ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: آشنايي با مترو استكهلم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مترو استكهلم از نظر دكوراسيون ايستگاه‌ها معروف است

مترو استكهلم داراي 100 ايستگاه است. 47 ايستگاه آن در زير زمين و 53 ايستگاه در روي زمين قرار دارد.

اين مترو داراي 7 خط در سه رنگ‌ سبز، قرمز و آبي است و توسط شوراي شهر اداره مي‌شود.

تاريخچه:

تصميم ساخت مترو در استكهلم به سال 1941 برمي‌گردد.

اولين فاز آن در سال 1950 افتتاح شد. در واقع در ساخت مترو از همان راه‌هايي كه براي عبور تراموا در نظر گرفته شده بود، استفاده گرديد.

در سال 1952 فاز دوم به طرف غرب افتتاح شد. در سال 1975 خط آبي با دو مسير از شمال‌غربي به مركز امتداد يافت و در سال 1994 مترو استكهلم تكميل شد.
[تصویر:  stockholm_metro1.jpg]


مترو استكهلم از نظر دكوراسيون ايستگاه‌ها معروف است. اگرچه ممكن است به پاي مترو مسكو نرسد اما بعضي آن را طولاني‌ترين گالري هنر در دنيا نام داده‌اند.

خط‌ها:

رنگ سبز داراي 3 خط، 49 ايستگاه و 41.256 متر طول است. هر روز 451.000 نفر و هر سال 146 ميليون نفر از خطوط آن استفاده مي‌كنند.

رنگ قرمز با 2 خط داراي 41.238 متر طول و 36 ايستگاه در سال 1964 افتتاح شد. اين خطوط روزانه 394.000 نفر و هر سال 128 ميليون نفر را جابه‌جا مي‌كنند.

رنگ آبي داراي 2 خط و 20 ايستگاه به طول 25.516 متر است و در روز به 171.000 نفر و هر سال به 55 ميليون مسافر خدمات مي‌دهد.

طول قطار 140-70 متر و طول سيستم 105.7 كيلومتر است.

قطارها از 5 بامداد تا 1 نيمه شب حتي در روزهاي تعطيل درحركتند.

قطارها در طول روز هر 10 دقيقه، صبح زود و عصر هر 15 دقيقه و شب‌ هر 30 دقيقه تردد دارند. در اوج شلوغي با ورود واگن‌هاي كمكي اين فاصله به 6-5 دقيقه و در بخش‌هاي مركزي به 3-2 دقيقه مي‌رسد.

حداكثر سرعت قطارهاي خط‌وط قرمز و آبي 80 و خط سبز 70 كيلومتر در ساعت است.

مترو استكهلم همچنان رو به گسترش است. توسعه 5-3 ساله خط سبز با 1.4 ميليارد كرون و خط آبي همچنان ادامه دارد.


[تصویر:  stockholm_metro2.jpg]


ايمني:

مترو جهت ايمني بيشتر سيگنال‌ اطلاعات را به طور دايم به سيستم ايمني قطار مي‌فرستد. از طريق دو آنتن واقع در محور چرخ‌ها سرعت قطار بررسي و غيرمجاز بودن آن اعلام مي‌شود. اطلاعات از طريق نمايشگر موجود در كابين راننده به وي اعلام و امكان تصادف قطارها كاملا از بين مي‌رود.

امكان استفاده از "عمليات خودكار قطار" وجود دارد اما كنترل درها و شروع اوليه برعهده راننده است. هم اينك از اين تسهيلات در خط سبز استفاده مي‌شود.

همشهري آنلاين