ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: صنعت مبلمان از سنت به مدرن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صنعت چوب كه با قدمت تاریخ بشر، از انسان بدوی با انسان مدرن همگام با قافله تمدن بشری طی طریق كرده، امروز باگذشت هزاران سال پررنگ تر از گذشته جایگاه اصیل خود را در بدنه اقتصاد مدرن جهان حفظ كرده است.
[تصویر:  3699_634363131165625000_l.jpg] صنعت بهره‌برداری از چوب با هدف تولید فرآورده‌های مورد نیاز بشر، در مقاطع مختلف تاریخ با پیشرفت‌ها و جهش‌های علمی و تكنولوژیك انسان هماهنگ و همراه شد و وضعیتی را پدید آورد كه ارزش تولیدات انواع مبلمان چوبی جهان به ارقام میلیاردی رسید.

صنعت تولید مبلمان و مصنوعات چوبی كه تا اواسط قرن بیستم به عنوان یكی ازاصناف تولیدی هر كشور، صرفا منطبق با فرهنگ و نیاز بومی آن كشور به تولید محصولات مورد نیاز مردم می‌پرداخت، رفته‌رفته به ‌یكی ازمهمترین شاخه‌های صنعتی مولد اشتغال و ثروت در درون كشورهای در حال توسعه و نیز یكی از شاخه‌های مهم تجارت بین‌الملل تبدیل شد.

بنا برگفته كارشناسان، تاریخ كهن چوب ایران حاكی از آن است كه صنایع چوبی، ریشه در تاریخ چند هزار ساله این كشور دارد.

گذری برخط سیر صنعت چوب ومبلمان ایران در ‪۵۰‬سال گذشته نشان می‌دهد این صنعت كه تا اواسط دهه ‪ ۴۰‬خورشیدی به صورت سنتی دنبال می‌شد به تدریج تحت تاثیر جهش‌های علمی و تكنولوژیك بهره‌برداری از چوب وتولید مبلمان در جهان، حركت رو به‌رشدی راآغاز كرد و كمتر از یك دهه ظهور وبروز جدیدی را در عرصه صنعت و اقتصاد ایران به نمایش گذاشت.

با آغاز دهه ‪ ۷۰‬رشد و نمو مجدد اقتصاد ایران آغاز و پس از بازسازی زیرساخت‌های اقتصاد كشور در این دهه، شرایط رشد و توسعه مجدد صنعت چوب و مبلمان در ایران فراهم شد.

كارشناسان اقتصادی با اشاره به پتانسیل‌های قوی صنعت چوب درخصوص ایجاد اشتغال معتقدند افزایش بی‌رویه واردات مبلمان خارجی و سیر صادرات مبلمان ایران كه چند سال اخیر اتفاق افتاده به طور یقین درخور و شایسته صنعت مبلمان ایران نیست.

متاسفانه‌صنعت چوب در كشور ما جزو صنایعی است كه‌ مورد حمایت واقع نشده درحالی كه جامعه امروزی به ایجاد اشتغال نیازمند است واین صنعت در زمینه اشتغالزایی توانمندی‌های زیادی دارد.

با توجه به اینکه کشور ما در چندین سال اخیر به استفاده از مبل روی آورده و اقبال عموم مصرف کنندگان به استفاده ازمبل کمی بیش از یک دهه است و می توان گفت که صنعت نوپایی می باشد، انتظار می رود که دولت و مسوولین بیش از پیش به آن توجه کرده و با شناسایی مشکلات در صدد رفع آنها بر آیند.