ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: عوامل موثر بر پذيرش سامانه مديريت شهري تهران (137) توسط شهروندان.
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
عوامل موثر بر پذيرش سامانه مديريت شهري تهران (137) توسط شهروندان
قرباني زاده وجه اله*,دلجو غلامحسين,اميري آرين
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران، ايران
با رشد فزاينده جمعيت در کلان شهر تهران و به دنبال آن افزايش مشکلات و مسايل ناشي از شهرنشيني در ابعاد وسيع اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي لزوم ايجاد و استفاده از بسترهاي مديريت شهري جديد همراه با به روزترين و کاربردي ترين فناوري ها احساس مي شود. يکي از مشکلات رايج و فراگيري که در مديريت کلان شهر تهران مشاهده مي شود، ضعف دريافت اطلاعات به موقع مديران شهري درباره نيازهاي شهروندان و تشخيص ضرورت هاي ارايه خدمات شهري در نواحي و مناطق مختلف شهرداري مي باشد. در اين ميان يکي از بهترين روش ها براي کسب اطلاعات دقيق در زمينه مسايل و مشکلات شهروندان و دريافت ديدگاه هاي مردم پيرامون مديريت شهري، ايجاد خطوط ارتباطي مناسب با شهروندان و کسب اطلاعات از طريق خود آنان مي باشد و اين مهم با ايجاد سامانه موسوم به 137 در شهرداري تهران دنبال مي شود.
در اين پژوهش کاربردي که اطلاعات آن از ميان 412 نفر از شهروندان تهراني و با استفاده از پرسشنامه گردآوري شده است، سعي بر آن است که تعدادي از عوامل موثر بر ميزان استفاده از خدمات مرکز تازه تاسيس سامانه 137 توسط شهروندان بررسي شود تا از طريق شناسايي اين عوامل، به فراگير شدن هرچه بيشتر بهره گيري از اين سامانه به عنوان يکي از زير مجموعه هاي ضروري تحقق «شهر الکترونيک» کمک شود. نتيجه پژوهش حاکي از آن است که مهم ترين عامل تاثيرگذار بر پذيرش سامانه 137 توسط شهروندان «درک سهولت استفاده از سامانه» است و عامل «درک سودمندي و احساس مفيد بودن سامانه» نيز مي تواند در ميزان استفاده عملي شهروندان از آن تاثير به سزايي داشته باشد.
كليد واژه: سامانه مديريت شهري 137، الگوي پذيرش فناوري (
TAm)، پذيرش فناوري، درک سودمندي، سهولت استفاده