ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: بررسي شاخص هاي تعيين کننده مفاهيم فضايي و عملکردي پارکهاي درون شهري در مقياس محلي با
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بررسي شاخص هاي تعيين کننده مفاهيم فضايي و عملکردي پارکهاي درون شهري در مقياس محلي با تاکيد بر پارک شفق
بمانيان محمدرضا*,كشتكارقلاتي احمدرضا,ظرفچي شيرازي فرنوش,موزيسين ياسمن
* دانشكده هنر و معماري، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
انسان به طور فطري و غريزي به محيط طبيعي گرايش دارد و در آن به آرامش مي رسد. ولي شهرها به عنوان يکي از مهم ترين مکان هاي زيست انسان در دو قرن گذشته طبيعت و اکوسيستم طبيعي را مورد تعرض قرار داده اند. بروز مسايل و مشکلات اجتماعي، کالبدي و زيست محيطي از پيامدهاي اين تهديد مي باشد. عواملي همچون برنامه ريزي محيطي، توسعه فضاي سبز، بهبود شرايط زيستي و توجه به ارزش هاي اکولوژيکي و اجتماعي از مهم ترين راهبردهاي قرن حاضر براي توسعه پايدار شهري به شمار مي روند.
مطالعه و بررسي پارک نمونه اي شفق با توجه به ارزشهاي اکولوژيکي و در راستاي بهبود شرايط زيستي انجام پذيرفته است تا از طريق تجزيه و تحليل جداگانه هريک از عناصر اين پارک اعم از سايت و فضاهاي آن شامل نظم آب، تجهيزات و خدمات به شاخص هايي که مفهوم فضايي، عملکردي و ويژگي هاي پارکهاي درون شهري در مقياس محلي را قابل لمس مي سازد، دست يابيم.
مقاله حاضر بر اساس اسناد و مطالعات كتابخانه اي تهيه شده است. نتيجه آنکه ترکيب فضايي پارک هاي محلي با رعايت اصول نظم، تنوع، تعادل، سلسله مراتب، فرم، رنگ و مقياس شکل گرفته و با استفاده از شاخص هاي فضايي و عملکردي، مديريت فضاهاي متنوع پارک در يک نظام منسجم و همگون ميسر مي گردد.
كليد واژه: فضاي سبز، منظرسازي، معيارها، زندگي شهري، پارکهاي درون شهري