ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: نشست مطبوعاتي مجتمع آموزشي صنعت ساختمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نشست مطبوعاتي مجتمع آموزشي صنعت ساختمان



بايد دانش و توانايي مبتني بر يادگيري با كيفيت و در حين كار به كارگران و جويندگان كار ارائه شود تا از اين طريق با افزايش بهره وري سرمايه هاي مادي و انساني به شكوفايي اقتصاد ملي خدمت كنيم .

نشست مطبوعاتي مجتمع آموزشي صنعت ساختمان مورخ 16/10/88باحضورمهندس جوادخوانساري – عضو هيات رئيسه انجمن صنعتي شركت هاي ساختماني و عضو هيات مديره كنفدراسيون صنعت و رئيس هيات مديره مجتمع آموزشي صنعت ساختمان ادب و مهندس شاه اويسي – مدير عامل مجتمع آموزشي صنعتي ساختمان بهاءالدين ادب و دكتر رجبعلي نيكويي مدير طرح آموزش و توسعه مجتمع برگزار شد .

جوادخوانساري – رئيس هيات مديره مجتمع آموزشي صنعت ساختمان درنشست مطبوعاتي گفت :‌
اكنون ظرفيت هاي آموزشي فني و حرفه ي در كشور وجود داردوبايد با همكاري و بستر سازي از اين ظرفيت هااستفاده شود .وضعيت موجود نشان مي دهدكه بايد سبك مديريت و رهبري درآموزش فني وحرفه اي از نظام صرفا دولتي خارج و به سمت توسعه مديريت مشاركتي و سازمان هاي بخش خصوصي سوق پيدا كند .
وي تاكيد كرد : به دليل عدم تعامل سيستم آموزش فني وحرفه اي ،اعم از رسمي و غير رسمي و مهارتي ،با نظام مهندسي و پيمان كاري صنعت ساز و ساخت كشور ،آموزش در اين صنعت بزرگ پيشرفت نكرده است و سال هاست به علت ضعف نيروي انساني خسارات هنگفتي از از طريق پروژه هاي عمراني و تاسيسات زير بنايي به سرمايه هاي مملكت وارد مي شود .
جواد خوانساري اظهار داشت :‌ما معتقديم كه بايد دانش و توانايي مبتني بر يادگيري با كيفيت و در حين كار به كارگران و جويندگان كار ارائه شود تا از اين طريق با افزايش بهره وري سرمايه هاي مادي و انساني به شكوفايي اقتصاد ملي خدمت كنيم .
وي گفت :‌ما مي خواهيم درد جامعه را در زمينه توسعه نيافتگي منابع انساني و سازمان هاي اقتصادي با مسئولان و پيمان كاران در ميان بگذاريم.
در ادامه همين نشست حسين شاه اويسي – مدير عامل مجتمع آموزشي بهاءالدين ادب درگفتگو با خبر نگارن افزود: مجتمع آموزشي ادب حاصل فكر و احساس نياز عده اي از پيمان كاران بخش صنعت ساختمان است .
وي با گرامي داشت ياد امير كبير بنيانگذار دارالفنون با جمله اي منسوب به ايشان سخنان خود را آغاز كرد:

اگر ميوه يك ساله مي خواهيد گندم بكاريد
اگر ميوه ده ساله مي خواهيد درخت بكاريد
اگر ميوه صد ساله مي خواهيد انسان تربيت كنيد

شاه اويسي در بخشي از سخنان خود گفت : ازآنجا كه آگاهي گام نخست در توسعه هر جامعه است ،اين مجتمع مي تواند نقش مهمي در ارتقاءآموزش فني نيروي انساني و مهارت آموزي كارگران بخش ساختمان و احداث ايفانمايد.
از سوي ديگر نظر به اينكه در تمام بخش هاي اقتصادي انسان ها سرمايه اصلي را تشكيل مي دهند در نتيجه منابع انساني و يا به عبارت ديگر ثروت اصلي در صنعت احداث به طور نسبي وازنظر كمي وكيفي از جايگاه ويژه برخوردار است . بدين ترتيب با توسعه منابع انساني ، صنعت احداث نيز توسعه و رونق مي يابد ،توسعه منابع انساني از طريق ساماندهي و آموزش انسان ها در بنگاه ها ي توسعه يافته امكان پذير است .
وي با اشاره به راه اندازي مجتمع آموزشي ادب گفت :‌توجه به جوانان و نيروي كاردر عرصه ساخت و احداث و طرح مهارت آموزي كارگران ساختماني و دغدغه پيمان كاران باعث شد تا تعدادي از پيمان كاران به دنبال مجتمعي متعلق به خود آنان باشند و اين مجتمع راراه انداختند اما حمايت ها از اين طرح و مجتمع ضعيف و اندك است و اين عامل باعث مي شود روند آموزش به كندي صورت پذيرد .
وي اضافه كرد :‌ما با ياري پيمان كاران ساختمان به دنبال شيوه كاربردي آموزش در صنعت ساختمان هستيم كه بتوانيم رسالت خطير خود را در اين بخش و جهت نيل به آموزش مهارت هاي فني به نيروي انساني ميهن مان به عنوان اصلي ترين سرمايه بنگاه ها و پيمان كاران به انجام برسانيم .
دكترنيكويي وظايف مجتمع آموزشي صنعت ساختمان ادب ،‌به عنوان اولين مركز آموزش فني و حرفه اي برخاسته از درون جامعه مهندسي پيمان كاري كشور را شامل اجراي شيوه نامه اجرايي، تهيه و تدوين نياز سنجي و آموزشي بر اساس استاندارد هاي مهارتي و آموزشي سازمان آموزش فني و حرفه اي ، تنظيم جدول موضوعي وزمان بندي آموزشي بر اساس صلاح ديد پيمان كاران و مخصوصا در اولويت قراردادن آموزش هاي مورد نياز تربيت مربي دانست .
وي اعلام كرد :‌سياست گذاري در زمينه آموزش نيروي انساني و مهارت آموزي كارگران داراي 3 ركن اصلي يعني پيمان كاريا كارفرما ، جويندگان آموزش يا همان كارگران و مراكز آموزش فني و حرفه اي است .
دكتر نيكويي در پايان گفت :‌از مزاياي اين مجتمع آموزشي اجراي بخشي از آموزش در محل پروژه خواهد بود و امكان جذب كارگران ساختماني در پروژه ها و ارائه گواهينامه هاي مهارت داخلي و حتي بين المللي وجود دارد . بدين ترتيب از طريق برگزاري دوره هاي آموزش تكميلي و ارتقاءمهارت مي توان به كاهش بيكاري به خصوص بيكاري هاي فصلي كمك كرد .
نظر به اهميت توسعه منابع انساني و نقش كليدي آن در توسعه همه جانبه و پايدار كشور نشريه مسكن با گرامي داشت ياد مرحوم مهندس ادب براي پايه گذاري اين مجتمع آرزوي توفيق دارد .

منبع : نشریه مسکن