ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: کمک برای مشاوره
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
سلام به همه دوستان
یه مشورتی از همه دوستان میخوام...لطفا چون موضوع عمومیه، هرکسی میتونه تجربه شخصی شو بگه...کمک بزرگی میکنید...
شاید این موضوعات برای خیلی از دوستان حل شده باشه...ولی ممنون میشم لطف کنید راهنماییم کنید...

2 تا سوال کلی دارم؟
1-شما به عنوان کسی که در رشته شهرسازی و معماری فعالیت می کنید(که دارای فعالیت های عملی...دستی و کامپیوتری(پروژه ها)با حجم بالاس...در برنامه روزانه خود چطور برنامه ریزی می کنید که به همه کارهای دانشگاه می رسید و اگه علاقه خاصی به چیز دیگه ای هم دارین اونم میرسین انجام بدین؟و در نهایت احساس رضایت از وضعیت خود دارید؟
2-روش خلاصه برداری درست از مطالب و کتاب های رشتمون رو اگه با توجه به تجربتون برام توضیح بدین؟که هم مطمئن باشی کامله و هم اینکه وقت زیادی ازت رو نگیره؟
خواهش میکنم راهنمایی کنید ممنون...
1-شما به عنوان کسی که در رشته شهرسازی و معماری فعالیت می کنید(که دارای فعالیت های عملی...دستی و کامپیوتری(پروژه ها)با حجم بالاس...در برنامه روزانه خود چطور برنامه ریزی می کنید که به همه کارهای دانشگاه می رسید و اگه علاقه خاصی به چیز دیگه ای هم دارین اونم میرسین انجام بدین؟و در نهایت احساس رضایت از وضعیت خود دارید؟
این سوال خیلی جواب قاطعی نداره :blush: من شخصآ به عنوان کسی که رشته هنر می خونم اصلآ نمیتونم اطلاعات دقیقی از کارام داشته باشم که بتونم برنامه ریزی روزانه انجام بدم معمولآ تمام کارهام رو بطور کلی یاداشت میکنم و تنها سعی می کنم در یک زمان مشخص به اکثرش رسیدگی کنم.
من راضیم :)
2-روش خلاصه برداری درست از مطالب و کتاب های رشتمون رو اگه با توجه به تجربتون برام توضیح بدین؟که هم مطمئن باشی کامله و هم اینکه وقت زیادی ازت رو نگیره؟

یک کلاستور که هر بخشش متعلق به مبحث خاصیه و هر داخل کدومش اطلاعات مرتبط با موضوع رو نت برداری میکنم. البته معمولآ اطلاعات رو داخل کامپیوتر دسته بندی و سیو هم میکنم.


امیدوارم منظور از سوالات رو متوجه شده و خوب پاسخ داده باشم.:D
ممنون دوست عزیز
فقط در ادامه...
من خودم اصولا وقت کم میارم...فقط وقتم تازه با کلی زحمت به کارای دانشگاه میرسه...و با توجه به اینکه تصمیم جدی برای موفقیت بیشتر گرفتم خواستم دوستان بزرگوار سایت راهنمایی کنند...
یکی از استادامون که دستی در مشاوره داشت و خودش هم معماری بود...میگفت...که زمان فعالیتی ما بیشتر از سایر رشتهاس و اینکه اکثر شبا رو میشه بیدار موند....نظرتون چیه؟
و برای خلاصه برداری...میدونم که اصولا نباید استاندارد خاصی داشته باشه ولی چقدر اصولا زمان میبره؟یعنی روش اینکه یه دور مثلا یه 10 صفحه ای رو بخونی بعد مثلا اینو تو چند صفحه و چه مدت زمان خلاصه کنی؟از روش خاصی برای نت برداری استفاده می کنید؟
میخوام زیاد از حد وقت تلف نکنم

