ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: شهرداری در دوره جدید از نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شده است
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  ayaze-121-gh.jpg]

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه معاون پارلمانی دولت رسما اعلام کرده ما برداشت شهرداری‌ها از صندوق ذخیره ارزی را قانون نمی‌دانیم و آن را اجرا نمی‌کنیم، گفت:
معرفی نشدن بانک عامل بهانه جدیدی است و امیدواریم زمانی که رئیس‌جمهور برای پاسخ به نمایندگان به مجلس می‌رود، دلیل اجرا نشدن قانون مصوب مجلس مشخص شود.

سید محمد هادی ایازی با اشاره به اینکه قیمت نفت در چند سال اخیر گران شده و آنچه مجلس در زمینه مترو مصوب کرده بود تاکنون توسط دولت محقق نشده است، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات حمل‌ونقل عمومی بحث توسعه مترو است که دولت با افزایش قیمت نفت می‌تواند آن را تأمین کند و در این خصوص این سؤال مطرح می‌شود که چرا آنچه قانون شده، اجرا نمی‌شود؟

به گزارش همشهری، سیدمحمد هادی ایازی روز گذشته در نشست خبری «شهرداری به منزله نهاد اجتماعی» همچنین به رویکرد محله‌محوری به‌عنوان یک رویکرد مهم شهرداری اشاره کرد و گفت: زمانی که دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران شد چند موضوع به‌عنوان رویکردهای مهم شهرداری مورد توجه قرار گرفت.

از جمله این موضوعات می‌توان به رویکرد تبدیل شهرداری از نهادی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی اشاره کرد. سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: همچنین اجرای طرح محله‌محوری در سطح شهر تهران از دیگر رویکردهای مهم شهرداری تهران به شمار می‌رود که در ارتباط با این مسئله تاکنون برنامه‌های گسترده‌ای اجرایی شده که می‌توان به برگزاری همایش علمی در این خصوص اشاره کرد که با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و ایجاد کمیته علمی به‌وجود آمده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران تصریح کرد: درخصوص اجرای طرح محله‌محوری در تهران، روز ششم اسفندماه یک همایش علمی برگزار خواهد شد که در این مورد تاکنون 121 مقاله پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارائه شده که از این مقالات 5 کتاب تهیه شده و در تاریخ مزبور رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: با برگزاری این همایش علمی زمینه مشارکت شهروندان در اداره شهرها ایجاد می‌شود.معاون شهردار تهران در ادامه درباره جشنواره شمسه گفت: برگزاری جشنواره شمسه در حوزه مسائل فرهنگی حرکت جدیدی در سطح کشور به شمار می‌رفت که در آن مشارکت مردم به‌صورت گسترده به انجام رسید و این جشنواره به‌طور قطع در سال‌های آتی نیز استمرار می‌یابد. امسال این جشنواره در 8‌ رشته برگزار شد و در نظر داریم سال آتی آن را به 12 رشته افزایش دهیم.

معاون شهردار تهران در مورد توسعه فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر با اشاره به اینکه در حال حاضر در تمامی 374 محله شهر تهران هیأت امنای محلات تشکیل شده و تنها در حوزه کانون‌های سلامت 160‌هزار نفر عضو هستند، گفت: در سال آینده تمامی محلات به سرای محله تجهیز خواهند شد.

ایازی در پاسخ به این سؤال که شهرداری تهران درخصوص انتخابات مجلس چه فعالیت‌هایی به انجام می‌رساند؟ گفت: شهرداری تهران به‌طور گسترده محل تبلیغات محیطی را در سطح شهر برای افزایش انگیزه شهروندان در انتخابات ایجاد می‌کند و در این خصوص اگر کاندیداها بخواهند، سالن‌هایی را برای مناظره آنها در نظر می‌گیریم.

همچنین مؤسسه همشهری در غالب روزنامه، مجلات و ضمیمه‌های خود به افزایش انگیزه مشارکت شهروندان اقدام خواهد کرد.وی همچنین درباره توقف واگن‌های مترو در گمرک گفت: در حال حاضر 140 قطار مدت زیادی است که در گمرک باقی مانده و ترخیص نشده است که اگر این قطارها ترخیص شود مشکلات حمل‌ونقل عمومی تا حد زیادی حل می‌شود. معمولا مسئله زیر‌ساخت‌ها بر‌عهده دولت است و در این خصوص مجلس شورای اسلامی به کرات موضوعاتی مانند اختصاص 2‌میلیارد دلار از اعتبارات ارزی، پرداخت سهم یارانه و بودجه عمرانی را مورد تأکید قرار داده است.ایازی تأکید کرد:

شهرداری تهران اگر پول داشت به جای 2‌میلیارد دلار، 3‌میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کرد تا مترو هرچه سریع‌تر تکمیل شود. منابع نفتی در اختیار ما نیست تا از آن طریق به توسعه مترو بپردازیم. زمانی که دکتر قالیباف شهردار تهران شد 38‌ایستگاه مترو داشتیم که امروز به 84 ایستگاه افزایش یافته است و طول مترو 135‌کیلومتر شده و روزانه 2‌میلیون نفر با مترو سفر می‌کنند.وی در ادامه درخصوص عدم‌اجرای مواد 136 و 137 برنامه چهارم توسعه گفت:

درخصوص بحث مدیریت یکپارچه شهری در قانون 5 ساله سوم و چهارم تأکیدات لازم به عمل آمده و جلساتی توسط هیأت دولت نیز برگزار شده است تا 23 وظیفه از دولت به شهرداری‌ها محول شود که در این خصوص دکتر احمدی‌نژاد زمانی که شهردار تهران بود، پیگیری‌هایی را به انجام رساند اما در حال حاضر این امر توسط دولت محقق نشده است.

ایازی افزود: شهرهای توسعه‌یافته به این سمت می‌روند که دولت‌ها مهمان باشند و شهرداری‌‌ها میزبان و تهران هم باید به این سمت پیش برود. ما معتقدیم علاوه بر این 23 وظیفه، شهرداری تهران می‌تواند وظایف دیگری از قبیل مباحث آموزشی در شهر و موضوع آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کند.

بیطرفی کامل شهرداری تهران

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شهرداری در بحث انتخابات ورود پیدا می‌کند؟ گفت: شهرداری حتما در انتخابات ورود می‌کند؛ چرا که وظیفه داریم مشارکت گسترده داشته باشیم و همچنین تبلیغات گسترده برای حضور باشکوه مردم در انتخابات انجام دهیم. ایازی افزود: اما شهرداری هیچ‌گاه از یک جریان خاص حمایت نمی‌کند.

شخص حقیقی آقای قالیباف ممکن است در یک جریان سیاسی مشارکت داشته باشد اما به هیچ عنوان از امکانات شهرداری استفاده نمی‌کند و خود ایشان تأکید داشته‌اند که هیچ مجموعه و مقامی در شهرداری حق ندارد از امکانات و بودجه شهرداری برای منافع گروه و شخص خاصی در انتخابات هزینه کند و دستور اکید بر بیطرفی شهرداری در انتخابات داده‌اند. وی افزود: البته هرچند شاید عده‌ای در امتداد خط تخریبی خود علیه شهرداری سعی داشته باشند تا اثبات خود را در نفی شهرداری جست‌وجو کنند که قطعاً خلاف‌نظر صریح رهبر معظم انقلاب است.