ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: رکوردزنی ساخت‌و‌ساز در تهران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

دنیای اقتصاد- تحولات سرمایه‌پذیر بازارهای سکه‌ودلار طی فصل پاییز نیز نتوانست جلوی «رونق رکوردزن» ساخت‌‌وساز در تهران را بگیرد؛ به این ترتیب امسال بازار ساخت مسکن در پایتخت سه‌فصل کاملا گرم را پشت‌سر گذاشت؛ طوری که نرخ رشد 71درصدی برای فعالیت‌های ساختمانی 9ماهه در این کلان‌شهر به ثبت‌ رسید. از ابتدای سال تاکنون بیش از 157 هزار واحدمسکونی در تهران ساخته شده که این حجم، 30 هزار واحد بیشتراز عملکرد کل سال 89 بوده است.
همچنین اگر وضعیت کنونی تا پایان سال ادامه یابد، قرعه بیشترین ساخت‌وساز سالانه که پیش‌تر در اختیار سال86 بود به‌نام سال90 درمی‌آید.رییس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره علت شدت ساخت‌وسازهای مسکونی در ماه‌های اخیر به عواملی همچون «مانور تبلیغاتی برای اجرای طرح تفصیلی» و «رشد محسوس قیمت مسکن در برخی مناطق» اشاره می‌کند و می‌گوید: «به خاطر محدودیت‌های احتمالی ناشی از اجرای قریب‌الوقوع طرح تفصیلی تهران، سازنده‌های مسکن جلو‌جلو، وارد بازار شده‌اند و از سوی دیگر تحولات قیمتی در بازار مسکن نیز انگیزه ساخت‌وساز را دوچندان کرده است.»این فعال ساختمانی همچنین با بیان اینکه رشد اخیر قیمت مسکن در تهران اغلب مربوط به آپارتمان‌های مورد نیاز 5دهک پردرآمد بوده، تصریح کرد: عملکرد امسال انبوه‌سازان موجب فزونی عرضه و تعدیل قیمت در یکی دو سال آینده خواهد شد.
«دنیای‌اقتصاد» از سه‌فصل گرم پایتخت برای انبوه‌سازی گزارش می‌دهد
تاخت ساخت‌وساز در تهران
رشد 71درصدی ساخت‌مسکن طی 9ماه اول امسال؛ دلایل رشد چیست؟
رکورد «نقطه اوج»، پایان سال زده می‌شود؛ سال‌آینده باید منتظر کاهش بود؟
رییس انجمن انبوه‌سازان: ساخت‌و‌ساز به دو علت در حال افزایش است
فرید قدیری
بهشاد بهرامی
آمار تازه از میزان فعالیت‌های ساختمانی در تهران، بازار ساخت‌وساز را تنها فعالیت اقتصادی قابل رقابت با «آهن‌ربای سرمایه‌گذاری در بازار‌های ارز و سکه» معرفی می‌کند. انبوه‌سازان در پایتخت از ابتدای سال تاکنون، سه‌فصل فوق‌العاده گرم را در بازار مسکن رقم زدند، به طوری که تعداد واحدهای مسکونی جدید طی 9 ماه اول امسال 71 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد و حتی در فصل پاییز که احتمال می‌رفت سیل‌نقدینگی در بازار دلار سرمایه‌های ریالی انبوه‌سازان را نیز با خود همراه کند، ساخت‌وساز از مسیر صعود خارج نشد و رشد 5/66 درصدی را در این فصل تجربه کرد.
در شهر تهران از ابتدای سال90 تا پایان فصل سوم، برای احداث بیش از 157 هزار واحدمسکونی پروانه ساخت صادر شده که در هر ماه به طور میانگین کلنگ ساخت حدود 17 هزار واحد، زمین خورده است.این میزان عرضه مسکن در طول 9ماه، حدود 30 هزار واحدمسکونی بیشتر از عرضه یک‌سال89 است که با فرض رکود زمستانی در بازار ساخت‌وساز به عنوان بدترین حالت طی ماه‌های آتی، تعداد کل واحدهای مسکونی جدید در یک‌سال90 به طور قطع رکورد سال86 -که بیشترین واحدمسکونی طی یک دهه گذشته در آن سال ساخته شد- را خواهد زد. در سال86 ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران از مرز 180 هزار واحد گذشت که این اتفاق همزمان شد با جهش قیمت مسکن.
رشد قیمت‌مسکن در 5 دهک بالا
هم‌اکنون نیز رییس انجمن انبوه‌سازان تهران یکی از دلایل «ثبات دمای بالا در بازار ساخت مسکن» را رشد محسوس قیمت مسکن در برخی مناطق پایتخت عنوان می‌کند و معتقد است این وضعیت در اوایل سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.ایرج رهبر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: رشد کنونی قیمت مسکن در تهران بیشتر متوجه آپارتمان‌های مورد نیاز 5 دهک پردرآمد است و هنوز واحدهای‌ مسکونی در نیمه جنوبی تهران با افزایش قابل‌ملاحظه قیمت روبه‌رو نشده‌اند.
مانور تبلیغاتی روی طرح تفصیلی
رهبر دلیل دوم رشد شدید ساخت‌وسازهای شهر تهران را مانور تبلیغاتی شهرداری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح تفصیلی عنوان کرد و گفت: این طرح از آنجا که مقررات ساختمانی را تغییر می‌دهد و احتمالا محدودیت‌هایی در برخی مناطق برای انبوه‌سازان ایجاد می‌کند، باعث شده در حال حاضر که هنوز طرح به اجرا درنیامده، متقاضیان ساخت‌ مسکن برای دریافت پروانه از شهرداری تعجیل کنند.
