ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مجتمع تجاري شريعتي، آميزه‌اي از شيشه و آلمينيوم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پوشش‌هاي نماي مجتمع تجاري شريعتي با هدف ايجاد جاذبه به كمك بهره‌گيري از فناوري‌هاي روز با شيشه و ورق‌هاي آلومينيومي (كامپوزيت) پوشانده شده است.

پايگاه اطلاع‌رساني شهرسازي و معماري: مجتمع تجاري شريعتي در زميني به مساحت 1208 مترمربع در خيابان شريعتي روبه‌روي بولينگ عبدو واقع است. كاربري زمين با توجه به توافق‌هاي به عمل آمده كارفرما با شهرداري قرار بود مجتمعي تجاري با پاركينگ چند طبقه‌اي شهري باشد.
در عين حال با توجه به گذرهاي اطراف زمين و مساحت آن و با توجه به «ضوابط شهرداري» اين طرح خواسته كارفرما به عنوان يك برج اداري _ تجاري نيز قابل تعريف بود.
با توجه به دستورالعمل‌هاي برج‌سازي در شهر تهران خواسته كارفرماي آن بود كه يك برج تجاري _ اداري با طراحي ويژه براي اين زمين طراحي شده است. ولي در طرح اوليه، با توجه به ضوابط ياد شده محدوديت‌هاي خط هرم و مساحت كلي كار تعريف مي‌شد. در آن طرح، تمام مساحت همكف زير ساخت مي‌رفت. از طبقه اول به بالا حجم كار كم‌كم جمع مي‌شد. به طور كلي در آن طرح، به غير از رعايت كردن ضابطه‌ها، خط فكري و هدف ديگري دنبال نمي‌شد.
در پيشنهاد تازه، ابتدا سه طبقه تجاري (همكف و دو طبقه بالاي آن) در نظر گرفته شده كه با استفاده از يك حجم عمودي مركزي به بخش قله يا كله مجتمع مي‌رسد.
كله برج در داخل محدوده هرم ضابطه ارتفاع قرار دارد. از طرف ديگر با توجه به اينكه محور عمود مركزي تنها به منظور دسترسي به بخش قله برج در نظر گرفته شده است، از نظر مساحت كل در بحث ضوابط قرار نمي‌گيرد و از لحاظ عوارض شهرداري هم جزو زيربنا در نظر گرفته نمي‌شود.
تمام پاركينگ‌ها و بخش‌هاي خدماتي هم در شش طبقه زيرزمين در نظر گرفته شده است.
بخش تجاري مجتمع در سه اشكوب به شكل باز روي سه صفحه واقع شده كه سازه نگهدارنده آنها تا 6 طبقه در زمين هم امتداد پيدا كرده است. اين سه اشكوب، از راه پلكان‌هاي برقي به هم متصل هستند.
اين حجم تجاري به وسيله يك صفحه پوسته‌اي احاطه شده است كه سازه نگهدارنده سقف آن را سه خرپاي بزرگ تشكيل مي‌دهد.
كله برج كه كاربري آن غذاخوري _ تفريحي است به وسيله محور عمودي مركزي نگهداري مي‌شود.
پلكان و آسانسورهاي ارتباط دهنده آن نيز به شكل نمايان طراحي شده است. در بالاترين تراز، در كنار رستوران و به عنوان حياط باز جلوي آن سطح روبازي در نظر گرفته شده كه سازه آن طره‌اي است كه به وسيله سه خرپاي دوكي شكل 20 متري حمايت مي‌شود.
پوشش‌هاي نماي اين طرح با شيشه و ورق‌هاي آلومينيومي (كامپوزيت) پوشانده شده است. در مجموع، هدف كارفرما از ارايه چنين طرحي، ايجاد جاذبه به كمك بهره‌گيري از فناوري‌هاي روز بوده است.