ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: خانه های خود را بکارید!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  080827growinghomes02.jpg]

چند وقت پیش در سایت TED ایده ای توسط یک معمار مطرح شده بود ، مبنی بر اینکه میتوان خانه هایی ساخت که قابل رشد باشند. در نگاه اول فکر کردم شاید باز منظور از این حرف کار هایی باشد که معمارانی مانند کولهاس در کارهای خود انجام میدادند، ترکیب یک بنا با تکنولوژی غیر معمول به کار رفته در آن – برای مثال، پروژه ی House Life از این معمار – ، ولی واقعا” موضوع خیلی خیلی جالب تر از این حرف ها بود.

Mitchell Joachim، معماریست که این ایده را مطرح میکند، ایده ای که growing homes نام گذاری شده و وقتی وی از رشد خانه ها حرف میزند، منظورش دقیقا” رشد گیاه مانند است. راهی که وی در این ارائه ی خود توضیح میدهد، به نوعی ترکیب معماری و زیست شناسی است. با کمی جست و جو در اینترنت حتی میتوان ابعاد تازه تری از این کارش را پیدا کرد : وی بر اساس تغییراتی که در سلول های گیاهی و حتی سلول های زنده ی حیوانات داده به فرم هایی دست پیدا کرده که میتواند به عنوان پوسته های خانه مانند کار کند. به گفته ی خود وی با این روش به راحتی و با کمترین هزینه میتوان شهر هایی درست کرد که سرتاسر سبز باشد و کمترین دخالت را در محیط طبیعی داشته باشند، چرا که این خانه ها خود جزیی از محیط طبیعی محسوب میشوند. حتی شاید این کار به ایجاد چنین شهرهایی هم نکشد، ولی نیمکت هایی را تصور کنید که ریشه در زمین داشته باشند و در عین درخت بودن فضای نشستن شما را نیز فراهم کنند. حتی در این مقیاس هم این کار فوق العاده به نطر میرسد.

[تصویر:  080827treeplayground02.jpg]

در ادامه وی از اوج کار استودیوی خود میگوید : مقطع دیواری که با استفاده از تغییرات در سلول خوک به دست آورده، دیواری که عایق هایش چربی ها و پرده هایش مژه های طبیعیست! کمی منزجر کننده، ولی بی نهایت جالب!
سال هاست که بحث انرژی و معماری سبز بر سر زبان هاست و کشور هایی که واقعا” این نیاز را حس کرده اند، به طور جدی مشغول کار بر روی این نوع از معماری هستند. برای مثال شاید نصفی از مسابقات معماری که برای دانشجویان و شرکت های معماری به صورت جهانی ارائه میشود در باره ی طراحی خانه های سبزاست – که پر واضح است ما در این موضوع کاملا” عقب افتاده ایم – ، ولی ایده ای که این معمار مطرح کرده شاید انقلابی در این نوع معماری محسوب شود.

منبع:
سایت یک معماری