ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: کمک کنید:یه عکس یا پلان از بناهای تبریز
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سلام دوستان
من تا فردا صبح وقت دارم
اگه عکس یا پلان و یا توضیحاتی در مورد بناهای قدیمی تبریز دارید در همین تاپیک بزارید.
ممنون

خانه بهنام
[تصویر:  File184.jpg]
اين بنا از خانه هاي مجموعه دانشگاه هنر اسلامي تبريز است که از قديمي ترين بناهاي اوائل قاجاريه ميباشد که در دوره ناصرالدين شاه مرمت و احتمالا" تزئينات نقاشي به آن اضافه شده است .
بنا، مجموعه کامل به صورت اندروني و بيروني است. شامل هشتي ورودي، دالان سردر، حياط بزرگ بيروني، حياط اندروني، ايوان ستوندار براي نشيمن تابستاني در جنوب. ساختمان اصلي در شمال حياط و رو به جنوب داراي ايوان ستوندار است. ساختمان داراي زيرزمين است. اتاقهاي زيرطنبي براي نشيمن تابستاني و ديگر اتاقها به صورت انباري درآمده است. از خصوصيات بارز آن کامل بودن مجموعه، پلان معماري، تنوع در ابعاد اتاق ضمن رعايت تقارن در نما است. ايوان جنوبي براي نشيمن تابستان و ايوان شمالي داراي ستونهاي چوبي گچ اندود با سرستونهاي گچبري شده است. پيشاني ساختمان داراي گچبري و طاق نماهاي طرفين ايوان جنوبي مقرنسکاري است.
بناي قسمت غربي مجموعه متاسفانه در دوره مرمت اخير تخريب شده که بايد زماني آن را به مجموعه اضافه کرد. در اين بخش اصطبل ، مطبخ ، توالت و … قرار داشته است. حياط اندروني اين خانه با ابعاد متناسب، زيبايي زيادي را به مجموعه بخشيده است. مهتابي اين خانه در ضلع شمالي مجموعه و رو به حياط اندروني نشان از توان طراحي و درک زيبائيها توسط پدران ما بوده است.
اين بنا از نظر معماري ( طرح و ساخت ) و تزئينات بعمل آمده درآن و کامل بودن بنا به عنوان يک نمونه ساختمان مسکوني قابل مطالعه بوده و داراي اهميت ويژه است.
منبع: سایت میراث فرهنگی