ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مقبره کمبوجیه در شهر پاسارگاد (آرامگاه)
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کمبوجیه یکم (کامبیز یکم) (۶۰۰ ق.م.-۵۵۹ ق.م.) فرزند و جانشین کورش یکم، شاه انشان است. وی پدر کوروش بزرگ بنیانگذار اولین امپراتوری جهان باستان می‌باشد.نام وی به یونانی Καμβύσης و به لاتین Cambyses I است.وی از اولین افراد خانواده سلطنتی هخامنشیان و نوه چیش‌پیش است. عمو وی آریارامن پارسی و اواین پسر عمویش آرسام است.هرودت وی را مردی از خانواده‌ای خوب و عادات آرام وصف می‌کند. وی در زیر فرمان ایشتوویگو شاه ماد فرمانروایی کرد. وی با ماندانا شاهزاده ماد دختر ایشتوویگو و آرینیس شاهزاده لیدیه ازدواج کرده بود. همسر وی نوه هووخشتره و آلیاتس دوم موسس شاهنشاهی لیدیه بود. نتیجه ازدواج آنها جانشین وی کوروش بزرگ بود. وی در نبرد مرز ماد که به همراه پسرش علیه ایشتوویگو می‌جنگید زخمی کشنده برداشت.طبق گفته هرودت ایشتوویگو کمبوجیه را به عنوان همسر دخترش برگزید تا وی خطری برای تخت و تاج ماد نداشته باشد هرچند که این باعث نشد تا نوه وی کوروش بزرگ وی را از سلطنت عزل نکند.


آرامگاه کمبوجیه آن چه از این بنا باقی مانده دیواری بلند به ارتفاع حدود ۱۴ و طول تقریبی ۷٫۵ متر است. این بنا به بنای کعبه زرتشت در نقش رستم شباهت دارد در حالی که از نظر قدمت، قدیمی‌تر و از نظر استحکام و فن ساخت نمایانگر اجرایی قوی‌تر از بنای کعبه زرتشت است.تهران _ میراث خبر گروه استان ها:مسئولان پایگاه پژوهشی قصد دارند به منظور مشخص شدن پلان واقعی مقبره کمبوجیه در پاسارگاد، این بنای باستانی را مشابه کعبه زرتشت در نقش رستم بازسازی مجازی کنند. مقبره کمبوجیه اثری بی نظیر در پاسارگاد است که تنها یک ضلع دیوار آن باقی مانده است. این بنای باستانی کمی آنسوتر از بارعام کوروش قرار گرفته و شباهت زیادی به بنای کعبه زرتشت در نقش رستم دارد. بسیاری از محققین معتقدند که مقبره کمبوجیه در پاسارگاد زندان یا کتابخانه و یا آتشکده بوده است.


[تصویر:  zendan-pasargad.jpg]


«بابک کیال»، مدیر پایگاه پژوهشی پاسارگاد با اشاره به بازسازی مجازی از مقبره کمبوجیه گفت: «قصد داریم با استفاده از کامپیوتر، مقبره کمبوجیه را بازسازی کنیم. برای بازسازی این بنا، کعبه زرتشت الگوی مناسبی است زیرا یک ضلع از دیوار مقبره کمبوجیه شباهت زیادی به کعبه زرتشت در نقش رستم دارد.» او گفت: «هم اکنون بخش های مختلف باقی مانده این بنا از جمله کف و سنگ های به جای مانده روی زمین کاملا مشخص شده است و ما می توانیم با وجود این مصالح، نمایی از پلان واقعی آن را بدست آوریم.» کیال با اشاره به کعبه زرتشت گفت: «شواهد موجود در این بنا و ساختار آن نشان می دهد این بنا از روی مقبره کمبوجیه بازسازی شده است اما الگو برداران بسیار ضعیف عمل کرده اند و نتوانسته اند بنایی چون مقبره کمبوجیه را در نقش رستم بسازند. به همین علت ما قصد داریم در بازسازی مجازی مقبره کمبوجیه از کعبه زرتشت تنها به عنوان الگو استفاده کنیم و سعی کنیم مقبره را مثل خودش بازسازی کنیم.»


کاربری مقبره کمبوجیه در زمان هخامنشیان در هاله ای از ابهام فرو رفته است. برخی معتقدند که این بنا در گذشته زندان بوده است و عده دیگری نیز معتقدند که یا مقبره کمبوجیه است یا کتابخانه سلطنتی که همچنان این موضوع در ابهام باقی مانده است. کیال با اشاره به این موضوعات گفت: «از میان گمان های بی شماری که وجود دارد می توان روی سه عقیده یعنی، آتشکده، کتابخانه یا محل نگهداری الواح مقدس و یا مقبره کمبوجیه بیش از بقیه حساب کرد اما نمی توان به طور کامل در مورد آن ها اظهار نظر کرد.» از آنجا که تمامی بخش های بنا مشخص شده است حفاری های باستان شناسی نیز نمی تواند به حل این معما کمک کند. هم اکنون تنها دیوار به جای مانده از مقبره کمبوجیه توسط داربست هایی که گروه ایزمئو در سال ۱۳۴۹ و ۵۰ ساخته اند، ایستا باقی مانده است و مشکل خاصی که آن را فرو ریزد وجود ندارد.
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 642در768پیکسل ببینید.