بسیار ممنون...همیشه موفق باشید
بله من اگه برای درس خوندن باشه کلید واژه هارو نت برداری می کنم ولی معمولآ از اون دسته ام که ترجیح میدم برای امتحانات بارها از روی منبع اصلی دوره کنم :D اما برای اطلاعات اضافه و جمع وری همون نت توی کلاستور زیاد هم وقت نمیگیره اگر هم زیاد باشه کپی از روی منبع، وقت که همیشه کم دارند اما خودمونیم یکمم معمارا وقتم تلف می کنند مثلآ پروژه ها رو میشه توی فرجه ها انجام داد و اینکه میشه به همش رسید البته یادمه بین تمام رشته ها معمولآ به بچه های معماری می گن خفاش چون معمولآ شبا بیدارن و دارن کار انجام میدن، من شخصآ روزهارو میگذاشتم برای مطالعه که بهتر بفهمم و شب برای اینکه خوابم نبره کار های کامپییوتری یا دستی رو نجام میدادم، اکثز کارامم تو مدت ترم انجام می دادم که یک دفعه حجمش زیاد نشه چون اکثر پروژه ها هم کارای ترم رو میخوان و هم پروژه پایانی، اینجوری بهتر میتونید هم کار انجام بدید و هم با استادش مشورت کنید :)
(۱۳۹۰-۱۱-۳۰، ۰۵:۵۸ عصر)abcdefghijklm نوشته است: [ -> ]سلام به همه دوستان
یه مشورتی از همه دوستان میخوام...لطفا چون موضوع عمومیه، هرکسی میتونه تجربه شخصی شو بگه...کمک بزرگی میکنید...
شاید این موضوعات برای خیلی از دوستان حل شده باشه...ولی ممنون میشم لطف کنید راهنماییم کنید...

2 تا سوال کلی دارم؟
1-شما به عنوان کسی که در رشته شهرسازی و معماری فعالیت می کنید(که دارای فعالیت های عملی...دستی و کامپیوتری(پروژه ها)با حجم بالاس...در برنامه روزانه خود چطور برنامه ریزی می کنید که به همه کارهای دانشگاه می رسید و اگه علاقه خاصی به چیز دیگه ای هم دارین اونم میرسین انجام بدین؟و در نهایت احساس رضایت از وضعیت خود دارید؟
اگه برنامه شما دقیق و درست باشه میتونید با زمانبندی درست به همه ی فعالیتهای خودتون برسید بهتر در این مواقع که خیلی کارها رو باید انجام بدید اونها رو یادداشت کتید و برای هر کدام از اونها زمانی که باید انجام بدید رو بنوییسید این یه کنترل نسبی زمان به شما خواهد داد.

2-روش خلاصه برداری درست از مطالب و کتاب های رشتمون رو اگه با توجه به تجربتون برام توضیح بدین؟که هم مطمئن باشی کامله و هم اینکه وقت زیادی ازت رو نگیره؟
خلاصه برداری به صورت یادداشت کردن بر روی کاغذ های کوچک (جعبه لایتنر)نکات ومطالب مهم و تکرار اون برای یادگیری در هر روز به شما کمک خواهد کرد که بتونید با صرفه جویی ار زمانتون بسباری ار مطالب رو بخونید.

موفق باشید
خواهش میکنم راهنمایی کنید ممنون...

