ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: دفتر ثبت جهاني ماسوله افتتاح شد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[font=tahoma]دفتر ثبت جهاني ماسوله با حضور دكتر مومني مديركل دفتر ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، صادقي معاون پيشتباني و مديريت انساني استانداري گيلان، عظمتي فرماندار رشت و اميد عزيزي مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان در عمارت كلاه فرنگي پارك شهر رشت افتتاح شد.
[/font]
اميد عزيزي گفت، منطقه گيلان، در حاشيه مراسم افتتاحيه دفتر ثبت جهاني ماسوله اظهار كرد: دفتر ثبت جهاني ماسوله در بناي تاريخي عمارت كلاه فرنگي پارك شهر رشت از روز پنج‌شنبه 20 بهمن آغاز به كار كرده است، اين دفتر ثبتي در مركز استان افتتاح شده تا با همت مسوولان و تمامي افراد جامعه بعد از انجام مطالعات مورد نياز مردم‌شناسي، باستان‌شناسي، معماري و غيره راه را براي ثبت جهاني اين اثر بزرگ هموار كند.
عزيزي افزود: ماسوله نخستين شهر تاريخي زنده ايران بوده که در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، اين شهر تاريخي با ويژگي‌هاي کم نظير معماري، شهرسازي، طبيعي و تاريخي همه ساله پذيراي هزاران گردشگر است.
عزيزي همچنين به برنامه‌هاي اولويت‌دار در خصوص ثبت جهاني اين اثر اشاره کرد و گفت: اميدواريم با تاسيس دفتر ثبت جهاني شهر تاريخي ماسوله در مرکز استان و انجام مطالعات مورد نياز مردم شناسي، باستان شناسي، معماري و غيره و تشکيل کميته‌اي کارشناسي منتخب از نمايندگان دستگاه‌هاي ذيربط به منظور تدوين پروژه‌هاي راهبردي و عملياتي مورد نظر در راستاي تحقق اين هدف گام برداريم.
همچنين دكتر اسماعيل‌پور، مسوول هماهنگي ثبت جهاني ماسوله نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به موانع ثبت جهاني ماسوله اشاره کرد و گفت: عدم رعايت ضوابط حاکم بر حريم‌هاي منظري شهر تاريخي و مغايرت کاربري‌ها و ساخت و سازهاي انجام شده واقع در اين حريم‌هاي ساختمان‌هاي اداري، عدم توجه به ميراث معنوي غني موجود از جمله آداب آئيني، مراسم مذهبي و ... از جمله اين موانع است.
وي اظهار كرد: عدم توجه به اصالت و يکپارچگي شهر تاريخي، روش‌هاي سنتي ساخت، معماري و تلاش براي غني‌سازي آن، عدم وجود مديريت منسجم با رويکرد حفاظتي و توسعه پايدار بوم آورد، عدم توجه به ظرفيت‌هاي تاريخي و فرهنگي با رويکرد گردشگري و عدم تکافوي اعتبارات مورد نياز براي تحقق اهداف حفاظتي و توسعه‌اي از ديگر موانع ثبت اين اثر محسوب مي‌شوند كه اميدوارم با برداشتن اين موانع بتوانيم ماسوله را ثبت جهاني كنيم و از مزاياي آن بهره‌مند شويم و شاهد حفظ اين تاريخ كهن ايراني براي هميشه در تاريخ باشيم.
به گزارش ايسنا، شهرك تاريخي ماسوله به عنوان اثر ملي در سال 1354 شمسي به شماره 1090 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و اينك براي ثبت جهاني آماده مي‌شود.
[/size][/font]