[تصویر:  bargah.jpg]


کمبوجیه فرزند کوروش بود که پس از به قتل رساندن برادر خود، بردیا به پادشاهی رسید. دوران سلطنت او در جنگ های بی شماری سپری شد و در آخر هنگامی که از خبر به سلطنت رسیدن برادر کشته شده خودش هراسان شده بود، در راه بازگشت به ایران بیمار شده از دنیا رفت. آنکه به جای برادر کمبوجیه بر تخت پادشاهی نشسته بود بردیای دروغین بود که برای مدتی در دربار هخامنشیان سلطنت کرد.


[تصویر:  26.jpg]


این شهرستان از نظر جاذبه‌های طبیعی یکی از زیباترین شهرهای شمالی استان فارس است. وجود تفریگاهی از جمله چشمه شهید بابایی، تنگه پیرچوپان، بلاغی، نهالستان منابع طبیعی، جنگل سرپنیران، باغ قوام، پایانه مسافربری و بخش هخامنش (شامل آرامگاه کورش بزرگ و مجموعه باستانی پاسارگاد) جاذبه‌های متعددی را فراهم کرده و موجب جلب توریست در منطقه شده‌است. وجود بقاع متبرکه و مقدس از جمله امامزاده حسین، امامزاده سلطان سید حمید، امامزاده عقیل و زیارتگاه شاه مردان باعث گردیده که سالانه از دیگر مناطق جهت زیارت و تفریح در این شهرستان حضور یابند. در سال‌های اخیر احداث پروژه‌های اساسی و زیر بنایی اثرات مفیدی برای شهرستان و روستاهای آن داشته‌است. پاسارگاد وبی مهری مسیولین میراث فرهنگی : عظمت و غرور تاریخی مجموعه یادمان‌های فرهنگی تنگ بلاغی و پاسارگاد بیشتر ازآن است که این یادمان فرهنگی به فراموشی سپرده شود، این بنای کهن و تاریخی می‌تواند محور توسعه گردشگری در استان فارس قرار گیرد و مبنایی برای توسعه همه جانبه این استان و حتی کشور باشد. شرایط پیرامونی بنای پاسارگاد و آرامگاه کوروش درتنگ بلاغی اکنون شرایطی نیست که بتواند مناسب برای جذب گردشگر و توریست در ابعاد وسیع باشد، در این منطقه فرهنگی و تاریخی اکنون حجم بی‌توجهی‌ها و بی‌تفاوتی‌ها به حدی است که موقعیتی کاملا آسیب پذیر برای پاسارگاد رقم زده‌است. رویش خار و خاشاک در فاصله چند ده متری آرامگاه کوروش، عبور گله‌ها و رمه‌های عشایری از حاشیه این بنای فرهنگی، قرار داشتن بنای آرامگاه در معرض فرسایش باد و باران، فقدان راه توسعه یافته و بزرگراه برای آمد و شد در مسیر پاسارگاد و نبود علائم کافی راهنمایی برای هدایت گردشگران به سمت پاسارگاد فقط بخشی از کمبودها و بی‌توجهی‌هایی است که پاسارگاد با آن مواجه‌است. این یادمان فرهنگی و تاریخی اکنون هیچ زیر ساخت مناسب اقامتی و پذیرایی برای گردشگران و جهانگردان ندارد و هر کس صرفاً بر اساس علاقه مندی خود با دهها مشکل و دردسر به دیدار از پاسارگاد می‌شتابد و مجبور است برای آنکه در ظلمت شبانه آن گم یا طعمه حیوانات درنده نشود با غروب آفتاب منطقه را ترک کند و با پیمودن مسیری ‪ ۱۳۸‬کیلومتری خود را به شیراز برساند. وزش بادهای تند و تشکیل گردبادها و برخاستن ستونی از خاک و خاشاک در حاشیه پاسارگاد در حقیقت قدم زدن در کویرهای خشک و خالی را برای گردشگران تداعی می‌کند و آنان را در فضایی بی‌تحرک، خسته‌کننده و غمبارقرارمی دهد. همه این صحنه‌ها در فاصله چند متری آرامگاه کوروش و مجموعه یادمان‌های پاسارگاد قابل رویت است و کمی دورتر از این بنای جهانی دیدن مناظری مانند انبوهی از کودهای حیوانی که بر روی هم انباشته شده‌است و کشاورزان آن را به زمین‌های خود منتقل می‌کنند، تریلرهای غول پیکر که کوهی ازآهن‌آلات قراضه و سیمان و سنگ را حمل می‌نمایند و آتش سوزی‌های گسترده در جامانده بقایای کشاورزی که هر سال بدون وقفه تکرار می‌شود چیزی عادی و فراوان است. به رغم عظمت و ارزشی که بنای تاریخی آرامگاه کوروش و پاسارگاد در بینش گردشگری، تاریخ، تمدن و ایرانشناسی دارد، این بنای تاریخی و فرهنگی هنوز جایگاه واقعی خود را در نگرش ما پیدا نکرده و در حقیقت هنوز ما آن را نشناخته‌ایم.