سلام دوست عزیزم
من فکر می‌کنم اصل اول، علاقه است !به هر کاری عشق بورزی و با علاقه انجامش بدی، شک نکن موفقیت و می بینی!
یادمه زمانی که برای کنکور کارشناسی درس می‌خوندم اگه قرار بود عربی بخونم شب ساعت 9 شدیدا خوابم می‌گرفت حتی یک ثانیه هم نمیتونستم برای هیچ کاری بیدار بمونم ولی اگه شب بعد میخواستم برای مسابقه‌ی کاریکاتور طراحی کنم نه سرما رو می فهمیدم نه زمانو وقتی کارم تموم می‌شد میدیدم ساعت شده 5 صبح و باورم نمی‌شد! حالا می‌فهمم که بحث زمان و شرایط محیطی وقتی واقعا بخوای یک کاریو انجام بدی فقط بهانه است
نشون به اون نشون که الان هم 2 جا سرکار هستم هم مقاله می تویسم هم دانشجوی ارشدم و هم کلاس های دیگه میرم ، سعی می کنم تو همه‌ی همایش ها شرکت کنم و به همه‌ی این کارها با علاقه می‌رسم و خداروشکر سعی می‌کنم همه رو به بهترین نحو انجام بدم
برای خلاصه نویسی هم هر کسی سبک خودش رو داره مثلا خودم با شکل و دیاگرام و .. اینا بهتر یاد میگیرم (حتی تاریخ و سیر اندیشه ها!) بعد هم برای تثبیتش سوال طرح می‌کنم و با جعبه لایتنر مرورش می‌کنم
در هر صورت امیدوارم برات مفید بوده باشم و هر روشی که انتخاب کنی برات آرزوی موفقیت می کنم.:blush:
شهرسازی یه رشته ایه که فوق العاده آسونه برای کسی که بهش علاقه منده، من همیشه موقع کشیدن طرح های شهرسازیم یا انجام کارهی کامپیوتریش اهنگ گوش می دادم و واقعاً لذت بخش ترین قسمت درس خوندنم همین بود.
برنامه ریزی یه چیز کاملاً شخصیه هرکشی خودش می دونه چه طوری برای شخص خودش برنامه بچینه، مثلاً من که صبح از خواب پا می شم، تا شب برای خودم تو ذهنم برناممو می چینم، اینطوری می دونم چه کارهایی دارم و چه قدروقت.
بهترین راه به نظر من اینه که تمام کارهاتون رو لیست کنین روی کاغذ و بچسبونید روی دیوار اتاقتون، اولین وقتی که پیش اومد یکی از کارها رو انتخاب کنید و انجام بدیدف بعد کنرش یه تیک بزنید.
در مورد نت برداری هم ، خیلی خوبه، من اصلاً نمی تونم کلمه ای درس بخونم اگه نت برداری نکنم.
همونطور که دوستان گفتن، مباحث مختلف رو دسته بندی کنید، و خلاصه نویسی هاتون رو توش بنویسید.
به نظر من رضایت مندی که شما از اون صحبت می کنید در ایجاد تعادل در زندگی نهفته است. تعادلی بین کارهای زندگی روزمره و علایق شخصی. برای همین سعی کردم که برنامه ریزی داشته باشم یعنی انجام هیچ کاری رو واسه دقیقه 90 نگذارم. مثلا اگر از اول ترم می گن که فلان کارو واسه اخر ترم می خواهند از همون روز اول سعی می کنم کم کم اون انجام بدم شده حتی شده روزی یک یا نیم ساعت این جوری هم کیفیت کار بالا می ره و هم ادم خیلی وقت ها وقت اضافه میاره :) من به شخصه اعتقاد دارم شب تحویل کار اصلا زمان مناسبی واسه کار کردن نیست. البته لازمه این رویکرد اینکه ادم از تلخیها و سختی ها فرار نکنه و همیشه با خودش رو راست باشه.

واسه خلاصه کردن هم یادمه برای درس روش تحقیق در ترم سوم توی کتاب روش تحقیق در علوم اجتماعی نوشته کیوی و ارببی حرف خوبی زده بود که در مورد من خیلی مصداق داشت . توی این کتاب گفته بود که همه ادم ها از اول قدرت درک بالایی نسبت به مطالبی که می خوانند ندارند. بنابراین بهترین راه حل برای افزایش قدرت درک مطالب ،خلاصه نویسی است.باید برای خلاصه کردن مثلا یک مقاله اول پاراگراف اول رو بخوانید هر چی ازش فهمیدید بنویسید بعد پاراگراف دوم تا اینها این جوری هم میتوانید به راحتی هم می توانید یک متن چند صفحه ای رو در یک صفحه خلاصه کنیدهم قدرت درک تون رو بالا ببرید. فقط یادتون باشه مطالبی رو که فهمیدید نه صرفا رو نویسی

من رشته ام شهر سازیه و به نظرم از مهمترین ضروریات واسه یک شهرساز قدرت درک بالا است که می شه با خلاصه نویسی بهش دست پیداکرد شاید در نگاه اول کار خیلی خیلی زمان گیری باشه اما می تونه خیلی کمک بکنه. و هنگام مرور سرعتتون رو بالا ببره من خودم ترم یک اولین بار که قسمتهایی از کتاب از شار تا شهر رو خواندم باور کنید هیچی نفهمیدم و کتاب گذاشتم کنار اما وقتی ترم هفت دوباره شروع به خلاصه نویسی کتاب کردم و هرچی از هر پاراگراف اون فهمیدم نوشتم(حدود یک ماه نیم تا دو ماه طول کشید) هیچ مشکلی در فهم اون نداشتم و کامل محتوی کتاب درک کردم حالا هر موقع بخواهم با یک مرور حدودا یک ساعته کل کتابو یادم میاد.
الان با خلاصه نویسی خیلی از کتاب هاو مقالات از حدود2 سال پیش مجموعه نسبتا کاملی دارم. درصورتی که با رو خوانی مطالب وارد حافظه کوتاه مدتم می شد و الان یادم نمی اومد 2 سال پیش تو فلان کتاب چی خواندم.:blush:
خلاصه نویسی و برنامه نویسی هر دو برای افراد مختلف متفاوت انجام میشه.
به نظر من یه برنامه ریزی انعطاف پذیر مشکل کمبود وقتت رو حل میکنه بهترین راه اینه که تو یه جدول فعالیت های روزانه ات رو به این صورت به طور مثال تقسیم کنی.
باید انجام بدم
*مطالعه
*کار
*ورزش
* ...



