ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: از باغ‌راه‌ها مراقبت کنیم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  baghrah-1129-gh.png.jpg]
با نزدیک‌شدن به بهار، می‌توان جنب و جوشی را در شهر دید.
شهر می‌رود تا خود را برای پیشواز بهار آماده سازد. از هم اکنون می‌توان ماموران زحمت‌کشی را دید که از بام تا شام در حاشیه‌ بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر چمن و گل و درختچه می‌کارند. همان‌گونه که می‌دانیم چمن نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و تصفیه آن برعهده دارد. به این شکل که گرد‌و‌غبار معلق در هوا روی سطح برگ‌های چمن می‌نشیند و همراه با چمن‌زنی از محیط خارج می‌شود.

از این گذشته چمن به‌عنوان بوم یا زمینه فضای سبز، به زیبا‌سازی‌ حاشیه بزرگراه‌های شهری کمک می‌کند. کاشت انواع گل‌ها نیز در فضای حاشیه‌ای بزرگراه‌ها علاوه بر بخشیدن جلوه‌ای زیبا به این محیط‌های ماشینی و خشن، نقش مهمی در تلطیف روحیه رانندگان دارد.

با بررسی‌های صورت گرفته توسط روانشناسان ثابت شده که این باغ‌های حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها در کاهش فشار‌های عصبی، خستگی و رفتار تهاجمی رانندگان مؤثر بوده و ضمن کمک به ایمنی بزرگراه‌ها بر رونق و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن محدوده‌ها نیز می‌افزاید. خوشبختانه در سال‌های اخیر این باغ‌راه‌ها، در شهرهای بزرگی چون تهران، گسترش خوبی یافته‌اند. وجود این باغ راه‌ها در ورودی‌های شهر، خبر از نظم و زیبایی شهری می‌دهد. به همین دلیل، شهروندان خود باید در حفظ و نگهداری از این باغ‌راه‌ها بکوشند و هیچ‌گاه از این حاشیه‌های زیبا برای قدم زدن و بازی و تفریح استفاده نکنند و اجازه دهند این چشم‌اندازها همچنان لذتبخش و زیبا باقی بمانند.
البته این کاهش فشارهای عصبی، خستگی و رفتار تهاجمی رانندگان در نزدیکی به این گونه فضای سبز موثر است همین که راننده از این محل دور شود یاید چکار کرد:huh::huh::huh: