ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مدیریت شهری و ارتباط آن با 13بدر!!!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
سلام...
روز سیزدهم فروردین هرسال در ایران به عنوان روز طبیعت و سیزده بدر شناخته می شود. شهروندان تمامی شهرها برای استفاده از طبیعت و برپایی سنن قدیمی در طبیعت دور هم جمع می شوند.
وشاهد ازدحام و شلوغی بیش از حد کلیه پارکهای کوچک و بزرگ و فضاهای سبز اطراف شهرها و حتی اطراف بزرگراههای داخل شهری و میادین!!! و پارکهای جنگلی و کنار نهرها و رودخانه ها و ... هستیم که همراه خود، سلب آسایش ساکنان محدوده این محیط ها، آلودگی آبها و فضاهای عمومی و نابودی طبیعت و ترافیک و ... را دارد.

به نظر شما مهندس شهرساز گرامی و دوستانی که در این زمینه صاحب نظر هستند چه راه یا راهکارهایی برای ساماندهی روز 13بدر و جلوگیری از آسیب های ناشی از آن وجود دارد؟ از نظر فضاهای طبیعی، فرهنگی یا ....

دوستان عزیز، به نظردهندگان در این تاپیک 2 اعتبار و 1000 امتیاز تقدیم میشود...

و در انتها به بهترین نظر درج شده نیز جایزه ای ویژه تعلق خواهد گرفت.
منتظریم...

