ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ساخت‌وساز نزدیک کاخ اردشیر!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تأکید کرد: نباید اجازه‌ی ساخت‌وساز در روستای نزدیک کاخ اردشیر بابکان را بدهیم.


مسعود علویان‌صدر درباره‌ی بازدید روز گذشته‌ی خود از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد، بیان کرد: محوطه‌ی کاخ اردشیر فنس‌کشی شده و ورودی و خروجی آن مشخص است. همچنین این محوطه تحت مراقبت و حفاظت کامل است و دستورهای لازم برای مرمت آن داده شده است.

او اظهار کرد: نکته‌ی مهم درباره‌ی این اثر تاریخی، موضوع گورستان است که در منتهی‌الیه این محوطه‌ی تاریخی قرار دارد. در این‌باره باید مکان‌یابی صورت گیرد و فضای جایگزین پیشنهاد شود. البته این کار از طریق طرح هادی باید پیگیری شود. وی ادامه داد: با معاون عمرانی بنیاد مسکن جلسه داشتیم و قرار شد جلسه‌ی دیگری نیز در شیراز داشته باشیم تا برای سه روستای «آتشکده»، «مادر سلیمان» و «ملیان بیضاء» که هر سه در حریم آثار تاریخی قرار دارند، تکلیفی تعیین شود.

علویان‌صدر با اشاره به این‌که حدود 200 خانوار در روستای «آتشکده» زندگی می‌کنند، گفت: برای روستا باید به‌طور کلی فکری شود و یک شبه نمی‌توان این محل را جابه‌جا کرد. در واقع باید یک برنامه‌ی بلندمدت را در نظر بگیریم و اجازه‌ی ساخت‌وساز ندهیم.

کاخ اردشیر بابکان که در 10 کیلومتری شهر فیروزآباد و حدود 100 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده، یکی از کاخ‌های قدیمی استان فارس است که در سده‌ی سوم میلادی توسط اردشیر بابکان ساخته شده است. در نزدیکی این کاخ روستایی به نام «آتشکده» وجود دارد که ساکنان آن چند سالی است درگذشتگان خود را در منطقه‌ی فنس‌کشی‌شده‌ی اطراف کاخ اردشیر و در فاصله‌ای کمتر از 10 متر با آن دفن می‌کنند.