ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: معمار توسعه حرم کربلا و نجف درگذشت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، سید محمدعلی شهرستانی، درگذشت.وی که سال ها مقیم لندن بوده یکی از بهترین معماران جهان اسلام بوده و در سال های اخیر خود را وقف بازسازی حرم امام حسین (ع) و همین طور نجف اشرف کرد. یکی از کارهای مهم وی زدن سقف صحن مطهر امام حسین (ع) است که این روزها زائران شیعه از آن بهره مند هستند.

استاد سید هادی خسروشاهی که در اوایل سال جاری به همراه مهندس شهرستانی برای شرکت در کنگره علامه شهرستانی و بازدید از طرح های توسعه حرم کربلا و نجف به عراق سفر کرده بود در نوشته ای کوتاه به خدمات وی می پردازد:

آقای دکتر مهندس سید محمدعلی شهرستانی 82 سال قبل ـ سال 1932 میلادی ـ در کربلا به دنیا آمد و ضمن تحصیل علوم اسلامی در حوزه‌ها، تا سطح دروس خارج، به دریافت درجه دکترای مهندسی از معروف‌ترین دانشگاه‌های انگلستان نایل آمد... و بعدها به موازات خدمات علمی ـ فرهنگی در اجرای برنامه‌های مهندسی ـ فنی در کشورهای مختلف، از جمله ایران، عراق، مالزی و عربستان به فعالیت پرداخت و علاوه بر توسعه حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام در مشهد، و برداشتن دیواری ضخیم از داخل حرم بدون آنکه آسیبی به گنبد برسد که مورد تعجب و تحسین کارشناسان بین‌المللی قرار گرفت، جاده‌‌های مواصلاتی و چادرهای حجاج را در منی و عرفات سامان داد و بزرگترین مخزن آهنی را در منی بنیان نهاد و کارخانه سیمان را در آبیک ایران راه‌اندازی کرد و توسعه حرم امامان را در کاظمین با برداشتن ستون‌هایی که گنبد را نگهداری می‌کردند و سپس به اجرای طرح ایجاد صحن جدید امامان در کاظمین و ایجاد یک صحن جدید زیرزمینی در کربلا و مسقف‌نمودن صحن فعلی امام حسین علیه‌السلام اقدام نمود و هم‌اکنون به رغم کهولت سن (بالاتر از هشتاد سال) با جدیت تمام در اجرای طرح بازسازی بارگاه امامان در سامرا ـ پس از تخریب کامل آن به دست وهابی‌ها ـ می‌کوشد...

در سطح بین‌المللی نیز دکتر شهرستانی ساخت پل‌های فلزی متحرک (SPAN ) را در بعضی از کشورها اجرایی نمود و بزرگترین کارخانه شکر را آماده بهره‌برداری ساخت و به‌خاطر همین فعالیت‌های مهندسی علمی در سطح جهانی، مدال طلای دانشگاههای آمریکا را به خود اختصاص داد و یونسکو نیز در مسائل مربوط به معماری اسلامی در جهان، از نظریات او بهره‌مند گردید.

دکتر شهرستانی ضمن تأسیس «دانشگاه بین‌المللی علوم اسلامی در لندن»، فصلنامه علمی و وزین «الجامعه الاسلامیه» را ـ به زبان عربی و انگلیسی ـ از لندن منتشر نمود و آثار علمی ـ مذهبی خود را توسط این دانشگاه منتشر ساخت که از جمله آنهاست: النهضه الحسینیه و صلتها بقاعده اللطف، ازمه الحضاره المعاصره اطروحه الخلاص و الاستراتیجیه الاسلامیه للتطویرالتکنولوجی و: التصور الاسلامی للتنویر، بین‌النظریه و التطبیق (این بحث را نخست در کنفرانس فلاسفه آفریقا ـ آسیا در دانشگاه قاهره در سال 1994 م، ارائه نموده بود).

تأسیس «مؤسسه جهانی خدمات اسلامی» ـ WOFIS ـ که یک بنیاد خیریه و غیرانتفاعی عام و مستقل است، یکی دیگر از اقدامات خداپسندانه دکتر شهرستانی است. این مؤسسه، علاوه بر کارهای خدماتی و خیریه، کتاب‌ها و رساله‌های مربوط به تعلیمات اسلام از دیدگاه اهل بیت علیهم‌السلام را به بیش از 12 زبان ترجمه و طبق گفته دکتر شهرستانی، در میلیون‌ها نسخه چاپ و در سطح جهانی آن‌ها را بطور رایگان توزیع نموده است. مرکز این مؤسسه لندن بود ولی بیشتر کارهای ترجمه و فرهنگی را هم اساتید محترم و برادران «نوری» در تهران انجام می‌دادند که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.