(مهلت ارسال نظر تا یک هفته پس از روز 13 بدر یعنی 20 فروردین 1391 می باشد.)
سلام...
راستی مهندس، پنجاه بدر شنیدید؟؟؟ بعضی قدیمیا رسم داشتن پنجاه بدر هم میرفتن بیرون و اعتقاد داشتن که زمین اون موقع دیگه قشنگ نفسشو کشیده!
اگه دم خونه ما یه پارک خوشگل موشگل باشه که همینجا میریم دیگه! نه مثل همه هجوم ببریم پارک چیتگر تا بزرگره تهران کرج قفل کنه21
تا کی این پلیسای بنده خدا باید خیابونارو اینطرف کنن، اونطرف کنن؟
چرا؟؟
چون تقاضا زیاده اما عرضه در جایی هست که نباید باشه و در جایی که باید باشه نیست. یعنی همون مکانیابی خودمون!
فقط نمیدونم چرا هرچی پارک هست کم کم دارن مسکونیش میکنن!! میگید نه؟ اشکالی نداره، برید مصوبات کمیسیون محترم ماده 5 رو مطالعه بفرمایید ببینید این کمیسیون محترم چه لطفی به اینده ایران داره میکنه!!!
ساماندهی محل گردش در محدوده خارج شهرها هم بسیار مهم هست که در شهرهایی که جاذبه های بالقوه مناسبی دارن، با سومدیریت صرفا بای اینکه کاری شده باشه، تماما درخت کاج میکارن و چه ظلمی ... پوشش گیاهی مناسب در حفظ خاک میتونه خیلی موثر باشه ولی به دلیل سوء مدیریت این اتفاق رخ نداده. اینها علاوه بر حفظ حیات طبیعی موجوده
ساماندهی راه های درون شهری مخصوصا بسیار حائز اهمیت هست، مخصوصا در محلات بافت فرسوده، البته بماند که به علت درآمد زایی در این بخش، متولیان محترم تهیه طرح های شهری، بافت های تاریخی رو هم در قابل بافت فرسوده درآوردن تا اونچیزی که زمان پهلوی اول به سر شهرها اومد، در یک مدل دیگری پیاده بشه!
میشه هم به صداسیما پول داد فیلماشو بیشتر کنه تا بقیه بمونن خونه و بیرون خلوت تر بشه21
سلام
من با پول دادن به صدا سیما موافقم ولی نه برای فیلم پخش کردن برای فرهنگ سازی کردن..... اگه صدا سیما از حالا تلاش کنه واسه دهه بعد می تونیم امیدوار باشیم مردم آشغالاشون رو تو رودخانه ها، دریاچه ها، چمن ها و ... نمی ریزن. یه راه دیگه آموزش به بچه هاست..اگه از حالا تو مهدها و دبستان ها به بچه ها آموزش بدن ...میشه به آینده نسل های بعد با دید امیدوارانه تر نگریست.
پارک های جنگلی رو افزایش بدن...... بقیه اش با صاحب نظران65
سلام.به نظر من شهرداری ها می تونن جاهایی که میدونن شلوغه رو مامور شهرداری بذارن که بین مردم کیسه های زباله که خود شهرداری تهیه کرده پخش کنن.مثلا تو پلیس راهها مامور شهرداری بذاره که به هر خانواده یه کیسه زباله بده.چون معمولا مردم 13 بدر از شهر میرن بیرون و تو مکان های تفریحی هم شهرداری حتما سطل زباله تعبیه کنه.به نظرم تبلیغات فرهنگی هم لازم نیست.مردم ما اونقد شریف هستن که نصیحت(همون تشویق) لازم ندارن.مدیریت شهری اگه به نحو احسن کارشو انجام بده مردم کارشونو بلدن.حالا تازه واسه آلاچیق درست کردن دیره ولی اگه بشه شهرداری واسه سال بعد تو مناطق تفریحی جاذب جمعیت یه سری آلاچیق درست کنه هم مردم واسه در امان بودن از بارانهای احتمالی!!!! استقبال میکنن هم آسیب به طبیعت کمتر می شه. اون سطل های زباله که گفتم کنار این آلاچیق ها بهترین عملکرد رو دارن
ممنون مهندس بابت بحث خوبی که شروع کردین.من صاحب نظر نیستم ولی نظر میتونم بدم3
**
این مساله برای هر شهر و مکانی میتونه متفاوت باشه!به چه شکل؟!مثلا فرض کنید شهری مثل مشهد با شهری چون تهران و شهرهای شمالی با شهرهای جنوب و غرب کشور متفاوتند.در شهرهای شمالی که تخصص خود منه3خود شهرها از سکنه خالی میشن و همه نگیم اکثر قریب به اتفاق به دشت و کوه و جنگل و یا دریا میروند.این مساله ترافیک شهری را به همراه ندارد و بالعکس در شهر تهران چون مناطق گردشی در خود شهر و یا اطراف شهر است تاثیر آنها بر شهر بسیار و مشکلات ترافیکی بسیار محسوس است.و همچنین جمعیت مسافرینی که به شهرهای شمالی آمده و به طبیعتی که بکر است میروند و کسی نیست که نظارتی کند و محیط زیستی که اگر رعایت آنها نباشد آسیب خواهد دید و در طرف دیگر پارک های شهر تهران که دایما در حال استفاده هستند و بسیار مورد توجه در این روز.اگر بخواهیم مسایل را دسته بندی کنیم و مورد به مورد نام ببریم در این روز این موارد مشخص تر و روشن تر است:
-مسایل ترافیکی:این قسمت را تخصص ندارم ولی چون شهرسازی دستی در تمامی رشته ها داره1 میشود مسایلی را مطرح کرد.اگر مساله ترافیکی و بار ترافیکی را به سیم برق و استفاده چند وسیله برقی از آن تشبیه کنیم کار بدی نکرده ایم.ظرفیت پایین این کابل و برق مصرفی بالا منجر به کم آوردن آن می شود و در ترافیک نیز گره خوردن و مسایل روانی ای که به همراه داره.برای این قسمت سیم های باریکتر و کم مصرف در طول سال رو پیشنهاد میدم.یعنی راه های کناری و راه های جانبی ای باشند که اون مقصد رو پوشش بدنومیشه این کار رو کرد.مثلا ۲۰۰۰ تنکابن با همین مشکل روبرو هست و راه کوهستانی ۲۰۰۰(منطقهی جنگلی و تفریحی)به دلیل داشتن پلیس راه تک مسیره است و قابلیت افزایش خط وجود داره و با اینکه راه الموت به شهسوار تاسیس شده و در حال تکمیله فکری به حال اون نشده.قرار دادن ماشین های حمل و نقل عمومی هم سفارش میشه.
-مسایل زیست محیطی:این مساله نیاز به توضیح نداره.همه آگاهیم از این بلایا و مدیریت شهری در این قسمت هم با فرهنگ سازی و هم با پخش کیسه و این حرفا میتونه جلوی این کار رو بگیره.البته باید دونست که مثلا منطقه سراوان رشت همواره مورد هجوم زباله های شهریست و بوی نامطبوعی داره و کسی که برای تفریح میره اونجا اگه این وضع رو ببینه برای حفظ اون تلاشی نخواهد کرد.پس برای فرهنگ سازی این مساله اول مدیریت باید اصلاح بشه و خودش مرتکب اشتباه اینچنینی نشه!
-مسایل روانی و تربیتی:هممون میدونیم بودن در جمع و آشنایی با محیط های اینچنینی نعمتیه که نباید ازش براحتی گذشت و نادیده گرفت و حتما باید قغنیمت بدونیمش.کودکان در این مکان ها بزرگ میشوند و با طبیعت آشنا شده و نوع عمل بزرگسالان روی آنها تاثیر خواهد گذاشت و همچنین خود طبیعت اثری مفید بر روحیه انسان ها داره.پس تا جایی که میشه به قول دوستمون باید تبلیغات مکان های تفریحی در شهر زده بشه.آدرس ها بخوبی نوشته شده و هدایت مسافرین بخوبی انجام شود تا اتلاف وقت و انرژی و سرگردانی در خیابان...نباشد.محل پارک ماشین بایستی مشخص باشد مخصوصا در شهر تهران و پارک های شهری.زیرا جنگل به محل پارک آنچنان نیازمند نیست.مسایل اخلاقی و احترام به حقوقدیگران نیازمند آموزش است که وظیفه مدیریت شهری در این قسمت هم قابل توجه است.
مسایل متفرقه ی زیادی هم وجود داره .تا همینجا بسه خسته شدم.دوستان هم نظر بدهند تا بعد.
-مسایل خدمات رسانی رو هم بگم: مدیریت شهری برای خدمات رسانی در این روز بایستی تلاش مضاعف کرده و از مدتها قبل آمادگی برای چنین روزی را داشته باشند.خدمات رسانی به مسافران در داخل شهر-در محیط تفریحی-خدمات حمل و نقلی-خوراک-بهداشتی و ... .
(۱۳۹۱-۱-۱۱، ۰۹:۲۴ عصر)ramo69 نوشته است: [ -> ]سلام.به نظر من شهرداری ها می تونن جاهایی که میدونن شلوغه رو مامور شهرداری بذارن که بین مردم کیسه های زباله که خود شهرداری تهیه کرده پخش کنن.مثلا تو پلیس راهها مامور شهرداری بذاره که به هر خانواده یه کیسه زباله بده.چون معمولا مردم 13 بدر از شهر میرن بیرون و تو مکان های تفریحی هم شهرداری حتما سطل زباله تعبیه کنه.به نظرم تبلیغات فرهنگی هم لازم نیست.مردم ما اونقد شریف هستن که نصیحت(همون تشویق) لازم ندارن.مدیریت شهری اگه به نحو احسن کارشو انجام بده مردم کارشونو بلدن.حالا تازه واسه آلاچیق درست کردن دیره ولی اگه بشه شهرداری واسه سال بعد تو مناطق تفریحی جاذب جمعیت یه سری آلاچیق درست کنه هم مردم واسه در امان بودن از بارانهای احتمالی!!!! استقبال میکنن هم آسیب به طبیعت کمتر می شه. اون سطل های زباله که گفتم کنار این آلاچیق ها بهترین عملکرد رو دارن


