ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: امکان الویت بندی پژوهشها با تدوین سند راهبردي براي صنعت توليد عايق‌هاي ساختماني
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  fan%20avarie%20novin.jpg]دبير دومين همايش سراسري عايق‌هاي ساختماني سراسر كشور گفت: قصد داريم يك سند راهبردي براي صنعت توليد عايق‌هاي ساختماني تدوين كرده و به اين ترتيب پژوهش‌ها در اين حوزه را اولويت‌بندي كنيم.
مهندس جواد صمدي در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: قصد داريم يك سند راهبردي در حوزه صنعت عايق‌هاي ساختماني سراسر كشور تدوين كنيم تا براين اساس پروژه‌هاي تحقيقاتي تعريف شود و پژوهشگران به سمت اولويت‌هاي مطرح شده در اين پروژه‌ها پيش بروند و در نهايت به سوي كاربردي‌تر شدن پژوهش‌ها حركت كنيم.
وي درباره استفاده از فناوري ‌نانو در اين صنعت ابراز كرد: در حال حاضر شركت‌هايي در اين زمينه فعاليت مي‌كنند كه تنها وارد كننده و عرضه كننده محصولات توليد شده با اين فناوري هستند ولي اميدواريم با پژوهش‌هاي صورت گرفته در اين حوزه، اين فراورده‌ها در داخل نيز توليد شوند.
دبير دومين همايش سراسري عايقهاي ساختماني سراسر كشور با اشاره به حضور فعال واحدهاي پژوهشي در اين همايش اظهار كرد: بسياري از دانشگاه‌ها و سازمان‌هاي پژوهشي نظير سازمان ملي استاندارد، دانشگاه فردوسي، دانشگاه كاشان، دانشگاه قزوين، دانشگاه تهران و بسياري ديگر از دانشگاه‌ها در اين همايش حضور داشتند.
وي گفت: در حوزه عايق‌هاي رطوبتي تكنولوژي‌هاي جديدي از قبيل استفاده از فناوري نانو در ساخت اين عايق‌ها به وجود آمده است كه خوشبختانه سازمان‌هاي پژوهشي نظير سازمان استاندارد، پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه فردوسي، دانشگاه پليمر در اين حوزه اقدامات خوبي را انجام داده‌ اند و استقبال از اين مباحث بسيار خوب بوده و همه از سطح كيفي مقالات ارائه شده راضي بودند. اميدواريم با توجه به اين مباحث جديد شاهد رشد كيفي عايق‌هاي رطوبتي و حرارتي باشيم.
صمدي با اشاره به محورهاي اصلي همايش افزود: شاخص‌ترين مورد محورهاي همايش فعلي، آشنايي شركت‌هاي توليدي با روش‌هاي جديد توليد عايق‌هاي رطوبتي و همچنين عايق‌هاي حرارتي پلي ‌استايرن است. اگرچه مقالاتي نيز درباره پلي اروتون و ساير فرآورده‌هاي از جمله آب بندها، زه‌كش‌ها كه با روش‌هاي متفاوتي توليد مي‌شوند، داشته‌ايم كه با استقبال خوبي از سوي شركت كنندگان مواجه شده است.
وي با اشاره به تشكيل كارگروه‌هايي در اين حوزه‌ها اظهار كرد: كارگروه‌هايي تشكيل شده است تا به مشكلاتي كه در صنعت توليد عايق‌هاي رطوبتي و صادرات آن پيش آمده پرداخته شود و از شش استان نمايندگان صنفي در اين همايش حضور دارند.
صمدي درباره سابقه و هدف از برگزاري اين همايش گفت: نخستين همايش در اين زمينه، مهرماه 1380 برگزار شد با توجه به اينكه در آن زمان استانداردهاي ملي تدوين شده بود، سعي داشتيم شركت‌ها و واحدهاي توليدي را با مباحث استاندارد و كيفيت آشنا كنيم به علاوه قصدمان اين بود كه متخصصان و پژوهشگران را با حوزه صنعت آشنا كنيم و همچنين ارتباطي قوي بين صنعتگران با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي برقرار كنيم كه در اين زمينه بسيار موفق عمل كرده‌ايم.
وي ادامه داد: از سال 80 به بعد نيز سمينارهاي آموزشي ديگري در تهران از سوي پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه پليمر برگزار شد، ولي پس از آن سال همايش ديگري كه با حضور متخصصان سراسر كشور باشد، تا امسال برگزار نشده بود.
صمدي درباره دليل عدم برگزاري همايش سراسري در طول اين 10 سال اظهار كرد: به دليل اينكه تغييرات و تحولاتي كه فراخور برگزاري يك همايش كشوري باشد، صورت نگرفته بود، ‌اين همايش تاكنون برگزار نشد، ولي در يك سال اخير استانداردهاي ملي را تجديد كرديم علاوه بر اينكه تحولات عمده‌اي در خصوص تكنولوژي توليد عايق‌هاي ساختماني صورت گرفته است و جديدا نيز بحث توليد عايق‌هاي حرارتي از قبيل عايق‌هاي پلي استايرن، پلي اروتون كه در سقف و ديواره‌ها كاربرد دارد، مطرح شده است.
دبير دومين همايش سراسري عايقهاي ساختماني سراسر كشور درباره ادامه فعاليت‌هاي اين همايش گفت: قصد داريم دبيرخانه دائمي براي اين همايش ايجاد كنيم همچنين در صورت حل مشكلات پيش آمده درباره صادرات عايق‌هاي رطوبتي دورنماي خوبي را در اين حوزه شاهد خواهيم بود.