ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: اجرای طرح تفصیلی شهر تهران، آلودگی هوا را کاهش می‌دهد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در طرح تفصیلی شهر تهران، تمهیداتی برای کاهش آلودگی هوا اندیشیده شده است.

مجید پاکساز، مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و ترافیک از عمده معضلات شهر تهارن است، گفت: مسائلی مانند تولید بنزین غیراستاندارد، نقایص فنی خودروها و... ربطی به طرح‌های توسعه شهری ندارد و باید توسط نهادهای دیگر چاره‌جویی شود، اما در حوزه طرح‌های توسعه شهری، رویکردهایی در طرح تفصیلی پیش‌بینی شده است. پاکساز اظهار کرد: یکی از این اصلاحات، طراحی شبکه متناسب با بار آن است، یعنی خروجی‌ها، تقاطع‌ها و گذرها به‌گونه‌ای طراحی شود که امکان خروج بار ترافیک از یک مسیر خاص و توزیع آن بین راه‌های مختلف و سهولت تردد خودروها افزایش یابد تا از عمق ترافیک کاسته شود.

پاکساز تصریح کرد: همچنین در طرح‌های توسعه جدید، شبکه پیاده و یک نظام توسعه همگانی برای آینده شهر طراحی شده که باعث می‌شود حتی اگر مردم برای خرید می‌روند، نیازی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند و بتوانند مسیر خود را پیاده یا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی طی کنند.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری در ادامه به رویکردهای طرح تفصیلی جدید برای کاهش آلودگی تهران و همچنین ترافیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی اشاره کرد و گفت: برای رفع این معضل باید منشا آن شناسایی شود و به این ترتیب، آن بخش از مشکل که توسط طرح‌های توسعه شهری قابل رفع است، برطرف شود.

پاکساز خاطرنشان کرد: برای کاهش سفرهای شهری، خدمات در گونه‌های مختلف محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای، شهری و فرا شهری و متناسب با کاربری محدوده‌های مختلف تعریف شده است تا در هر قسمت از شهر، خدمات مورد نیاز را فراهم کنیم. به گفته مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری، تعریف طبقه‌بندی و توزیع خدمات در سطح‌شهر یکی از اقدامات بسیار جدی طرح تفصیلی جدید است که امیدواریم با اجرای آن در افق طرح، خدمات متنوع‌تری داشته باشیم.
منبع: همشهری آنلاین