال قسمتی از پیاده رو توسط وسیله نقلیه وجود دارد زیرا وسایل نقلیه می توانند تا حد چرخهای جلو خود در پیاده رو جلو بیایند و سدی برای عابران پیاده به وجود آورند .

در صورت عریض بودن و كم بودن حجم ترافیك آن ممكن است قسمتی از فضای میانی خیابان را به پاركینگ اختصاص دهند . از مهمترین عیبهای این گونه پاركینگ عبور اجباری سرنشینان وسایل نقلیه پارك شده از عرض خیابان است و احتمال تصادف در این حالت افزایش پیدا می كند .
بسیار عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی