ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: اصلاح فرهنگ بصری مخاطب در پروژه"خانه تکانی"
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پروژه "خانه تکانی" با نمایشگاه‌گردانی امیر راد از 19 اسفندماه به مدت سه روز در گالری "ایست" برگزار می‌شود و تاکنون 40 شرکت‌کننده با 130 اثر در این مجموعه حضور یافته‌اند.
به گزارش ایسنا، راد درباره جزییات این نمایشگاه که آخرین برنامه گالری "ایست" در سال 90 محسوب می‌شود‌، توضیح داد: از همان ابتدا قرار بود این نمایشگاه، متفاوت از نمایشگاه‌های مرسوم باشد.

در واقع ما دنبال یک نگاه هنری نیستیم بلکه می‌خواهیم توجه مخاطبان را جلب کنیم تا به آثار هنری اطرافشان توجه نشان دهند.

او اصلاح فرهنگ بصری را یکی از مهمترین اهداف این نمایشگاه دانست و افزود: تلاش داریم به واسطه برگزاری چنین مجموعه‌ای، مردم بیشتر به فضای پیرامون خود توجه نشان دهند و به همین دلیل از میان کارهایی که به دستمان رسیده قرار نیست هیچ داوری و انتخابی صورت بگیرد.

این هنرمند افزود: هر فردی طبق فراخوان می‌توانست یک تا چهار اثر خود را که مورد علاقه‌اش بوده و یا برعکس دوست داشته از جلوی چشمانش دور شود و یا حتی قصد فروش آن راداشته است به این نمایشگاه ارائه کند.

راد همچنین درباره نحوه اطلاع‌رسانی متفاوت فراخوان این نمایشگاه و میزان مراجعه‌کنندگان آن گفت:‌ از آنجا که فراخوان "خانه تکانی" در فضای شبکه اجتماعی پخش شده است، لذا تعداد افرادی که به آن مراجعه کردند برای ما اهمیت داشت.

به گفته او، صفحه "خانه تکانی" بیش از هشت هزار نفر عضو داشت و برای بیشتر از 16 هزار مخاطب ایمیل ارسال شد و طبق محاسبات 270 هزار نفر امکان دیدن فراخوان این نمایشگاه را داشتند و با توجه به آمار بازدید کنندگان گالری "ایست" به هدف خود دست یافته است.

راد که پیش‌ از این برگزاری "30 هنرمند، 30 پرفورمنس، 30 روز" را نیز در گالری "ایست" طراحی کرده بود، درباره نحوه نمایش این آثار و چیدمانی که از این 130 اثر در فضای محدود گالری ارائه خواهد شد، گفت:‌ تمام آثار ارسالی از 19 تا 21 اسفندماه در سه روز برای نمایش تقسیم‌بندی می‌شوند و حتی در صورت وجود پیشنهاد خرید اثری امکان حراج آن به مدت 10 ساعت وجود دارد.

البته قیمت آثار به شکلی محدود بین 10 تا 110 هزار تومان تعیین می‌شود.

او این نمایشگاه را در نیل به اهدافش موفق دانست و افزود: گستره‌ای از نگاه‌های مختلف را جلب کردیم و می‌توان گفت که شرکت کنندگان ما نه همگی حرفه‌ای و نه همگی خانگی هستند بلکه ما از هر دو طیف در این نمایشگاه آثاری دیده می‌شود و می‌خواهیم به واسطه آن مردم را به خرید آثار هنری و اضافه کردن آن به سبد خانوار تشویق کنیم.

به گفته راد، اگر این فرهنگ‌سازی جا بیافتد چرخه اقتصادی درعرصه هنرهای تجسمی روند بهتری خواهد داشت.

او در همین رابطه گفت: این شروع کار است و بارها فکر کرده‌ام به جای حرف‌های بزرگ زدن و ارائه تاریخ هنر به مخاطب بهتر است یک جور دیگری نگاه کنیم تا مردم به سمت هنر جذب شوند.

برای این کار همه چیز را دست شرکت کنندگان‌مان می‌سپاریم تا از فضای فرمال گالری خارج شویم و در فضای صمیمی شاهد ارائه چنین مجموعه‌ای باشیم.