ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: طراحي و مناسب سازي مبلمان شهري
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
طراحي و مناسب سازي مبلمان شهري

در زندگي شهري امروز به ندرت مي توان كسي را يافت كه به طريقي با مبلمان شهري سر و كار نداشته باشد سرپناه ايستگاه اتوبوس، نيمكت پارك، آبخوري يا تابلوي اطلاع رساني فرق نمي كند در هر حال با يك يا چند گروه از آنها ارتباط داري م . مبلمان شهري بخش زيادي از فعاليت در شهر را سامانمي دهد و باعث بالا رفتن كيفيت برخورداري شهروندان از محيط پيرامون و افزايش رف ا ه و لذت آنها در خيابان ، ميدان، پارك و عرصه هاي ديگر شهري مي شود.

طراحي مبلمان شهري يك موضوع ميان رشته ا ي است و فصل مشتركي از رشته ها وگرايش هاي مختلف است و دامنه گسترده محصولات در ا ين شاخه از طر احي نيازمند، طيف وسيع تخصص ها است . عمده ترين ويژگي مبلمان شهري كاربرد عام آن است و بيش از هر چيز ديگر با توده مردم ارتباط مستقيم دارد و بدين لحاظ موضوع طراحي، ساخت و نصب آنها به ويژه در مواردي خاص مانند طراحي براي معلولين، كودكان و سالخوردگان به مطالعات عميق و دقيق نياز پيدا مي كند.

مبلمان شهري، مجموعه اي از تجهيزات و تسهيلاتي است كه كيفيت و كارايي زندگي را درمحيط شهري ارتقا مي بخشد و وظيفه هدايت ، كنترل ، امنيت ارتباط ، راحتي، اطلاع رساني و تبليغات، تزئين و تفريح در سطح شهر و خيابان را بر عهده دارد .

خيابان به عنوان عرصه اي عمومي جهت فعاليت و حضور اجتماعي انسانها ، به رغم كاركردهاي عملكرد گرايانه، مي تواند فضايي جذاب براي گذران وقت ، گردش، خريد و ديگر مناسبات اجتماعي و فرهنگي باشد و طراحي مبلمان شهري در اين مقياس نياز به بررسي رفتارهاي اجتماعي و تثبيت الگوهاي شهرنشيني دارد توازن ميان بافت اجتماعي
و فضاي شهري و تجهيزات شهري، مستلزم توجه به مقياس طراحي و حوزه كاربري مورد نظر ( محله ،منطقه و شه ر ) است و رعايت عواملي مانند تاثيرات اقليمي و شرايط محيطي تاثير گذ ار بر برنامه ريزي و طراحي، نوع و شدت نياز كاربران ، كميت و كيفيت خدمات ، مسير طراحي تا نصب و نگهداري را مشخص مي كنند.


بنابراين انتخاب و استقرار مناسب و سنجيده مبلمان در فضاي شهري ، محيطي دلنشين و متعادل را پديد مي آورد كه در غناي فرهنگي و اجتماعي محله و شهر تاثير گذار است و به اتكاي همين بافت اجتماعي تثبيت شده و ريشه دار مي توان در مدت زمان كافي و با روش پويا خيابانهاي محله و شهر را به گونه اي مجهز كرد كه بازتاب فرهنگ آن باشند.
طراحي، ساخت و نصب مبلمان شهري كارآمد نيازمند توجه به نكات فني ساخت و اجرا و دانش علمي طراحي است از ديدگاه طر احان انتخاب و طراحي مناسب تجهيزات و امكانات شهري حفظ هويت مكان و نمود بيشتر آن را ممكن مي سازد و اين برخورد به ويژه در احياي بافت تاريخي و سنتي شهرها بسيار موثر است .

گزينشي حساس و محتاطانه در طراحي جزئيات و ارادئه راه حل هايي خ لا ق در طراحي به همراه را « مكان » جانمايي و نصب مناسب، نگهداري و نظافت مبلمان شهري حس تعلق و خاطره انگيزي در افزايش مي دهد و آشفتگي بصري در سيماي شهري را سامان مي بخشد .

دانلود مقاله:
[attachment=1756]