ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: اولین همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم انداز 1404
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چشم انداز کشور توصیف روشنی از آینده کشور پس از به فعلیت درآمدن کلیه ظرفیتهای بالقوه اش است. سند چشم انداز ایران در سال 1404 نیز سندی جامع نگر و آینده نگار بر اساس ظرفیت های بالفعل و بالقوه کشور است. ارتباط مدیریت شهری با سند چشم انداز از دو منظر قابل بررسی است ابتدا نقش مدیریت شهری در تحقق چشم انداز کشور و دوم مدل مطلوب مدیریت شهری در سال 1404. به بیانی دیگر ظرفیت موجود در اسناد فرادستی نظام نظیر قانون اساسی و سند چشم انداز ایران در سال 1404 و برنامه پنجم توسعه کشور فرصت مناسبی برای پرداختن به موضوع مدیریت شهری به عنوان سطح ساختاری و نهادی موثر در تحقق و یا عدم تحقق توسعه کشور را فراهم نموده است. از سوی دیگر این سند، چراغ راه مدیریت شهری در ترسیم مدل مطلوب و مسیر توسعه خود و آینهای برای انعکاس عملکرد آن در سالهای آینده خواهد بود.

اما میزان تحقق این چشم انداز و توان مدیریت شهری در بهره گیری از این ظرفیت در ایفای نقش واقعی خود، در گرو الزامات و تمهیدات دیگری است. این الزامات و تمهیدات از منظر مدیریت شهری در چند دسته عمده قابل توجهاند: 1- فرصتها و تهدیدات نهفته در رابطه متقابل دولت/حکومت مرکزی و مدیریت شهری ( شهرداری و شورای اسلامی شهر) و... 2- نقش و عملکرد داخلی مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر 3- توانمندی شهرها در راستای افزایش رقابتپذیری آنها در سطح منطقه و جهان.

بازخوانی و سازماندهی مجدد و تدوین سیاست های کلان در زمینه رابطه دولت و دستگاه های اجرایی با مدیریت شهری، تصریح و شفاف سازی مسئولیت ها و اختیارات خصوصاً در سطوح سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا، تصمیم گیری در خصوص میزان و نحوه تمرکززدائی از فعالیتهای سیاسی و اقتصادی، نقش مدیریت شهری و کلانشهرها در رشد و توسعه ملی با تاکید بر جنبه هایی چون بهبود محیط کسب و کار در شهرها، ارتقاء جایگاه سلسله مراتب شوراها در تصمیمگیری و سیاستگذاریهای شهری از جمله مهمترین مباحث در زمینه رابطه متقابل دولت/حکومت مرکزی و مدیریت شهری است.

در موضوع نقش و عملکرد داخلی مدیریت شهری، پرداختن به مباحثی نظیر نظامات برنامهریزی و کنترل عملکرد، مدیریت مالی پایدار، ارتقاء کارآیی در ارائه خدمت به شهروندان، افزایش ظرفیت مشارکت پذیری مدیریت شهری و .. مطرح است.

شهرداری تهران پس از انجام اقداماتی چون تدوین و تکمیل سلسلهایی از نظامات برنامه ایی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در راستای تحقق چشم اندازهای توسعه ایی نظام جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری این همایش به دنبال آن است که با گردهم آوردن مدیران، کارشناسان، سیاستگذاران، برنامه ریزان و متخصصان ذیربط ضمن تمرکز بر موضوعات مذکور گام موثری در ترسیم الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت مدیریت شهری و ارتقاء آن در راستای تحقق توسعه ملی در افق 1404 بردارد.



سید مناف هاشمی

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران

و دبیر همایش


اولین همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم انداز 1404 به ریاست دکتر قالیباف


اهداف همایش

بررسی جایگاه مدیریت شهری در اسناد بالادستی علی الخصوص سند چشم انداز 1404
بررسی برنامه های بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت مدیران شهری برای دستیابی حداکثری به اهداف ترسیم شده
بررسی اسناد تولید شده شهری مرتبط با سند چشم انداز و بررسی و نقد آنها
ارزیابی عملکرد حوزه مدیریت شهری در راستای نیل به اهداف سند چشم انداز
ایجاد بسترهای مناسب جهت هم اندیشی مدیران دولتی، سیاستگذاران، شهرداریها و نهادهای مدنی به منظور تبیین نقش مؤثر تمامی ذینفعان خصوصاً شهروندان در ایجاد شهر مطلوب
آینده پژوهی و ترسیم چشمانداز آتی فعالیتهای حوزه شهری


محورهاي همايش :
نقش و جایگاه مدیریت شهری در توسعه ملی و تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله ایران
چالش ها، فرصت ها و تهدید های پیش روی تحقق سندچشم انداز در حوزه مدیریت شهری
بررسی چارچوب های نهادی مدیریت شهری (وظایف و مسئولیت ها، تأمین مالی و...) و راهکارهای ارتقاء
آسیب شناسی توسعه شهری در کشور و میزان انحراف آن از سند چشم انداز
شناسایی نقش و جایگاه ذی نفعان توسعه پایدار شهری در سند چشم انداز
مدیریت یکپارچه شهری؛ الزامات و راهبردها
آیندهپژوهی در مدیریت شهری
طراحی و پیاده سازی الگوی اسلامی- ایرانی در برنامه ریزی توسعه شهری
بررسی روابط شهرداری ها با دولت مرکزی در سند چشم انداز ( فرصت ها و تهدیدها، وضعیت ایران و تجربیات جهانی )
بررسی دستاوردها و جایگاه شوراها و مدیریت محلی در نظام مدیریت کلان کشور ( نقش شورا ها، کارکرد ها و سلسله مراتب موجود شورا ها )
امنیت شهری- دفاع غیر عامل، کاهش مخاطرات و آسیب ها
عدالت اجتماعی و رفاه شهروندان در پرتو اجرای سند چشم انداز


زمان 9 بهمن1390
مکان: مرکز همایش های بین المللی رازی


http://urban1404.sharif.ir

در ضمن به اطلاع علاقه مندان می رسانم


تخفيفات :

به استحضار می رساند که با توجه به توافقات و تعاملات صورت گرفته با شهرداری تهران، کارکنان محترم شهرداری تهران جهت ثبت نام در همایش مدیریت شهری در افق چشم انداز 1404 از تخفیف 10 درصدی برخوردار خواهند بود.

لازم به ذکر است که جهت ثبت نام فرم مشخصات و فیش پرداختی به همراه نامه معرفی را به دبیرخانه همایش ارسال نمایید.

ضمنا جاي توجه دارد براي دانشجويان تحصيلات تکميلي 30 درصد تخفيف ويژه در نظر گرفته شده است.



آدرس دبیرخانه: خیابان آزادی، بین دانشگاه شریف و خیابان حبیب زادگان، کوچه قدیر، پلاک 5، طبقه چهارم، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف
شماره تماس با دبیرخانه: 66019893، 66051574،66051623
شماره فکس: 66013310