ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: سقف بخشي از بازار تاريخي زنجان فرو ريخت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[font=tahoma][font=times new roman]
[/font]
[/font]
[font=tahoma]صبح امروز بر اثر بارش برف و فرسودگي بافت واقع در راسته‌ي عبدالعلي‌بيگ بازار سنتي زنجان، بخشي از سقف هفت واحد تجاري واقع در اين محل ريزش کرد.
[/font]
در زنجان، اين حادثه ساعت شش صبح امروز (چهارشنبه، 19 بهمن‌ماه) رخ داد و با توجه به بارش برف و همچنين انجام عمليات بازسازي که در كنار اين محل انجام مي‌شد، سقف هفت مغازه‌ي ميوه‌فروشي ريزش کرد و اجناس کسبه زير آوار مدفون شدند.
يکي از کسبه‌ي محل درباره‌ي اين حادثه گفت: امروز ساعت شش صبح پس از مراجعه به محل ديديم اين اتفاق رخ داده است. اين در حالي است که از چند روز پيش احتمال وقوع اين حادثه را مي‌داديم.
او بيان کرد: اين محل، ميراث فرهنگي است و براي نوسازي آن، اداره کل ميراث فرهنگي استان زنجان بايد اجازه دهد. به همين دليل، کسبه نمي‌توانند به‌راحتي اقدام به بازسازي مغازه‌هاي خود کنند و اين امر به مرور سبب فرسودگي و در نهايت تخريب مي‌شود.
وي با بيان اين‌که کسي در اداره ميراث فرهنگي زنجان پاسخگوي اعتراض کسبه‌ي محل نيست، اظهار کرد: در روزهاي گذشته چندبار به اين اداره کل مراجعه کرديم تا تکليف کسبه مشخص شود، چون اين هفته، صداي شکستگي تيرهاي سقف مغازه‌ها شنيده مي‌شد، اما متأسفانه کسي به نگراني ما توجه نکرد و نتيجه‌ي آن، فاجعه‌ي امروز است.
يکي ديگر از کسبه‌ که سقف مغازه‌اش به کلي ويران شده است، در اين‌باره گفت: خوشبختانه اين اتفاق در زماني رخ داد که کسي در محل حضور نداشت. در حالي که اگر در ساعت ديگري اين حادثه رخ مي‌داد، قطعا عده‌اي كشته مي‌شدند.
او افزود: مسؤولان بايد پاسخگوي شرايط به‌وجود آمده باشند، چون کسبه مشکلات را بارها به آن‌ها منتقل کرده‌اند و ديگر جاي سؤال در اين رابطه باقي نمانده بود.
بازار سنتي زنجان جزو بزرگ‌ترين بازارهاي مسقف جهان است و بافت فرسوده‌اي دارد که با وجود بازسازي‌هاي صورت‌گرفته در آن، همچنان به توجه و رسيدگي نياز دارد.

[تصویر:  wh120-114.jpg][تصویر:  wh120-115.jpg][/size][/font]