ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: دانلود مقاله سير تحول مفهوم شناسي بازآفريني شهري به عنوان رويکردي نو در بافت هاي فرس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[مقاله سير تحول مفهوم شناسي بازآفريني شهري به عنوان رويکردي نو در بافت هاي فرسوده[شهري ]

توجه به بافت هاي فرسوده و قديمي و رفع ناپايداري آنها، به موضوعي جدي و محوري تبديل شده، به گونه اي که سازمان هاي ذيربط را به تکاپوي ساماندهي و بازآفريني بافت هاي مذکور سوق داده و لزوم مداخله در اين بافت ها را در دوره هاي مختلف زماني مطرح نموده است. رويکردهاي مرمت و بهسازي شهري در سير تحول و تکامل خود از بازسازي، باز زنده سازي، نوسازي و توسعه مجدد به بازآفريني و نوزايي شهري تکامل يافته و در اين مسير، گذاري را از حوزه توجه صرف به کالبد به عرصه تاکيد بر ملاحظات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و هنري تجربه کرده اند. در اين پژوهش، با استفاده از روش هاي توصيفي و تحليلي در بستر تاريخي، فرضيه هاي ذيل مورد بررسي قرار مي گيرند.
- مرمت و بهسازي شهري دوره هايي از تحول و تکامل را پشت سر نهاده و امروز به مرتبه اي از حضور خود رسيده که «بازآفريني شهري» و رويکرد متاخر آن يعني «نوزايي شهري» نام نهاده مي شود.
- مرمت و بهسازي شهري به صورت فعاليتي يکپارچه و همه جانبه نگر درآمده که جنبه هاي اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي و کالبدي و ايجاد شرايط مناسب جهت دستيابي به توسعه هاي همراه با پايداري و توسعه پايدار در آن لحاظ مي گردد.
در اين مقاله، دو مسير اصلي دنبال مي شود: اول، تبيين خط سيري که بهسازي و نوسازي شهري را به بازآفريني و نوزايي شهري پيوند مي زند و آن را به رويکرد مداخله اي همه جانبه نگر و در عين حال معاصر شونده تبديل مي نمايد. دوم، به مفهوم شناسي رويکرد بازآفريني شهري و تبيين اصول، راهبردها و فرايند آن پرداخته مي شود.[/font]mall">