ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: بررسي تحليلي چگونگي برانگيزش آفرينشگري کودکان در طراحي فضاها و محوطه هاي شهري با تاکي
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بررسي تحليلي چگونگي برانگيزش آفرينشگري کودکان در طراحي فضاها و محوطه هاي شهري با تاکيد بر رابطه «خلاقيت» و «طراحي کالبدي» فضاهاي بازي کودکان
پورجعفر محمدرضا*,انصاري مجتبي,محمودي نژاد هادي,عليزاده امين
* دانشکده هنر و معماري، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
در حوزه ادبيات نظري نحوه تعامل و برهمکنش مقولات وابسته و پيوسته «برنامه ريزي شهري» و «فرآيند مساله گشايي در طراحي فضاهاي شهري»، مقوله «آفرينشگري» و «برانگيزش خلاقيت» از مفاهيم جديدي است که به فراخور ظهور گرايش هاي جديد در «طراحي و برنامه ريزي شهري»، مي تواند مورد توجه حوزه انديشه و مراتب انديشيدگي شهرسازي، خاصه در حوزه انديشه «انتقادي و تفسيري» قرار گيرد. بر اين اساس است که در اين ميان، «کودکان و نوجوانان»، در فرايند برنامه ريزي و طراحي شهري مورد التفات قرار نداشته، چنانچه، جستجو براي تبيين راهکارها و سياستهاي مربوط به اين قشر در حوزه برنامه ريزي و طراحي کالبدي فضاهاي شهري از اهميتي مضاعف برخوردار بوده که برانگيزش «حس آفرينشگري» در اين گروه مي تواند از مهمترين مواردي باشد که لازم است در طراحي فضاها و محوطه هاي شهري مورد توجه قرار گيرد. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که با طراحي فضاهاي شهري؛ خاصه فضاها و محوطه هاي عمومي شهري و پارکها، امکان برانگيزش و تقويت حس خلاقيت شهروندان بطور اعم و کودکان و نوجوانان بطور اخص، فراهم مي شود که نتايج آن در قالب معيارهايي در حوزه راهبردي و فني و اجرايي: عام و خاص، مورد اشاره قرار گرفته است.
كليد واژه: آفرينشگري، طراحي فضاها و محوطه هاي شهري، راهکارهاي برنامه ريزي و طراحي فضاهاي شهري، پارکها و پرديسها، کودکان و نوجوانان