نباید انجام بدم
*گفتگوهای طولانی با افراد
*افکار زاید
*تلوزیون
*تماشای فیلم
*خواب زیاد
*یا مسائلی از این دست که به نظرت باعث اتلاف وقتت میشن


و کارهایی که نباید انجام بدی رو برای رسیدن به هدف به مرور یا یکباره اگه اراده فولادین داری ترک کنی در این صورت چنان وقت زیادی نصیبت میشه که خودت هم تعجب میکنی!

والبته علاقه به کار دیگه ای که حتما قصد داری انجامش بدی اگه ورزش باشه میتونی از زمانش کم کنی یا اگه فکر میکنی برای رسیدن به هدفت مانعت میشه اون رو کنار بزاری مثل 7 وادی که سیمرغ طی کردن و در یکی از وادی ها همه اهداف ریز و درشت رو برای رسیدن به سیمرغ کنار گذاشتن که به توحید برسن و به مرحله بعد برن!

در مورد خلاصه نویسی هم
یه امر کاملا شخصیه
اگر برای کنکور میخای بخونی به عنوان مثال روش 1: یه دفترچه یادداشت داشته باش که باهاش راحت باشی جمع و جور باشه و همراه با مطالعه کتاب هر نکته ای که به نظرت فرار و مهم میاد مثل تاریخ ها اسامی مکان و حوادث مهم و اعداد و ... به صورت رمزی یادداشت کن طوری که نوشتن باعث اتلاف وقتت نشه.
روش2:بعضی افراد از نوشتن خوششون نمیاد در این صورت 1 بار کتاب رو بخون و هر مطلبی که مهم بود به نظرت زیر خط دار کن دفعه بعد که خوندی با یه مارکر اونهایی که به نظرت از دفعه پیش فراموش کردی و خاطرت نمونده بودن و به نظرت مطلب جدیدی میاد مارکر بزن
من خودم بیشتر از روش 2 استفاده میکنم چون سر جلسه وقتی سوالی رو مبینم شکل صفحه کتاب و متنی که شامل سواله برام تداعی میشه به خاطر اینکه دایم کتاب رو ورق زدم و تو حافظه تصویریم ثبت شده!
هر کسی روش خودش رو داره باید با توجه به شخصیت و نوع حافظه ات روشت رو انتخاب کنی
خیلی جای بحث داره..........
1-شما به عنوان کسی که در رشته شهرسازی و معماری فعالیت می کنید(که دارای فعالیت های عملی...دستی و کامپیوتری(پروژه ها)با حجم بالاس...در برنامه روزانه خود چطور برنامه ریزی می کنید که به همه کارهای دانشگاه می رسید و اگه علاقه خاصی به چیز دیگه ای هم دارین اونم میرسین انجام بدین؟و در نهایت احساس رضایت از وضعیت خود دارید؟

1-مقداری مشکل به نظر می رسد چون شرایط هر فردی متغیر است برخی مواقع برنامه یا پروژه ای باشه تمام و کمال و برخی مواقع به طور ناقص رها می کنم در نهایت هم به طور کامل احساس رضایت ندارم


2-روش خلاصه برداری درست از مطالب و کتاب های رشتمون رو اگه با توجه به تجربتون برام توضیح بدین؟که هم مطمئن باشی کامله و هم اینکه وقت زیادی ازت رو نگیره؟
بخش ها رو طبقه بندی می کنم نکات مهم را در دفتری یاداشت می کنم خود من نکات مهم یک کتاب را به صورت پوورپوینت درآورده و در تدریس استفاده می کنم
صفحه‌ها: 1 2