ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: وزارت علوم روند جذب دانشجوی خارجی را اعلام کرد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به جذب دانشجویان خارجی در ایران، گفت: افزایش ظرفیت دانشجویان خارجی در کشور یکی از اهداف وزارت علوم و نخستین اولویت ما جذب دانشجو از کشورهای همسایه است.
به گزارش مهر، حسین نادری منش امروز در حاشیه چهارمین نشست مشترک معاونان امور بین الملل وزارت علوم با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه دوره های مشترک، جذب دانشجویان خارجی و پردیسهای بین الملل به برخی موارد اشاره کرد.


روند جذب دانشجوی خارجی در دانشگاهها


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به توانمندیهای ایران و اقتدار علمی کشورمان در زمینه جذب دانشجویان خارجی با بیان اینکه ایران آمادگی آموزش دانشجویان خارجی را دارد، اضافه کرد: افزایش ظرفیت دانشجویان خارجی در کشور یکی از اهداف وزارت علوم و نخستین اولویت ما جذب دانشجویان از کشورهای همسایه است که در این راستا مذاکراتی با کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و افغانستان صورت گرفته که برخی کشورها از جمله عراق تمایل خود را برای اعزام دانشجو به ایران اعلام کرده اند.


نادری منش در این زمینه توضیح داد که براساس موافقتهای به عمل آمده، مقرر شد عراق 200 دانشجو از طریق بورس وزارت علوم ایران و 500 دانشجو با هزینه شخصی برای دوره دکتری به ایران اعزام کند.


وی اضافه کرد: علاوه بر این، کشور تاجیکستان بیش از 200 دانشجو و کشور افغانستان 300 تا 400 دانشجو را برای پذیرش در دانشگاههای ایران اعزام خواهند کرد.


معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد که اعزام این تعداد دانشجو به جز 8 هزار دانشجویی است که از کنکور سراسری جذب دانشگاههای کشور می شوند.


نادری منش با اشاره به جذب 23 هزار دانشجو در جامعه المصطفی یادآور شد: هدف گذاری کشور این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد دانشجویان خارجی جذب شده در کشور به 25 هزار نفر برسد که برای این منظور کمیته های فراملی تشکیل و کشورهای هدف معین شده است.


به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، بر اساس اولویت بندی های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی، اولویت بندی با کشورهای همسایه، خاورمیانه اسلامی، جهان اسلام و پس از آن آمریکای لاتین و آفریقا است.


وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها به منظور جذب بهتر دانشجویان نسبت به تقویت پرتال دانشگاههای مرتبط اقدام کنند، اضافه کرد: وزارت علوم ستادی را در این وزارتخانه تشکیل خواهد داد تا زمینه جذب دانشجویان خارجی در دانشگاههای کشور را فراهم کند.


نادری منش با اشاره به مذاکرات وزارت علوم با وزارت امور خارجه، یادآور شد: در این مذاکرات راهکاری برای تسهیل رفت و آمد دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.


شاخص ارائه مجوز دوره های مشترک


معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد دوره های مشترک در تحصیلات تکمیلی، گفت: برای ارائه مجوز به دوره های مشترک، شاخصهایی از جمله در نظر گرفتن منابع کشور برای راه اندازی این دوره ها را می توان نام برد.


وی همچنین اظهار داشت: برای تشکیل دوره هایی که 50 درصد منافع کشور در آن لحاظ شده باشد، مجوز صادر می شود.


نادری منش از توسعه پردیسهای دانشگاهی خبر داد و گفت: وزارت علوم علاوه بر اینکه حمایتهای لازم برای ایجاد فرصتهای مطالعاتی در دوره دکتری را انجام می دهد، افزایش ظرفیت این دوره ها را نیز در دستور کار دارد.