ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: واگذاری مرمت پل گرگر به موسسه گنجینه‌های آب تا دو ماه دیگر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  90-11-27-02.gif]
انجام مراحل قانونی واگذاری عملیات مرمت پل گرگر در استان خوزستان به موسسه گنجینه‌های آب از چهار ماه پیش در حال انجام است با این حال مدیرعامل این موسسه امیدوار است این مراحل تا دو ماه دیگر به پایان برسد.
سال گذشته با شدت گرفتن بارش باران در شهرستان شوشتر پل تاریخی گرگر در معرض تهدید جدی قرار گرفت و فرورفتگیهای در پل ایجاد شد و در نهایت بخشی از دیواره این پل که متعلق به دوره پهلوی دوم بود فرو ریخت. کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که فروریختن این پل که خود بخشی از مجموعه سازه های آبی شوشتر است به این اثر ثبت شده در در فهرست آثار جهانی آسیب جدی وارد می کند.
پس از اعلام این خبر در مهرماه صورت جلسه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی و موسسه گنجینه‌های آبی ایران شکل گرفت که طی آن اعلام شد موسسه در محدوده مسائل مهندسی آب سازه ها و میراث فرهنگی در زمینه میراثی و منظر تاریخی آن تصمیم گیرنده است بنابراین با مشارکت یکدیگر می توانند درسطح فرابخشی مسائل مربوط به مشکل سازه ها را برطرف کنند.
اکنون بعد از گذشت چهار ماه از این جلسه هنوز تشریفات قانونی(مراحل قانونی) این واگذاری به پایان نرسیده است هر چند که انجام مراحل قانونی معمولا مختص به موارد اضطراری است اما با این حال هنوز این روند در حال انجام است!
در این باره، شهرام کریمی ، رئیس موسسه ملی گنجینه های آب ایران به خبرنگار مهر گفت: در مراحل پایانی این کار هستیم چون این پروسه خاصی است که موافقت چندین نهاد و مسئولان دولتی را لازم دارد.
وی افزود: پس از آنکه موافقت را از اداره منایع آب وزارت خانه و معاونت سیاسی راهبردی گرفتیم وارد کمیسیون نهایی ترک تشریفات مناقصه می شود و پس از آن می توانیم قرارداد را به پیمانکار ابلاغ کنیم. می توانیم بگوییم که این مراحل تا دو ماه دیگر به طول می انجامد اما در نظر داریم که تجهیزاتی را پیش بینی کنیم که کار اجرایی آن زودتر انجام شود.
کریمی درباره اینکه با این حساب عملیات واگذاری مرمت پل به زمان عید نوروز و تجمع گردشگران در مقابل سازه های آبی شوشتر نمی رسد گفت: سعی می کنیم که بحث علاج بخشی این پل را به زودی انجام دهیم و تا قبل از عید تمهیدات اولیه برای آن اندیشیده شود.
سازه های آبی شوشتر در استان خوزستان با توجه به اینکه در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شده است یکی از مناطق گردشگری بسیار مهم این استان به شمار می آید اما این سازه اکنون با وجود خطر ریزش پل مواجه است و از سوی دیگر در ایام نوروز نیز گردشگران بسیاری را به خود می بیند. با این حال واگذاری عملیات مرمت در پروسه ترک تشریفات قرار دارد درحالی که اگر مجوز معاونت راهبردی هر چه سریعتر انجام شود می توان کار مرمت را آغاز کرد هر چند که عملیات مرمت پل گرگر نیز خود به پروسه یک ساله زمان نیاز دارد.