ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: هرم های شیشه ای موزه ی لوور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
موزه لوور بزرگترین و معتبرترین موزه اروپا و به تبع ان کشور فرانسه می باشد. در سال ۱۹۸۱ رئیس جمهور فرانسه ، مسابقه ای برای طراحی بنایی درون محوطه موزه لوور برای سازمان دهی محوطه لوور برگزار کرد .در سال ۱۹۸۳ بعد از سفر در دور اروپا و امریکا معمار امریکایی – چینی معروف “آی ام پی” بعنوان طراح انتخاب شد . این برای اولین بار بود که یک معمار غیرفرانسوی در محوطه لوور برای طراحی انتخاب میشد.
در سال ۱۹۸۹ طراحی هرم لوور توسط آی ام پی در حیاط لوور بنام حیاط ناپلئون به پایان رسید.هدف اصلی طراحی ، کاهش جمعیت مراجعه کننده به لوور بود . هرم لوور امروز نقطه عطفی در میان محوطه موزه لوور به حساب می آید. برای این تغییر ، نیاز به بنایی بود تا بازدیدکنندگان را به محض ورود، به سمت خود جلب کند و درگاهی درخور و مناسب برای موزه ای بزرگ مانند موزه ی لوور باشد. “Pei” برای این کار معیار هایی را در نظر داشت. وی ورودیه ی جدید را مکانی میدید که بتواند تماشاگران را به طوری مطلوب وارد زیر زیرزمینی کند تا از آنجا به موزه ی اصلی راه پیدا کنند، مکانی شفاف و روشن که از بیرون دید لازم را داشته باشد و در یک جمله، به قول خود معمار، بیننده با نگاه به آن بگوید “Ah, this is the entrance” .



از خصوصیات هرم ، طرح زیرزمینی هرم بود که شامل انباری ، لابی گالریها و فضاهایی برای نگهداری از اشیا و تعدادی آزمایشگاه است .این فضا به موزه لوور افزایش فضاهای نگهداری از اشیا را فراهم کرد.

از نکات قابل توجه در رابطه با هرم لوور تخلف رئیس جمهور فرانسه در انتخاب معمار کار قبل از شرکت در مسابقه بود . در واقع انجام مسابقه طراحی یک امر تشریفاتی بود و رئیس جمهور فرانسه از سال ۸۱ میلادی آی ام پی را بعنوان معمار انتخاب کرده بود . این موضوع پس از پایان ریاست جمهوری او فاش شد.



آی ام پی در طول سه سفر به لوور بدرخواست لوور در موزه به تنهایی چندین روز را سپری کرد و از این روی امتیاز بزرگی را برای درک بهتر محیط یافت.ساختمان اصلی موزه در واقع کاخی مربوط به پادشاه فرانسه بود که پس از انقلاب فرانسه یک کاخ ملی شد و پس از آن به موزه اصلی کشور فرانسه تبدیل شد.طرح پی برای فضای الحاقی موزه در واقع یک هرم از ترکیب شیشه و فلز بود که درمجاورت سه مثلث طراحی شد . برای پی هرم شیشه یک ورودی سمبولیک را فراهم آورد که اهمیتی تاریخی برای ورودی اصلی تقویت کرد .



از دیگر حاشیه هایی که پیرامون این بنا بود، مطالبی بود که در کتاب رمز داوینچی که توسط Dan Brown مطرح شد. مطالبی که البته این روز ها دیگر برای ما نا آشنا نیست و در گوشه و کنار میبینیم هر کسی به شیوه ای بنایی را به مطالبی ربط میدهد که واقعا” ربطی با اصل بنا ندارد. البته این امر شاید بیشتر به علت ظاهر هرمی این بنا بوده، ولی برای مثال، در فیلم ادعا میشود که در ساخت این هرم، ۶۶۶ پنجره وجود دارد که توسط موزه ی لوور تکذیب شد. یا در جای دیگر داستان عنوان میشود که “Mary Magdalene” در زیر سنگی که در هرم زیرین قرار گرفته مدفون است، چیزی که البته برای داستان رمز داوینچی مورد جالبی بود، ولی این سنگ هر چند وقت یک بار برای نظافت قسمت پایینی کف هرم برداشته میشود و چیزی زیر آن وجود ندارد.
خود معمار در رابطه با طرح خود چنین گفته است : به لحاظ فرم ، هرم بهترین فرم برای سازگاری با معماری موزه لوور است . همچنین این فرم ایستاترین فرم هم هست که در صورت شفافیت اطمینان خاصی را هم القا میکند . ساخت هرم از شیشه و فلز دلالت کننده برای شکافتی است بین معماری سنتی و گذشته آن .