ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مسکن اقشار کم درآمد در اسپانیا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

[align=-WEBKIT-CENTER]
[/align]
مسکن قابل استطاعت از مباحث مهم و پیچیده ای است که در رابطه با رشد هوشمند تعریف می گردد و بدین معناست که تمام خانواده ها با تمام سطوح درآمدی و شیوه زندگی خاص خود، بتواند مکان مناسب زندگی خود را به دست آورند و از زندگی در یک مکان ثابت و مطمئن لذت برده و آن را خانه بنامند.

اگر در رشد شهری، قدرت خرید شهروندان برای انتخاب مسکن مناسب با استطاعت ایشان کاهش یابد و یا محدود شود، آن رشد هوشمند نخواهد بود. بنابراین هسته اصلی تفکر رشد هوشمند بر این پایه است که برای شهروندان امکان انتخاب مسکن با درآمدها، سطح زندگی و شیوه های مختلف زندگی را فراهم آورد.

بدین ترتیب، بنا به گفته شبکه رشد هوشمند، مسکن قابل استطاعت یکی از اهداف روشن رشد هوشمند است. مقوله توان مالی خانوارها در تأمین مسکن، بر این استوار است که هزینه های مسکن، نسبت معقولی با درآمد داشته باشد. به عبارت دیگر، لازم است که هزینه های مسکن به میزانی باشد که خانوارها بتوانند با استفاده از باقی مانده درآمد خود، از عهده رفع سایر نیازهای اساسی از جمله خوراک، پوشاک، حمل و نقل، درمان و آموزش برآیند. این معیار برای سطوح مختلف درآمدی، نحوه تصرف، سن، نوع خانوار و مکان مطرح می شود.



تامین مالی بخش مسکن، یکی از اجزای کلیدی استراتژی این بخش به شمار می رود. این متغیر از ابعاد اقتصادی و اجتماعی مهمی به حساب می آید. به لحاظ اجتماعی، موضوع مسکن خانوارهای کم درآمد و نحوه تأمین مالی آنها، با توجه به عدم استطاعت مالی آنها در تأمین مسکن، از چالش های اساسی دولت ها محسوب می شود. از بعد اقتصادی، نرخ های بازار رهن و حجم اعتبارات و تسهیلات اختصاص یافته به این بخش به طور مستقیم بر عرضه و تقاضای مسکن تأثیرگذار است.

[تصویر:  -mainimage--acm%2002.jpg]

گروه معماری Amann با همین رویکرد، به انبوه سازی در کشور اسپانیا پرداخته است. این گروه علاوه بر موارد فوق، زیبایی شناسی، احترام به بستر و اقلیم و اصول تکنولوژیک را در کار خود مدنظر قرار داده است. آپارتمان های مذکور دارای یک باغ کوچک نیز می باشد و محوطه مجتمع به گونه ای طراحی شده است که محلی آفتابگیر در فصل زمستان و همچنین محلی معتدل در فصل تابستان می باشد.

[تصویر:  -mainimage--acm%2003.jpg]

فاصله بلوک ها از یکدیگر با توجه به موضوع بهره مندی از نور خورشید و میزان سایه اندازی اعمال شده است. فضای داخلی خانه ها با مبلمان یکپارچه ساخته شده است و تمامی فضاها دارای قابلیت بهره برداری چندمنظوره می باشند. نمای خارجی از فلز تشکیل شده است و به گونه ای می باشد که عمل تهویه را به خوبی انجام می دهد و این نمای رنگارنگ، به خوبی توانسته است که پاسخگوی نیازهای زیبایی شناسی پروژه باشد.



[تصویر:  -mainimage--acm%2007.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2005.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2008.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2009.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2010.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2011.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2013.jpg]
[تصویر:  -mainimage--acm%2012.jpg]
با سلام ووقت بخیر
مطلب مطلب جالبیه.از این موضوعات میشه در مناطقی از کشور نیز استفاده بشه جهت ساخت مسکن ارزان قیمت جهت بعضی از اقشار جامعه. و به نظر بنده در اینجور مسایل هست که ما میتونیم از تجارب دیگر کشورها استفاده کنیم به جای اینکه بدون کار کارشناسی و صرفا به خاطر بعضی ملاحظات دست به اقدامات عجیب غریب بزنیم( نمونه:طرح مسکن مهر)