رشد 105درصدی در بافت‌فرسوده
براساس گزارشی که دفتر معاون شهرسازی سازمان نوسازی شهرداری ‌تهران در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار داده، رشد ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده تهران طی ماه‌های گذشته از سال جاری به مراتب بیشتر از سایر مناطق این کلانشهر بوده است، به طوری که نرخ رشد نوسازی در 9 ماه اول معادل 105 درصد اعلام شده است. در بافت‌های فرسوده تهران طی این مدت نزدیک به 30 هزار واحدمسکونی ساخته شده که این میزان، معادل 18 درصد ساخت‌وسازها در کل شهر تهران بوده است. این سهم کم در مقایسه با نرخ رشد بالای 100 درصد، اثرگذاری مشوق‌های مالی برای نوسازی بافت‌فرسوده را نشان می‌دهد که چون طبق قانون، مشوق‌ها در سال‌ آینده نیز باید برقرار باشد، درنتیجه جلوی افت ساخت‌وساز در سال91 گرفته خواهد شد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» هم‌اکنون حجم بالای ساخت‌وساز در نقاط مختلف تهران، بازار خرید مسکن با قیمت غیرحبابی را برای دو سال آینده‌ تضمین می‌کند. از اوایل سال آینده بخش زیادی از 127 هزار واحدی که سال89 ساخت آنها شروع شده بود، به تدریج وارد بازار مصرف می‌شود و در سال دوم (سال92) نیز آنچه در طول امسال احداث آنها آغاز شده، در نوبت عرضه قرار می‌گیرد. هر چند برخی کارشناسان «فزونی عرضه» را تنها یک فاکتور موثر بر کنترل قیمت مسکن می‌دانند و معتقدند عوامل دیگری همچون نرخ تورم و قدرت خرید متقاضیان و از همه مهم‌تر آینده بازارهای موازی، وجود دارد که می‌توانند ترکیب نوسان قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.
جزئیات آمار تازه
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ساخت‌وسازهای مسکونی در کلانشهر تهران در سه فصل امسال به ترتیب 65درصد، 89درصد و 5/66درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل افزایش پیدا کرد. در بهار و تابستان و پاییز سال جاری به ترتیب 42 هزار واحد، 61 هزار واحد و 54 هزار واحدمسکونی در تهران ساخته شده است.
در فصل پاییز حجم ساخت‌وساز کمتر از تابستان بوده، اما در مقایسه با فصل بهار، بیشتر بوده است.
استفاده از «کلنگی» به جای زمین‌خام
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، محل احداث بیش از 50 درصد از ساخت‌وسازهای 9ماه اول امسال، املاک کلنگی بوده و حجم ناچیزی از آن روی زمین‌های خام اجرا شده است.
برابر آنچه سازمان نوسازی شهر تهران از ساخت‌وساز در این مدت اعلام کرده، برای احداث 53 هزار واحدمسکونی، 15 هزار و 476 ملک فرسوده یا قدیمی، تخریب شده‌اند که با توجه به احداث سه واحد به جای تخریب یک واحد، نزدیک به 45 هزار واحدمسکونی از 53 هزار واحد ساخته‌شده، جایگزین املاک کلنگی شده است.
نوسازی 18درصد بافت‌فرسوده در 9ماه
به گزارش «دنیای اقتصاد» اعمال تخفیفات صد در صدی عوارض و تراکم تشویقی در ساخت و سازهای بافت فرسوده که از سال گذشته آغاز شده است روز به روز شمار بیشتری از انبوه‌سازان ساختمانی را به خود جذب می‌کند، به گونه ای که براساس آخرین آمار منتشر شده از سازمان نوسازی شهرداری تهران رشد، احیا و نوسازی بافت فرسوده در تهران در نه ماهه ابتدایی سال جاری 105 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که افزایش روند رشد ساخت وساز در سایر مناطق شهری پایتخت در همین دوره تنها 71 درصد بوده است.
محمد حسین اژدری معاون سازمان نوسازی شهرداری تهران با اعلام رشد 105 درصدی ساخت وساز در بافت فرسوده اظهار کرد: نوع تسهیلات ارائه شده به سازندگان ساختمانی در بافت فرسوده امکان افزایش سرعت ساخت‌و‌ساز را در این مناطق بالا برده است، به گونه‌ای که براساس آمار 6 ماهه اول امسال حدود 18 درصد از 3 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده تهران نوسازی شده است.
او افزود: قطعا روند رشد ساخت و ساز در بافت فرسوده تا پایان سال از همین رشد برخوردار خواهد بود.
اژدری در مورد میزان جذابیت ساخت‌و‌سازهای مسکونی نسبت به بازار سکه در مدت اخیر گفت: با توجه به شرایط مقطعی که بر بازار سکه حاکم است سرمایه‌گذاری در بازار ساخت‌و‌ساز‌های مسکونی جذابیت بیشتری خواهد داشت.او در خصوص وضعیت ساخت‌وساز‌های سال آینده در بافت فرسوده شهر تهران اظهار کرد: قطعا سرعت کنونی ساخت و ساز در بافت فرسوده در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.