در شریف بودن مردم ایران که شکی نیس ولی به نظر نمیاد آموزش و فرهنگ سازی منافاتی با شرافت مردم داشته باشه!68
با قرار دادن سطل زباله هم با شما موافقم.....1
آلاچیق هم روش پیشنهادی مناسبیه..... با طراحی زیبای این آلاچیق ها علاوه بر کاربردشون می تونیم به زیباتر شدن پارک ها هم کمک کنیم.3
سلام

مرسی بحث خیلی خوبی ه

به نظر من اینکه بخوایم به وضع موجود کالبد شهرها انتقاد داشته باشیم نمیتونیم به نتیجه برسیم بخاطر اینکه کالبد شهرها مخصوصا در بافت قدیم ثابت شده و طرح هایی رو هم که خواستن اجرا کنن مثل روان سازی درست به نتیجه نرسیده ، پس باید به توسعه بهینه کالبد شهرها برای بافت هایی که در آینده می خواد ساخته شه و به ساماندهی غیر کالبدی بافت های موجود توجه کرد

البته هر چند که میشه در بلند مدت بافت موجود رو هم ساماندهی کرد ولی در حال حاضر و با توجه به مشکلات موجود به نظر من یکی از راهکارها مخصوصا در جهت کاهش ترافیک ، افزایش ایمنی و همینطور کاهش آلودگی هوا ، ارائه سرویس های حمل و نقل عمومی به مراکز اصلی تفریحی داخل شهرهاست ، به هر حال در هر شهری پارک ها و فضاهای سبز بزرگی وجود داره که جمعیت زیادی به اونا مراجعه می کنن و برای این فضاها می شه سرویس های جابجایی به نقاط مختلف شهر گذاشت

برای آسایش افرادی هم که در محدوده یک سری فضاهای یا پارک ها زندگی می کنن میشه کاری کرد که اون فضاها با کنترل و دریافت ورودی ، تعداد مشخصی از افراد رو بپذیرن تا بتونن آلودگی های صوتی رو کنترل کنن

برای آلودگی های زیست محیطی هم به نظر من و طبق شواهد موجود ، فرهنگ سازی در کوتاه مدت جواب نمیده (البته نسل جدید روی مسائل زیست محیطی خیلی دقت دارن) ، بهترین کار اینه که مامورین محترم شهرداری به تعدادی که بتونن کل محدوده تفریحی رو پوشش بدن در پارک حضور داشته باشن و زباله هایی رو که مردم ناخودآگاه(!!!) میریزن در همون موقع جمع کنن

و برای توسعه آینده شهرها هم فکر می کنم بهتره که یک سری فضاهای سبز برون شهری ساخته شه و طوری طراحی شه که بتونه جمعیت رو به خودش جذب کنه و بازدهی کافی رو داشته باشه ، اینجوری خیلی از مشکلات شهر هم در روزهای خاص مثل 13بدر برطزف می شه
یه راهکار که شهرداری مشهد قراره امسال اجرایی کنه گرفتن سبزه ها از مردم هست که از انداختن سبزه ها در آب یا محیط جلوگیری می کنن1 از شهرداری مشهد تشکر می کنم امیدوارم این امر در همه شهرهای کشور صورت بگیره16
مشهدی ها سبزه هاتون رو تحویل بدین و جایزه هم بگیرین113
لینک خبر http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=9209
یکی از مسائل ویژگی های کالبدی شهر است مثل قرارگیری اماکن عمومی و تفریحی شهر در نقاط مناسب، نحوه دسترسی، تعداد این اماکن است بحث دیگر مربوط به مسائل فرهنگی است متأسفانه بیشتر مردم ما فرد گرا هستند احترام به حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند مثل اون کشتی می ماند که عده ای نشسته اند و یک نفر با میخ جایی که نشسته است را سوراخ می کند و توجه ای به اعتراض اطرافیان نمی کند توسعه شهری و فرهنگ سازی مکمل هم هستند
مهمترین موضوع که باید بهش توجه کرد فرهنگ سازیه برای کم کردن مشکلاتی که این شلوغی داره
که بیشترین مشکل زباله هاست که همون طور که دوست عزیزمون گفتن یه سری افراد به عنوان نماینده شهرداری بین مردم کیسه های زباله پخش کنند که هزینه زیادی نداره
مشکل دیگه شلوغی خیابونهاست ک علتش کمبود فضاهای سبز و تفریحی شهرهامون هست مردم مجبور هستند از فضاهای اندکی که هست استفاده کنند که برطرف کردن این مشکل به زمان و برنامه ریزی بیشتری احتیاج داره اینکه ایجاد فضاهای سبز و تفریحی توی طرح ها بیشتر مورد توجه باشه در عوض اینکه برای جبران کمبود فضاهای دیگه به حذف این فضاها بپردازند
صفحه‌ها: 1 2